Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv

Den nye Ford Ka beviser at masochisme ikke er en nødvendig legning for å kjøre en av de minste og billigste bilene på markedet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Tøff design

+ Gode kjøreegenskaper

- Standard utstyrsnivå

Minibiler har ikke vært blant de mest populære her i Norge. Det blir liksom ikke stort nok og fint nok, noe som er underlig med tanke på at mange stort sett bedriver småkjøring og at biler er svindyrt i Norge.

Den forrige Ford Ka kom i 1996 og var en stund en hit blant yngre bilkjøpere også her hjemme. Den nye Ka-modellen er større og langt mer moderne. Med større sosialt fokus på økonomi og miljø, kunne vel neppe Ford ha ønsket seg et bedre klima rundt lanseringen av sin nye supermini.

Bilen starter på drøyt 126.000 kroner, og konkurrerer i første rekke med trekløveret Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Dessuten er den nye Hyundai i10 verdt å nevne som alternativ til Ka.

Kjøreegenskaper: 4

Vi har vent oss til at Ford leverer kjøreegenskaper i toppskiktet, uansett hvilken bilklasse de stiller i. Ford Ka 1,2 er ikke noe unntak, og er en morsom bil å ratte.

Med beskjedne 865 kilo egenvekt lar den seg hive rundt på en femøring og reagerer kjapt på retningsendringer. Litt overraskende ble den ingen kasteball da vi kjørte på tungt og sporet vinterføre.

ESP er dessverre ikke standard, og koster Ford et poeng i vurderingen. Spesielt i denne biltypen er ESP viktig, så det er bare å legge 4400 kroner på bordet for å skaffe seg det.

Motor: 3

Vi kjørte Ford Ka med 1,2-liters bensinmotor. De 69 hestene gir akseptable ytelser, men du må være villig til å bruke mer turtall enn vi er vant med i disse dieseltider.

Det gir noe motorstøy, men motoren går såpass pent at det ikke er noe stort problem.

Les også:

Ytelser: 4

I forhold til sine konkurrenter i klassen har Ford Ka bra akselerasjon. Noe forbikjøringsfenomen er den ikke, men er rask nok i byen og holder greit følge ute på motor- og landevei.

Du må gire litt for å holde farten opp på kupert og svingete landevei.

Eksteriør: 5

Det er ikke lett å se at Ford Ka er teknisk tvilling med retrostilige Fiat 500. Ford Ka har i stedet mer moderne og kantete linjer, noe de fleste synes ser svært bra ut.

Ford har gjennom utstyrslisten lagt vekt på at man skal kunne gjøre sin Ka til en individuell bil, noe som helt klart øker attraktiviteten.

Interiør: 3

Ford Ka måler 3,62 meter og er blant de mest kompakte bilene på markedet. Dermed blir det ikke all verden med plass, og i likhet med mange av konkurrentene er den registrert for fire personer.

Det går ganske greit å komme ut og inn av baksetet, som egner seg for kortere turer. Med et bagasjerom på 240 liter sier det seg selv at Ka passer best for to om du skal ut på langtur med bagasje og det hele.

Komfort: 4

Ford Ka er forbløffende behagelig til å være en så liten og rimelig bil. Til by- og nærkjøring holder det i massevis, mens langturskapasiteten er akseptabel.

Kjører man ofte langturer, er det kanskje en idé å kikke på den noe større Fiesta i stedet.

Et av de sjarmerende aspektene ved Ka er muligheten til å spesifisere utstyr som i en langt større og dyrere bil.

Sikkerhet: 4

Ford Ka er testet i EuroNCAP og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Den norske varianten leveres med seks kollisjonsputer, mens bilen i EuroNCAP-testen ikke hadde disse. Da kan man anta at sidekollisjonsbeskyttelsen er bedre enn det litt svake resultatet bilen oppnådde i testen.

Pris/utstyr: 4

Vår testbil var en Ford Ka 1,2 Titanium som i utgangspunktet koster 140 100,-. Men det er en del utstyr som må på plass for å få bilen opp på et riktig nivå; vi har nevnt ESP, og kan legge til radio/CD og varmeseter som "må ha" på lista.

Da er vi oppe i 10 000 ekstra, og finner fort litt til vi gjerne vil ta med.

Vi har kjørt Ford Ka gjennom vår forbruksløype, der den klarte et samlet forbruk på 0,54 l/mil og et forbruk i bykjøring på 0,72 l/mil. Ford selv oppgir et byforbruk på 0,64 l/mil og 0,51 l/mil ved blandet kjøring.

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 140100

Konklusjon

Ford Ka seiler opp som en av våre desiderte favoritter blant superminiene. Den ser tøff ut, kjører bra og er mer anvendelig enn slike biler har vært tidligere.

Da får vi godta at den blir litt dyrere enn det ser ut til i brosjyren, siden en del av utstyret som må til for å gjøre bilen komplett, koster ekstra.

Og husk ESP!

Les også:

Disse forurenser minst

Disse dekkene er livsfarlige

Livsfarlig å kjøre med vinterdekk

Superdiesel til terningkast 6

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Ka
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning