Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør

Denne utgaven av sjarmtrollet Fiat 500 gjør seg best når den står stille.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sjarmerende utseende

+ Individuelle tilpassingsmuligheter

- Noe sviktende komfort

- Treg halvautomatisk girkasse

- Trangt baksete og ditto bagasjeplass

Fiat 500 er per dags dato den største norgessuksessen fra Torino på årevis. 181 biler var solgt ved utgangen av juli. I seg selv ikke noe høyt tall, men for et merke med en aktuell markedsandel på 0,4 prosent av personbilene, lar det seg høre. I minibilsegmentet, der det totalt er solgt drøye 1000 biler, har Fiat 500 en markedsandel på 18 prosent, og har kapret andreplassen bak Toyota Aygo fra Peugeot 107. Om vi snakker image, tipper vi imidlertid at den nærmeste konkurrenten er nok en retrobil - nemlig Mini - selv om de oppleves helt ulikt på veien.

Kjøreegenskaper: 3

Fiat 500 1,3 Multijet - altså dieselversjonen med 75 hestekrefter - var først ut på test her på Klikk.no/Bil. Dualogic-versjonen i denne testen ble kjørt grundigere, og av flere testdeltakere. Hovedkonklusjonen etter en del kjøring på dårlig underlag, er at landeveiskomforten må justeres ned et hakk i forhold til Multijet-en. 500 er ikke utfordret på veigrep, men når tverrgående humper kommer tett, oppfattes bilen som vel stump i fjæringen, noe som vel delvis skyldes litt lav dekkprofil - 195/45 R16. Sportsknappen, som er tilleggsutstyr, er imidlertid heldig for den litt dvaske styrefølelsen bilen har i utgangspunktet. Med "sport" aktivert blir den vesentlig kvikkere. Til tross for kort akselavstand, har ikke 500 noen åpenbar overstyringstendens.

Motor: 3

Fiat 500 i denne sprekeste bensinversjonen (om vi ser bort fra sportsmodellen Abarth) er 1368 kubikkcentimeter stor. Maksytelsen 100 hestekrefter finnes ved 6000 omdreininger. Dermed er dette en motor man må plage litt for å få ut kreftene, også siden dreiemomentet på 131 Nm ved 4250 omdreininger ikke er all verden. Trekkraften finnes primært på tredje og fjerde gir, med turtallsnåla over 4000 omdreininger. Motorlyden er Fiat-typisk, med en noe hard gange. Den halvautomatiske girkassa er veldig treg om du går aggressivt ut for å hente kraft. At det går tregt, skyldes at den egentlig er en manuell girkasse med automatisk clutch. Da girer den for sent ned - og for sent opp. Kjører du rolig, går det greit. Vi endte opp med å overstyre girkassa mye manuelt.

Se alle våre biltester her.

Ytelser: 3

0-100 km/t på 10,5 sekunder er kurant, men de 100 hestekreftene motoren har som best, må jobbes ut. Dermed er heller ikke Dualogic-girkassa noen drømmekombinasjon med motoren, slik vi ser det. Forbikjøringer blir fort farlige om girkassa står i automatmodus. Med manuell overstyring fungerer det greit, så lenge sportsknappen er aktivert - for ekstra motorkraft - og girkassa er låst i tredje trinn. Denne girkassa er derfor, slik vi ser det, best egnet for rolig bykjøring. På landeveien vil vi klart foretrekke den manuelle girkassa med seks trinn.

Eksteriør: 5

Fiat 500 har sjarmert mange, og 181 nordmenn hadde kjøpt den ved utgangen av juli. Den er sin 50-tallsopprinnelse opp ad dage i en ny og frisk innpakning, selv om den ytre sett - og i antall kilo - har lagt på seg mye i forhold til originalen. Gjennom flere perioder med 500, i ulike versjoner, har bilen vært en åpenbar snakkis - både internt og eksternt. Bilen vekker fortsatt mye interesse, selv om enkelte ytrer ord som "femi" og "homobil" når de ser den. For egen del føyer vi til begrepet "unisex" - og har ingen problemer med å innrømme at utseendet fascinerer oss.

Interiør: 4

Kjøper du denne bilen, er det åpenbart ikke fordi du trenger masse plass - kjøpet er snarere motivert av ønsket om å ha en liten, trendy og relativt miljøvennlig småbil. Det gjelder for alle utgavene av 500-modellen, som preges av at du kan tilpasse den individuelt på nær sagt hvilken som helst måte. Fargen på dashbordet for eksempel; i denne påkostede testbilen fulgte rødfargen selvsagt karosserifargen (basisfargen er eggeskallaktig). Instrumenteringen er så enkel at det er vanskelig å gå feil, mens setene foran er montert vel høyt. Du skal ha lang rygg for å få virkelige plassproblemer, men det hadde ikke gjort noe om setene var montert noe lavere. Bagasjerommet er knøttlite - og egner seg best for handleturer med små ærend. Med tre personer og to store reisekofferter må halve baksetet legges ned. Da er det også stappfullt.

Komfort: 2

Fiat 500 byr på en tilfredsstillende småbilkomfort, men når underlaget blir ujevnt er den som nevnt temmelig stumpete. Forståelig, med den korte akselavstanden, men vi mener likevel at Fiat kunne investert litt mer tid og penger i bedre hjuloppheng. Fjæringsoppsett gjør at bilen oppleves småsporty når den presses, men uten at det blir Mini-gøy. Skinnsetene i testbilen var vesentlig bedre enn standardsetene i stoff. Støybildet fra motoren er drøyt når motoren dras ut på turtall. Hjulstøy trekker også komforten ned. Klikk.no/Bils egne måletall for støy viser at 500 ligger i feil ende av skalaen - sammen med feltet av biler på denne størrelsen.

Se våre andre Fiat-tester her.

Sikkerhet: 5

Fiat 500 ble testet i EuroNCAP i fjor, og viste seg som en sikker småbil. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. På plussiden noterte testerne at kne-airbagen foran fungerer bra. Sju airbags og ESP er standard for alle utstyrsnivåer, det samme er ISOFIX-fester for barnesete (selv om EuroNCAP presiserer at innfestingen ikke er tydelig markert).

Pris/utstyr: 4

Om du ønsker deg en liten bil, og i tillegg er ute etter noe som skiller seg positivt ut, er Fiat 500 en morsom sak - til tross for sine mangler. Med det høyeste utstyrsnivået, Fire Lounge/Sport, og 100-hesteren med Dualogic-girkasse koster 500 drøye 217 900 kroner (billigste alternativ, 1,2 Fire Pop, koster fra 167 900). Blant ekstrautstyret fant vi skinnseter til 6495 kroner, automatisk klimaanlegg til 6960 kroner, kromdeksel på sidespeil til 210 kroner, 17-eikede 16-tomsfelger til 3990 kroner og skinnratt med radiokontroller til 595 kroner. Om du i tillegg ønsker Blue&Me-handsfreesystemet, kommer 3600 kroner i tillegg. Toppen av utstyrskransekaka er Blue&Me-navigasjon til 6900 kroner. Men selv uten alt dette er 500 en velutstyrt småbil også i basisversjon. Hverdagsøkonomisk er dieselmotoren 1,3 Multijet å foretrekke, men heller ikke bensinmotoren er noen storsluker. Vi holdt oss nær fabrikkens oppgitte 0,63 l/mil på blandet kjøring.

Spesifikasjoner

Produsent Fiat
Pris 217900

Konklusjon

Vi ender på en solid treer på terningen denne gangen. Blant artige pluss er for eksempel at du kan få så mange som 500 000 ulike individuelle utstyrskombinasjoner. Få andre småbiler kan skilte med tilsvarende, selv om dette selvsagt koster penger. Det er likevel ikke til å komme fra at vi synes Fiat 500 egner seg bedre som posør og byikon enn som kjøremaskin. Den har tydelige mangler mht. komfort og kjøreegenskaper, og Dualogic-girkassa ønsker vi oss definitivt ikke. Selv om vi ikke ønsker å hive mer bensin på dieselbålet, mener vi likevel at dieselversjonen av 500 - 1,3 Multijet - står igjen som det beste alternativet så langt.

Vår karakter

Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Fiat Se flere saker fra: Test: Fiat 500
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Chevrolet Captiva har plass som våpen

Test: Chevrolet Captiva 2,0 VCDI Aut

Chevrolet Captiva har plass som våpen
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon
Seksersang

Test: Chevrolet Epica

Seksersang
Rommer det meste

Test: Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD

Rommer det meste
Komfortabel kombi

Test: Citroën C4 1,6 SX Pack automat

Komfortabel kombi
Nesten spennende nok

Test: Dodge Avenger 2,0 CRD

Nesten spennende nok
Urban posør

Test: Fiat 500 1,4 Sport Dualogic, 2008

Urban posør
Veil. pris: 217900

Charterfeber

Test: Fiat Panda 1,3 Multijet

Charterfeber
Fiat Sedici: Italia møter Japan

Test: Fiat Sedici 1,6

Fiat Sedici: Italia møter Japan
Småbil-friskus

Test: Fiat Grande Punto 1,4

Småbil-friskus
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Lite nytt

Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt
Sterk kost

Test: Nissan X-Trail 2,0 dCi 173 hk 2007

Sterk kost
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Porsche light

Testet: Porsche Cayenne V6

Porsche light
Veil. pris: 1050000

Liten og stor på en gang

Test: Renault Clio Sport Tourer 1,5 dCi 2008

Liten og stor på en gang
Veil. pris: 208800

Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Saabs sterkeste

Test: Saab 9-3 Turbo X 2008

Saabs sterkeste
Veil. pris: 891500

En annerledes pickup

Test: SsangYong Actyon Sports A200 TopLine 2008

En annerledes pickup
Veil. pris: 319900

Blir stadig bedre

Test: SsangYong Rexton II RX 270 XVT Aut. Top Line 2007

Blir stadig bedre
Fornyelse trengs

Test: Subaru Forester 2,0X 2007

Fornyelse trengs
Suzuki Swift liten og kjapp

Test: Suzuki Swift 1,3 4X4 2007

Suzuki Swift liten og kjapp
Suzuki Vitara fra traktorhylla

Test: Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS 2007

Suzuki Vitara fra traktorhylla
Dieselmini med futt

Test: Toyota iQ 1,4D-4D

Dieselmini med futt
Unødvendig byjeep

Test: Toyota Urban Cruiser 1,33 09-modell

Unødvendig byjeep
Veil. pris: 249300

Originalen er ikke lenger best

Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag