Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil

Ford Fiesta Econetic overbeviser med god komfort og flotte kjøreegenskaper.

Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Komfortabel

+ Prisgunstig

+ Miljøvennlig

- Noe støyete motor

- Litt lite krefter på lave turtall

Det er lenge siden Ford Fiesta kom på markedet for første gang - 33 år for å være nøyaktig. Når har den sjette versjonen kommet i spareversjon med etternavnet Econetic. Det er ikke noen voldsom forskjell på denne og "Trend"- varianten den er bygget på, men ting som optimalisert motor og forbedret aerodynamikk presser CO2-utslippet ned i imponerende 98 gram per kilometer.

Econetic-modellen er også lettere og har faktisk sportsunderstell. Når den i tillegg har like morsomme kjøreegenskaper som storebror Focus, er det ikke mye ved bilen som inviterer til sparekjøring.

Se alle våre biltester her

Kjøreegenskaper: 5

Mange tror at miljøbiler er kjedelige å kjøre, men det er faktisk ganske langt fra sannheten. Miljøbilene er ofte forholdsvis lette for å minimere motorkraften som trengs for å dytte den opp i fart. Og de som har kjørt litt vet at lette biler ofte betyr morsomme kjøreegenskaper.

Fiesta Econetic har sportsunderstell som standardutstyr, og det fungerer veldig godt. Det sluker ujevnheter på en imponerende måte, men bidrar også til bilens gode kjøreegenskaper. Styringen er presis, og når veien svinger på seg blir man fort sittende med et smil om munnen.

Les også

Pen og kjøreglad Mazda

Motor: 4

Ford Fiesta 1,6 D Econetic

Ford Fiesta 1,6 D Econetic Foto: Handeland, Petter

Under panseret finner vi en etter hvert velkjent 1,6-liters dieselmotor som her yter 90 hester og 215 Nm. Det holder som regel til å gi bilen den farten den trenger, men hvis du prøver deg på litt frisk kjøring oppover bakkene må du forberede deg på å bruke høyrearmen en god del.

1,6-literen mangler nemlig litt sprut på bunnen, og det merkes fort når hastigheten varierer - noe den ofte gjør ved aktiv kjøring på svingete landevei.

Under akselerasjon hører du motoren godt, og den grove dieselgangen er ikke den peneste motorlyden vi vet om. Når du legger inn femtegiret og tar det rolig, blir den derimot stillere.

Ytelser: 4

Bortsett fra ved aktiv kjøring savner vi ikke krefter. Bilen trekker seg greit opp til hundre på 11,9 sekunder, og det butter ikke før ved 175 km/t.

Vi savner som sagt litt mer trøkk fra motoren i bunnen. Det virker rett og slett som om den lider av litt turbo-lag - at turboen bruker en stund på å få nok fart til å gi motoren overtrykk.

Les også

Miljø-focus

Styr unna biltabber

Eksteriør: 5

Fiesta er rett og slett tøff. I løpet av testperioden fikk vi flere ganger spørsmål om hva slags bil det var, og alle ble overrasket da vi sa det var en Fiesta. Borte er det superkjipe designet bilen hadde på 90-tallet, og mini-Focus-uttrykket er også tonet ned. Nå har Fiesta fått sitt eget uttrykk, og det appellerer helt klart til den yngre garde - noe Ford har gjort helt bevisst.

Ford Fiesta 1,6 D Econetic

Ford Fiesta 1,6 D Econetic Foto: Handeland, Petter

Interiør: 5

Tekniske data

MOTOR, CCM: Diesel/R4/1560

EFFEKT, HK: 90

DREIEMOMENT, NM: 215

EGENVEKT, KG: 1118

TILHENGERVEKT, KG: 750

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 395,8 x 197,3x 148,1

BAGASJEROM, LITER: 295/979

DEKKDIMENSJON: 175/65R14

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,37

CO2-UTSLIPP, G/KM: 98

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,9

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 192 300,-

PRIS TESTBIL, KR: 225 600,-

Interiøret føles gjennomført og solid. Det er ingen lyder, lite hardplast og generelt god kvalitetsfølelse. Det er lite som minner om en småbil til under 200.000 kroner her, og akkurat på dette området er Fiesta klasseledende.

Plassen er ikke overveldende, men det er faktisk mulig for voksne å stable seg inn i baksetet. På lengre turer kan det nok bli en smule trangt, men det finnes flere biler med mindre bakseteplass enn Fiesta.

Du har mange valgmuligheter hvis du kjøper en Fiesta, og vår bil hadde dashbord som matchet den lilla utsiden. Om det er pent eller ikke er en smakssak, men det er kanskje verdt å merke seg at de fleste som likte det var an det kvinnelige kjønn.

Les også

Perfekt for norske veier

Ti lekre stasjonsvogner

Komfort: 4

Selv om Econetic-modellen er utstyrt med sportsunderstell føles den ikke for stiv. Den takler både brå ujevnheter, som asfaltkanter og små hull, og de større utfordringene som telehiv og brostein på en imponerende måte.

Det er en del støy i kupeen, blant annet fra motoren, men det er ikke voldsomt sjenerende - bortsett fra når du presser høyrefoten ned i teppet.

Ford Fiesta 1,6 D Econetic

Ford Fiesta 1,6 D Econetic Foto: Handeland, Petter

Sikkerhet: 5

Fiesta fikk 5 stjerner for fører- og passasjersikkerhet i EuroNCAP-testen, samt fire av fem mulig for beskyttelse av barn. I tillegg fikk den hele tre av fire mulige for beskyttelse av fotgjengere ved påkjørsel.

Disse resultatene gjør at Fiesta helt klart kan kalles en trygg bil. ESP er standard, og du får også bilen med nødbremsassistanse, som klargjør bremsene hvis det er fare for en kollisjon.

Pris/utstyr: 5

For en Fiesta Econetic med tre dører må du punge ut 192.300 kroner. Vil du ha to dører til, blir du nødt til å legge på 5000 kroner til. Dette er absolutt ikke avskrekkende priser. Spesielt ikke med tanke på at du får både sportsunderstell, multifunksjonsratt og elektriske vinduer som standardutstyr. Prisene på ekstrautstyret er heller ikke avskrekkende, og Fiesta gir dermed helt klart mye for pengene.

Ford Fiesta 1,6 D Econetic

Ford Fiesta 1,6 D Econetic Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Fiesta Econetic er gjerrig hvis du kjører pent, morsom hvis du byr opp til dans og komfortabel i de aller fleste situasjoner.

Med en prislapp som er på den riktige siden av 200.000, og en god del standardutstyr er denne lekne småbilen helt klartnoe for deg som vil ha en komfortabel, gjerrig og kjøreglad småbil.

1,6-liters dieselen er også en fin motor - så lenge du kan leve med litt støy ved pådrag.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: 15 kule småbiler Se flere saker fra: Test: Ford Fiesta
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag