Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra

Ford Kuga kommer sent til SUV-festen, og den gjør det med bare én eneste motor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Bra trekkraft

+ Ledende kjøreegenskaper

+ Flott design

- Noe pregløst interiør

- Skrangling i dashbord

- Konkurrenter har mer bagasjeplass

SE VIDEO AV KUGA MOT KONKURRENTENE HER.

Mengden høyreiste, men likevel nokså kompakte, firehjulsdrevne biler har økt i rasende fart de siste årene. Fra å være et segment for spesielt interesserte ble det i fjor solgt drøye 14 800 kompakte SUV-biler. 4118 av dem het Toyota RAV 4, som sto seg godt i konkurransen fra nye Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Ford Kuga er det 18. typiske tilskuddet på stammen, og konkurrerer i første rekke mot nevnte RAV4 og Volkswagen Tiguan. Ved utgangen av mai ledet Outlander salgsfeltet, med CR-V, RAV4 og Tiguan hakk i hæl. 7340 biler var allerede solgt i segmentet - det tyder på at det øker i et totalmarked preget av en viss nedgang.

Artig nok har Ford priset Kuga fra 367 900 kroner. Artig, siden det tydelig signaliserer at de ser på Volkswagen Tiguan som nærmeste konkurrent. Fraprisen på Tiguan? 368 000.

At de er noenlunde likt priset, forteller mye om likheter både i forhold til kjøreegenskaper og praktikk. Og at de bare er å få med toliters turbodieselmotorer.

Kjøreegenskaper: 5

Kuga er med sine cirka 1600 kilo en av de lettere kompakt-SUV-ene på markedet. Det viser seg også i kjøreegenskapene, som er nesten overraskende skarpe til å befinne seg i dette segmentet. Slektskapet til den velkjørende Focus-modellen er høyst merkbart (selv om fjæringsveien er noe lengre), det samme er den skarpe styrefølelsen.

Den sportslige tinærmingen går ikke nevneverdig utover komforten, selv om du kjenner det godt når skarpe humper passeres. Kuga opptrer balansert og trygt når den presses mot grensene, og er retningsstabil.

Motor: 4

Ford Kuga lanseres på det norske markedet med bare én motor på programmet. Til gjengjeld har Ford plukket det som må være det beste alternativet i bilen, nemlig tolitersturbodieselen som yter 136 hestekrefter ved 4000 omdreininger.

Motoren er velkjent fra andre Forder, og gjør ikke noen dårligere jobb her. Våre testmålinger av mellomakslerasjon avslørte et harmonisk forhold mellom motoren og girkassa med seks trinn, men det er likevel å anbefale å holde seg innenfor turtallsområdet 2000 til 4000. Motoren har et greit støybilde, og girkassa er sedvanlig presis.

Foto: Egil Nordlien

Foto: Egil Nordlien Foto: Egil Nordlien

Ytelser: 4

Kuga gjør 0-100 på 10,7 sekunder, og er med det ikke noen racer. Typisk nok for en typisk turbodiesel som trives best når turtallsnåla hviler i området over momentmaks. Forbikjøringer er problemfrie, særlig fjerdegiret - og til dels femte - plasserer seg i riktig effektområde (vurdert etter typiske norske landeveishastigheter).

Sjettegiret har en forholdsvis høy utveksling, men egner seg likevel godt under landeveiskjøring.

Eksteriør: 5

Foto: Egil Nordlien

Foto: Egil Nordlien Foto: Egil Nordlien

Kuga-designstreken er kraftfull, og er i tråd med Fords såkalte Kinetic-design som skal prege hele familien. Særlig iøynefallende mener vi den kraftige skulderlinja er, som munner ut i en Focus-påminnende panser- og grillprofil.

I det hele tatt ser Kuga ut som en Focus som har fått en vellykket steroidkur uten direkte skadelige bivirkninger.

Interiør: 4

Om vi tidligere har omtalt Volkswagen Tiguan som en smule steril, så er Kuga det samme når vi setter oss inn i bilen. Miljøet er Ford-velkjent, men samtidig - etter vår mening - ikke like tiltalende som i andre Ford-modeller.

Førerplassen er enkel og grei, det samme er plassen til folk i baksetet - både i høyden og bredden - men den aluminiuminspirerte ramma rundt skjermen i midtkonsollen bidrar ikke til å løfte Kuga mot premiumhøyder. Det gjør heller ikke den smule skranglingen i dashbordet.

Bagasjeromsplassen er heller ikke av de beste i klassen med sine 360 liter - det er i praksis mindre enn i en Focus, selv om det er mer å gå på i høyden.

Komfort: 4

Motorstøynivået i Kuga-kupeen er høyst akseptabelt, og kan måle seg med det meste i klassen. Vindstøy blir ikke merkbart før i hastigheter godt over norsk lov, mens de brede og lave hjulene - som bidrar til bilens spenst - gir en viss hjulstøy. Fjæringskomforten er tilstrekkelig for norske forhold, Kuga tar seg greit av de fleste ujevnheter selv om fjæringen er fast.

Foto: Egil Nordlien

Foto: Egil Nordlien Foto: Egil Nordlien

Sittekomforten må vi imidlertid trekke litt på: Selv om skinnsetene holder bra klasse, og har det som trengs av justeringsmuligheter (tilleggsutstyr), mente flere av testdeltakerne at sitteputa var i korteste laget. Sidestøtten kunne også ha vært noe bedre.

Sikkerhet: 5

Ford Kuga har vært til kollisjonstest hos EuroNCAP, og kom godt fra det - noe annet hadde heller ikke vært holdbart i et tøft segment. Fem stjerner for førerbeskyttelse, fire for beskyttelse av barn og tre for fotgjengersikkerhet ga en solid poengsum.

Eneste virkelige innvending var for lavt luftttrykk i førerairbagen - som førte til at testdukken likevel slo hodet i rattet. Lista over standard sikkerhetsutstyr ser brukbar ut, med blant annet beltestrammere foran, seks kollisjonsputer, ISOFIX-fester for barneseter og ESP med bremsekraftassistanse.

Pris/utstyr: 4

Ford Kuga med tolitersturbodieselen koster fra 367 900 kroner med laveste utstyrsnivå, kalt Trend. Testbilen hadde høyeste utstyrsnivå, kalt Titanium, og koster da fra 387 900 kroner.

Med tillegg for blant annet metallic, såkalt comfort-pakke (nøkkelfri adkomst, parkeringssensor foran/bak), 18-tommers felger, elektrisk justerbare skinnseter, bi-xenonlys, navigasjon, tilhengerfeste, panoramatak, røykpakke (!) og takrails i aluminium, lander prisen på drøye 461 000 kroner.

Foto: Egil Nordlien

Foto: Egil Nordlien Foto: Egil Nordlien

Vi synes det er i meste laget, men Kuga priser seg likevel ikke ut av markedet - med alt dette på plass savner vi i praksis ingenting annet enn litt mer premiumfølelse.

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 461000

Konklusjon

Vi ender opp med en solid firer til Ford Kuga, selv om det ikke mangler så veldig mye på en femmer. Kuga står seg aller best på gode kjøreegenskaper, at den ser bra ut og at den er en av de mest personbilaktige SUV-ene på markedet akkurat nå. Den kommer dessuten med motor og girkasse som er godt tilpasset bilen.

Plassmessig finnes det dog bedre alternativer, så dersom praktiske hensyn veier tyngre enn lysten på solid kjøredynamikk, bør du velge noe annet.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Norges 12 mest populære biler testet Se flere saker fra: Så mye koster status-SUV-en Se flere saker fra: Test: Ford Kuga
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag