Test: Kupévarmere

Dette er de beste kupévarmerne

Det er ingen som liker å fryse. Derfor kan det være greit å investere i en kupévarmer. Vi har funnet ut hvilken du skal velge.

Studio 05012010 Vintervarme i bil
Studio 05012010 Vintervarme i bil Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Med vinteren kommer islagte ruter og en bikkjekald start på dagen. Det finnes metoder å unngå dette på, og kupévarmere er én løsningene. Dette er den billigste veien til varm bil på morgenen, men det har sine ulemper.

Apparatene må kobles til ekstern strøm, og fungerer derfor kun når du står parkert hjemme - og du er naturlig nok avhengig av å ha en stikkontakt tilgjengelig. Dette er ikke motorvarmere, og dermed vil ikke motoren være varm når du skal kjøre av gårde.

Vi har testet fire forskjellige vifter i forskjellig prisklasse. Den billigste koster 99 kroner, mens den dyreste varmeren koster 795 kroner. Er det verdt å betale flere hundre kroner ekstra for å få et kjent merkenavn?

Vi har vektlagt pris, brukervennlighet og oppvarmingstid, med sistnevnte som viktigste karakter. I brukervennlighet inngår også størrelse og plasseringsvennlighet.

Alle varmerne ble testet på samme dag, med en utetemperatur på 9 minusgrader. Bilen ble kjølt ned mellom hvert forsøk, og vi startet stoppeklokken når bilen hadde en innetemperatur på 0 grader. Deretter målte vi hvert femte minutt i en halv time - eller til bilen hadde nådd 15 grader.

Det viste seg at det var store forskjeller på varmetiden, og testens dårligste varmer brukte over én time på å varme opp bilen til 15 grader.

Vi har også en hel del andre tips du kan følge for å gjøre bilen vinterklar.

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også