Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke

Ford kaster seg ut i kampen i småbilsegmentet, og de gjør det med en helt ny og veldig god Fiesta. Men det er trangt om plassen i klassen, så er Fiesta god nok?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Spennende linjer

+ Høy sikkerhet for klassen

+ Moderat forbruk

+ Sikre veiegenskaper

- Motorstøy

- Middels ytelser

- Stram fjæring på små ujevnheter

Ford Fiesta er en kjent størrelse i småbilsegmentet. Den første Fiesta kom på markedet i 1976, så nykommeren som så dagens lys høsten 2008 har gode 30 års småbilhistorie å forsvare. Og som en markedsføringsgimmick sender Ford nå ut småbilen for å frakte kvinner hjem fra Oslos julebord.

Nå er småbil blitt et relativt begrep. Ford Fiesta er ikke lenger minstemann i Ford-familien, den æren har man overlatt til Ford Ka. Dessuten har dagens småbiler en standard på plass, komfort og sikkerhet du bare for få år siden måtte til Golf-klassen for å finne.

Den nye Ford Fiesta kaster seg ut i et tøft felt av gode konkurrenter: Opel Corsa, Toyota Yaris, Peugeot 207, Renault Clio og den aldrende, men fortsatt populære VW Polo.

Kjøreegenskaper: 5

Det tar ikke lang tid før du merker slektskapet mellom Ford Fiesta og de større Focus- og Mondeo-modellene. Det er EN avstamning man ikke behøver å skjemmes over, med presis styring, god kontakt med underlaget og en fin forutanelse om hva bilen vil foreta seg.

Vi skal ikke påstå at Ford Fiesta kjennes direkte sportslig, men kombinasjonen av bra veigrep og velfungerende ESP gjør susen i denne bilklassen.

Se alle våre Fordtester her.

Motor: 3

Tekniske data: Ford Fiesta 1,4 TDCi Titanium

  • Motor: R4, 1398 ccm
  • Girkasse: Fem-trinns manuell
  • Effekt: 68 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment:160 Nm v/1750 o/min.
  • Forbruk:0,42 l/mil -D
  • CO2-utlipp110 g/km
  • 0-100 km/t:14,9 sek.
  • Toppfart:160 km/t
  • Lengde: 3950 mm
  • Bredde: 1720 mm
  • Høyde: 1480 mm
  • Bagasjerom:295 liter
  • Egenvekt: 1030 kg
  • Pris: 199 300 kr

At dieselmotorer i mindre biler har sin største sjarm når det kommer til lave forbrukstall, er også Ford Fiesta 1,4 TDCi et godt eksempel på. Den går i utgangspunktet ikke spesielt pent, og i en liten bil blir skavankene mer merkbare. Først og fremst gjennom en hard gange, som er tydelig opp til landeveisfart.

Om bilen ofte blir brukt til by- eller nærkjøring, anbefaler vi at du investerer i et bra stereoanlegg.

Vi har kjørt minstemann Ford Ka.

Girkassen er super, presis og rask i bevegelsene. Noe som trengs, siden motoren har et relativt trangt turtallsregister den yter sitt beste i.

Ytelser:3

Med 68 hk og 160 Nm til disposisjon blir det ikke all verdens trykk i frasparket. Men det holder greit til den jobben du regner med at minste dieselalternativ skal utføre: Koste lite og gå billig.

Stiller du krav til akselerasjon av større kaliber, bør du sikte deg mot 1,6 TDCi med 90 hk.

Opp til 80 km/t oppleves minstemann som tilstrekkelig kvikk når du bruker høyrelabben flittig, og den holder greit følge med trafikken på motorvei.

Eksteriør: 5

Foto: Foto: Petter Handeland

Tøff, tøff, tøff. Det var svarene vi fikk da vi stilte spørsmålet om hvordan tre tilfeldige personer syntes den nye Ford Fiesta så ut. Ikke alle var like begeistret for den plommerøde fargen på vår testbil, men en kikk i fargekartet tilsier at selv mote- og designbevisste kvinner burde få tilfredstilt sine dekorasjonslyster.

Interiør: 5

Selv om det ikke helt er drosjetakter over baksetet i Ford Fiesta, blir du forbløffet over hvor rommelige de såkalte småbilene er blitt. Her er det plass til to på langtur og tre på korttur, såfremt de foran ikke aspirer til det lokale baskeballaget.

Er Ford til å stole på? Se resultatet fra den omfattende testen her.

Også i førersetet er det greit, med god oversikt og fine betjeningsløsninger.

Komfort: 4

Selv om setene ser litt flate og konturløse ut, sitter du bra. Det er først og fremst motorlyd i lave hastigheter som trekker ned komfortinntrykket, sammen med en hakket for stram fjæring på små ujevnheter.

Men bortsett fra det oppfører Ford Fiesta som en større bil. Ikke minst blir du positivt overrasket over bilen når du drar på langtur.

Sikkerhet: 5

Den nye Ford Fiesta er testet i EuroNcap med svært gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn, og tre av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt den stive strukturen i karosseriet, som beskytter passasjerene, og kneairbag, som skjermer nedre delen av beina, som får skryt. Sikkerhetsutstyret er rikholdig, særlig i forhold til at dette er en småbil.

Pris/utstyr: 5

Den rimeligste Ford Fiesta starter på drøyt 165.000 kroner, mens vår testbil med 1,4-liters diesel krever minimum 175.300 kroner.

Nye Ford Fiesta leveres i fire utstyrpakker, alle med litt ulike tilvalgsmuligheter. Vår Titanium-versjon med drøyt 10.000 i ekstrautstyr føltes riktig utstyrt, og kommer på rundt 205 000 kroner.

Ford Focus er morsomst i klassen. Se test med video her.

En av de store forskjellene fra småbiler før og nå, er at du kan utstyre dem nesten som luksusbiler, uten at ekstrakostnadene løper helt løpsk.

Forbruket er oppgitt til 0,42 l/mil ved blandet kjøring, noe som gir et snilt CO2-utslipp på 110 g/km.

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 175300

Konklusjon

Det er lite å utsette på totalpakken i den nye Ford Fiesta. Den gjør sine småbilting godt, og kan i tillegg by på plass, utstyr og sikkerhet av første rang.

I tillegg kjører den underholdende og sikkert, så da kan vi heller holde ut med en noe ukultivert basisdiesel med ytelser som egner seg best til småkjøring. Særlig når forbruk og utslipp holder et lavt nivå.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Norges 12 mest populære biler testet Se flere saker fra: De fem kuleste småbilene - og en iQ Se flere saker fra: Test: Ford Fiesta
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning