Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester

Ford Mondeo frister med flotte kjøreegenskaper og god plass. Og det til en fornuftig pris.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Komfort

+ Plass

+ Pris

- Litt gammelmodig motor

- Litt høyt utslipp til å være med i teten

Da siste modell Mondeo ble lansert i Norge i 2007 ga vi den gode skussmål, og kunne fortelle at den ga mer premiumfølelse enn før. To år etter er bilen blitt mer miljøvennlig, men den er fortsatt like god.

Kjøreegenskaper: 5

Få andre produsenter leverer like gode kjøreegenskaper som Ford gjør per dags dato.

Måtte det være en Ka, Focus, Mondeo, Galaxy eller andre i familien - fellesnevneren er spenstige kjøreegenskaper og god komfort.

Mondeo er kanskje den av modellene som imponerer mest. Bilen innbyr til aktiv kjøring, og selv om den ikke er veldig rask rett fram så tar den igjen det tapte, og vel så det, i svingene.

Se alle våre biltester her

Motor: 4

Foto: Handeland, Petter

Som i diverse andre Ford-modeller har tolitersdieselen også her funnet veien ned under panseret. En gammel traver som kunne vært mer kultivert både når det gjelder støy og gange.

I denne Econetic-utgaven, som er Fords miljøvennlige alternativ, er det 115-hesteren som gjelder.

Riktignok har ikke Ford klart å senke CO2-utslippet lavere enn 139 gram, og er med det noen gram bak biler som VW Passat Bluemotion og Volvo V70 DRIVé.

Les også:

En friskere Golf stasjonsvogn

10 lekre stasjonsvogner

Ytelser: 4

Foto: Handeland, Petter

Selv med "bare" 115 hester har Mondeo respektable ytelser. Noen rakett er den på ingen måte, men med manuelt gir og turtallet i riktig leie er det ingen problemer med verken trekkraft eller forbikjøringer.

Les også:

De beste familiebilene

Perfekt bil for norske forhold

Eksteriør: 4

Mondeo har fått tre år på baken, uten at designmessige endringer har forekommet. Noe som er greit nok. Den er ikke den mest spenstige visuelt sett i klassen, men heller ikke den kjedeligste.

Hvis vi skal bedømme om den er fin eller sporty heller den definitivt mot alternativ to. Markert skulderlinje og brede skjermer bidrar til det.

Les også: Stasjonsvognracet

Interiør: 5

Vår Econetic testbil har beskjedent med ekstrautstyr, men nok til at det holder. Blant annet har den 8-veis justering av førersetet, med minne, noe som gjør at man finner en behagelig sittestilling med noen få tastetrykk.

Riktignok er det stoffseter i denne bilen, men de er gode og gir tilstrekkelig støtte både under lårene og sideveis.

Utenom det kan vi nevne at Mondeo har respektabel plass innvendig, samtidig som materialkvaliteten er god jevnt over det hele.

Flere biler fra Ford:

Familiemoro fra Ford

Se alle Fordtestene her

Komfort: 4

Gode stoler og god fjæringskomfort gjør sitt til at Mondeo fortjener en god karakter på dette feltet. At den i tillegg har god materialkvalitet med få knirkelyder, taler jo også i dens favør.

Riktignok er det noe, men ikke mye, støy fra både motor og dekk inne i kupeen - så noen toppscore blir det ikke.

Sikkerhet: 5

Foto: Handeland, Petter

Alt annet enn fem av fem stjerner i kollisjonstest utført av EuroNCAP i dag er en skuffelse, og det begynner å bli langt mellom de "usikre" bilene. Ford Mondeo er ikke noe unntak med sine fem stjerner.

Mondeo har det meste av sikkerhetsutstyr. ESP, EBA (elektronisk nødbremsassistent), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og blokkeringsfrie bremser er på plass, og det samme gjelder kollisjonsputer og kollisjonsgardiner, som er standard på alle utstyrsvarianter.

Les også:

Miljøfokus fra Ford

Flott småbil fra Ford

Pris/utstyr: 4

Med lave utslipp følger også lavere pris, i hvertfall med våre avgiftsregler.

Econetic er riktignok ikke like rimelig som innstegsmodellen Mondeo Trend, men en startpris på 306 300 kroner er hyggelig nok, og veldig nære det konkurrenter som Mazda 6 og Toyota Avensis ligger på.

Vår testbil var utstyrt med blant annet komfortpakke, Sony stereoanlegg, alufelger, justerbart førersete, takrails, key-less go, metallic lakk, tonet glass og bluetooth handsfree - og lander med det på 356 700 kroner.

Se også disse sakene:

17 stasjonsvogner til under 300 000kr!

Høstens bilnyheter!

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ford Mondeo er og blir en av de store favorittene blant stasjonsvognene i mellomklassen.

Man finner seg fort til rette bak rattet, og bilen er underholdende og komfortabel å kjøre, samtidig som plassen er god til både baksetepassasjerer og bagasje.

I Econetic-utgaven får man en godt utstyrt bil for rett over 350 000 kroner, som må sies å være en konkurransedyktig pris sett i forhold til konkurrentene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test av Norges 10 mest solgte biler Se flere saker fra: Norges 12 mest populære biler testet Se flere saker fra: Test: Ford Mondeo
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag