Test: Dodge Journey R/T 2,0 D

Amerikansk redningsmann?

Dodge Journey med dieselmotor er kul, billig og praktisk. Kan den bli den amerikanske redningen?

Sist oppdatert

Kjøreegenskaper: 3

Journey er en relativt stor bil. 1830 kilo merkes hvis bilen settes på prøve når svingene kommer tett. Den føles høy, og man kjenner at tyngdepunktet i bilen flytter på seg. De sportslige egenskapene uteblir, men det er jo heller ikke hva denne bilen er bygget for.

Testbilen var utstyrt med store felger med lavere profil på dekkene enn vanlige ballonghjul, noe som gir bedre kontakt med underlaget.

Motor: 3

Under panseret har Journey fått den velkjente toliters-dieselen fra VW, en motor vi har testet i mange andre biler tidligere.

Etter dagens standard er pumpedysemotoren gammeldags og er allerede erstattet i de fleste av VWs egne modeller av en like stor motor med commonrail innsprøytning.

Pumpedysemotoren har hard gange og støyer langt mer enn en commonrail-motor. Støyen kan lett bli et irritasjonsmoment hvis bilen tynes på turtallet, men i normal fart fungerer det helt greit. I normal motorveifart, holder forbruket seg på ca 0,8 l/mil.

Ytelser: 3

140 hk og 310 Nm trekker bilen fram med forhjulene, noe som føles tilstrekkelig uten å være underholdende. Motoren har en ganske brå effektkurve i forhold til mange nyere motorer på markedet, men føles sterk når turboen først lader.

Se video av Journey her.

Automatkassen i Journey er av typen dobbeltklutsj, som skal gi raskere girskift fordi neste gir ligger klart før girskiftet finner sted. Men i Journey er girskiftene trege, og i tillegg velger kassen å gire ned for å hente effekt på høyere turtall, der en dieselmotor som denne mister mye av dreiemomentet.

Alle våre biltester finner du her.

Det kjennes nesten ut som om girkassen kommer rett fra en bensinbil. Der ville dette vært en riktig fremgangsmåte.

Dodge oppgir selv at bilen skal klare 0-100 km/t på snaue tolv sekunder med automatgir. Bilen dytter mye luft i høye hastigheter og klarer 182 km/t før den må gi seg.

Motoren har en ganske brå effektkurve i forhold til mange nyere motorer på markedet, men føles sterk når turboen først lader.
Motoren har en ganske brå effektkurve i forhold til mange nyere motorer på markedet, men føles sterk når turboen først lader. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Tekniske data

  • Vekt: 1830
  • Lengde: 4,88 m
  • Bredde: 1,87 m
  • Høyde: 1,69 m
  • Hengervekt: 1360
  • Forbruk: 0,70 (oppgitt)
  • CO2: 186 gr/km
  • 0-100 km/t: 11,8
  • Toppfart: 182 km/t
  • Garanti: 3 år

Journey er tøff, veldig tøff. Bilen er skikkelig macho, og det liker vi. Den har brede skjermer, sideskjørt og frontfanger med store luftinntak, alt selvfølgelig lakkert i bilens farge. Markerte linjer gir sammen med de store felgene en barsk holdning. Ta også med kromdetaljer i ekte amerikansk stil, og vi har Journey.

Vi opplever at folk snur seg på gata, mens andre tar seg en runde rundt bilen og spør hva slags bil dette er og hva den koster.

"Ser ut som en million," sier en tydelig interessert mann.

Interiør: 3

Man sitter godt i skinnsetene, og plassen innvendig er god.
Man sitter godt i skinnsetene, og plassen innvendig er god. Foto: Petter Handeland

En million kan jeg forsikre at den ikke er, det merkes når innsiden tas i betraktning. Her gjelder nemlig et "lenge leve plasten". Journey er en billig bil, og dette har gått ut over materialkvaliteten.

Stor sett alle flater er av plast - unntatt skinnsetene - i forskjellige grå- og svarttoner. Dodge har riktignok prøvd å piffe det hele opp med kromlister her og der, uten at dette egentlig gjør noe mer nytte enn å blende sjåføren når sola treffer dem.

Selve betjeningen på dashbordet kunne vært ryddigere. Som i mange amerikanske biler florerer det av knapper som burde vært bedre skjult. Færre knapper vil også gjøre det lettere å finne fram.

Flere tester av Dodge kan du lese her.

Komfort: 3

Journey er god på langtur. Man sitter godt i skinnsetene, og plassen innvendig er god. Helt bakerst, i sete seks og syv, er beinplassen riktignok begrenset. Det er også mange smarte rom under setene, i gulvet og i dashbordet. Dermed slipper man å ha ting slengende rundt i en allerede fullpakket bil.

Følelsen av å kjøre en stor bil er der hele tiden. Man sitter høyt og man har god oversikt over ting som skjer rundt bilen.

Der stopper det også litt for Journey, for fjæringskomforten kunne vært bedre. I ujevnheter blir den litt stump, og i dumpene har plasten inni lett for å gi fra seg lyder, som igjen trekker ned kvalitetsinntrykket.

Støy fra motor og dekk kan også virke sjenerende.

Sikkerhet: 4

Dodge Journey er per i dag ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, så noen svar på hvor trygg bilen er i praksis, har vi ikke. Det meste av sikkerhetsutstyr er montert, som kollisjonsputer for alle tre seterader og i sidene, ESP, ABS og overvåkning av dekktrykk samt integrerte barneseter.

Helt bakerst, i sete seks og syv, er beinplassen noe begrenset.
Helt bakerst, i sete seks og syv, er beinplassen noe begrenset. Foto: Petter Handeland

Eneste modell fra Dodge som er kollisjonstestet i EuroNCAP er lillebror Caliber, som scoret fire av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem for sikkerheten til barn i bilen, og en av fire for sikkerheten til fotgjengere.

Så langt som teknologien er kommet i dag, burde full pott for sikkerheten til voksne i bilen være et mål når Journey skal testes.

Se video av Dodge Journey her.

Pris/utstyr: 5

Journey er billig, har mye utstyr og plass til syv personer. Prisen på Journey starter på hyggelige 349.900 kroner. Testbilen, som var utstyrt med bl.a. klima, navigasjon, skinnseter, cruise kontroll og 6-trinns automat, koster 436 800 kroner. Vi finner ikke mange konkurrenter med en like prisgunstig pakke på markedet.

Som for mange andre amerikanske biler frykter vi for verditapet på Journey. Bilen gir mye for pengene, men det hjelper lite hvis prisen synker fort de første årene.

Journey er tøff, veldig tøff. Bilen er skikkelig macho, og det liker vi.
Journey er tøff, veldig tøff. Bilen er skikkelig macho, og det liker vi. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også