Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten

Mazda 5 har én ting som gjør den til familiebilfavoritt.

Sist oppdatert

Vi skal snart komme tilbake til hva det er. Først litt om versjoner og konkurrenter:

Helt siden Mazda 5 først dukket opp i 2005, har den stått fram som et praktisk og litt spennende alternativ i flerbruksklassen. Vi har tidligere kjørt bilen med momentsterk dieselmotor og likt den godt.

Men siden den motorvarianten ikke er tilgjengelig med automatgir, er det nå en toliters bensinfirer under panseret.

Flerbruksbilene har de siste årene druknet litt i kompakt-SUV-bølgen som har skylt over Norge en stund, men i realiteten har disse bilene praktiske egenskaper en barnefamilie bare er nødt til å elske.

Mazda 5 konkurrerer i mange tilfeller både med tradisjonelle stasjonsvogner og kompakt-SUV-er om kundene, men det finnes også direkte konkurrenter:

Volkswagen Touran

Renault Scenic

Ford S-Max

Opel Zafira

Volkswagen Caddy Maxi Life

Toyota Verso

Kjøreegenskaper: 4

Det er en litt merkelig følelse den første gangen man kjører en Mazda 5. Styringen er kvikk som på en sporty familiebil, problemet er bare at bilen ikke er skapt for den slags kjøring - den er rett og slett litt for myk.

Nå er det riktignok kun under ambisiøs svingkjøring dette legges merke til, og det er jo heller ikke formålet med en Mazda 5. Under normal kjøring oppleves derimot bilen som ryddig og fin på veien, uten å skille seg ut på spesielle områder.

Hvis du sverger til drift på alle fire, finner du test av 76 modeller her.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Motor: 3

Det er ikke ofte vi får oppleve tradisjonelle bensinmotorer i slike biler som dette lenger, stort sett er det diesel det går i - noe salgsstatistikkene også vitner om.

Hvis du først er avhengig av automatgir, vil du fint kunne leve med denne motor/ gir-kombinasjonen. Er du derimot av typen som gjerne sjalter selv, er diesel å foretrekke.

Bensinmotoren byr på 146 hester og 185 Nm, sistnevnte ved 4000 omdreininger. Momentkurven er overraskende flat, men til tross for dette trenger den ikke uventet turtall for å prestere maksimalt.

Det gjør bilen noe mer stressende å kjøre kontra en dieseldrevet variant der man har dreiemomentet tilgjengelig langt tidligere på registeret.

Automatgirkassen med fem trinn følger bra med og sjalter hurtig ned når det er nødvendig, men dessverre gjør den det samme når det ikke trengs også. Det blir litt slitsomt i lengden.

Er bensinmotoren død? Les vår langtest!

Ytelser: 3

På papiret er faktisk denne bensindrevne bilen med automatgir kjappere enn en manuell dieselvariant, men det kjennes ikke slik i praksis - det må automatgiret ta sin del av skylden for.

Hundre passeres etter 12,4 sekunder, som faktisk er 2,2 sekunder mer enn den bruker med manuelt gir. Men det betyr ikke at bilen føles undermotorisert, det viser heller hva som bor i motoren hvis du girer selv.

Men fortsatt er diesel å foretrekke i en bil på Mazda 5s størrelse.

Les vår test av Mazda 5 med dieselmotor.

Eksteriør: 4

Mazda 5 tar seg godt ut i trafikken, uten å være spesielt spennende. Modellen gjennomgikk en vellykket, om ikke altfor omfattende facelift i fjor, uten at det diskré utseendet forandret seg voldsomt.

"Postman Pat-formen" er opp til den enkelte å like eller ikke like, men at Mazda 5 er blant flerbruksbilene som ser mest sporty ut, er vi ikke i tvil om. Dessuten sladrer eksteriøret lite om den gode innvendige plassen man har til disposisjon.

Interiør: 5

Det er på innsiden Mazda 5 virkelig begynner å fri til barnefamilier. Skyvedører er den alene om å tilby i sitt prissegment. Har du småbarn, samtidig som du ofte parkerer trangt, skjønner du at det er akkurat denne tingen vi mener gjør Mazda 5 til en familiefavoritt.

At skyvedørene gjør innstigning til den bakerste seteraden enklere enn med vanlige dører, trekker også opp. Et siste ess i ermet er en elektronisk åpne/ lukke-funksjon av skyvedørene som styres fra nøkkelen. Den koster imidlertid noen tusenlapper ekstra.

En annen praktisk detalj er den individuelle justeringen av baksetene, som også sørger for at man kan stjele litt av bagasjeromsplassen til å få bedre bakseteplass - eller omvendt. Dette kan også frigjøre beinplass for de to bakerste passasjerene.

Mazda 5 kan kjøres lovlig med sju personer, men midtsetet i andre rad er langt på vei et reservesete.

Interiøret er oversiktelig og småsporty, men likevel litt spartansk. Materialvalgene er nok ikke hentet fra øverste hylle, men duger fint i en hverdagshelt som Mazda 5 fort blir. Plasseringen av girspaken betyr selvsagt ikke voldsomt mye i en bil med automatgir, men i manuelle utgaver er dette absolutt et pluss.

Sidedørene og barnevennlighet berger delkarakter fem, tross altfor mye hardplast inne i bilen.

Mazdas frekke og sporty SUV

Komfort: 3

Er det fjæringskomfort, ergonomiske seter og lydløse kjøreturer du er på jakt etter, finnes det vesentlig bedre biler på markedet, for komfort er ikke Mazdaens beste egenskap.

Sittekomforten er helt grei, men setene kunne støttet bedre under lårene og samtidig hatt en lengre sittepute. Positivt å merke seg er at rattet kan justeres fireveis. På den måten kan høyreiste førere finne seg greit til rette.

Fjæringen i Mazda 5 oppleves som litt stump, uten at understellet virker sporty av noe slag. Det stemmer dårlig overens med norske "potet-åker-aktige" veier, så fjæringskomforten kunne definitivt vært bedre.

Når det gjelder støy, er det lite som utmerker seg i negativ retning, bortsett fra en motor som gjerne trenger litt tyn for å trives som best.

Sikkerhet: 5

Da Mazda 5 kom, ble den testet i krasjtest hos EuroNCAP, med fem av fem mulige stjerner som resultat. Siden faceliften ikke har forandret voldsomt på bilen er det nærliggende å tro at det også gjelder vår modell.

Ellers er det meste av forventet sikkerhetsutstyr på plass som standard, eksempelvis ni kollisjonsputer, ESP, automatiske beltestrammere, ISOFIX-barneseteløsning, blokkeringsfrie bremser og nødbremsehjelp.

Pris/ utstyr: 5

Startprisen på 283.000 kroner er en hyggelig billett for å bli Mazda 5-eier. Da har bilen en 1,8-liters bensinfirer under panseret. Legger du til snaut 15.000 kroner, får du dieselmodellen med samme utstyrspakke. Vår bil starter på 332 000 kroner, og det koster deg 34.000 kroner ekstra for automatgiret.

Det fine med Mazda er at det også er kurante priser på ekstrautstyret, som gjør at du kan få deg en godt utstyrt bilen uten at det koster skjorta - det er også fint med tanke på et fremtidig videresalg.

De elektriske skyvedørene anbefales på sterkeste hvis du har 7700 kroner ekstra å avse.

Ønsker du skinnseter eller metallic-lakk koster det deg henholdsvis 13.000 og 4000 kroner.

Her er Mazdas sportsbil for folket

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også