Test: BMW Z4 sDrive 23i 2009

Sommerens drømmebil

Det er ikke noe billig over den rimeligste versjonen av BMWs nye roadsterfulltreffer.

BMW Z4 23i

BMW Z4 23i Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stilig utseende både med og uten tak

+ Herlig motor

+ Nydelig lydbilde

+ Flott roadsterfølelse

+ Sportslige kjøreegenskaper

- Mye støy med taket på

- Lite bagasjeplass med taket nede

- Kostbart ekstrautstyr

Det er ingen dagligdags begivenhet med en ny roadstermodell. Og spesielt ikke når bilen kommer fra BMW, en av de store bilprodusentene med stolte roadstertradisjoner og ambisjon om å bygge sportsligere biler enn de fleste andre.

Ved lanseringen kommer Z4 i tre versjoner; 23i (204 hk), 30i (258 hk) og 35i (306 hk). Prisene starter på 540 000 for den minste motorversjonen, som vi har kjørt på test denne gangen.

BMW startet sin moderne roadstertradisjon med Z3 i 1996, før Z4 overtok i 2002. Og nå i 2009 står en ny Z4-modell på programmet. Den største forskjellen fra forgjengeren er at modellen nå har et todelt nedfellbart aluminiumstak i stedet for kalesje.

Det betyr at du har en coupé med taket oppe og en vaskekte roadster med taket i bagasjerommet. Selve operasjonen krever et tastetrykk og ca. 20 sekunders tålmodighet.

I tillegg har den nye Z4 vokst ganske betraktelig, spesielt når det gjelder lengde (15 cm) og vekt (150 til 230 kilo). I utgangspunktet ikke spesielt ønskelig når man snakker om en sportslig bil. Spørsmålet er om BMW klarer å kompensere med sedvanlig ingeniørkunst.

Kjøreegenskaper: 5

Tyngre og lengre, ja vel, men fortsatt er det lite å utsette på kjøredynamikken i BMW Z4. Vår testbil var skodd med dekk i standarddimensjon (225/45 R 17W) og utstyrt med Adaptive M suspension (13 600 kroner). I normalinnstilling kjører BMW Z4 med en fin kombinasjon av følsomhet og direkte reaksjoner. Velger du sportinnstilling, blir reaksjonene enda mer direkte.

Veigrepet er formidabelt, og bilen er lett å kontrollere både ute på veien og i vår unnamanøvertest. ESP-systemet tillater en liten og deilig drift med bakhjulene før det slår inn, men kan også slås helt av. BMW Z4 sDrive 23i føles likevel aldri som en ekstrem sportsbil, mer som en voksen GT-bil med stor kjøreglede.

Les også

Perfekt for norske veier

Ny mini-SUV fra BMW

Test Mazda MX-5

Motor: 5

BMW Z4 23i

BMW Z4 23i Foto: Handeland, Petter

Bak 23i-betegnelsen, skjuler det seg en klassisk BMW rekkesekser med 2,5 liters sylindervolum, 204 hk og et dreiemoment på 250 Nm. Vår testbil var utstyrt med seks-trinns automatgir, mens det er standard med seks-trinns manuell girkasse.

Når testhverdagen preges av fire-sylindrete turbodieseler, er det lett å glemme hvor herlig en rekkesekser som fores med bensin kan være. Gangen er fjærlett og du legger ikke spesielt merke til motoren annet enn et lite knurr på lave turtall.

Med taket nede og turtelleren pendlende mellom 4-7000 o/m har selv det minste motoralternativet til Z4 en sportslig snert og berusende lydbilde. En klassisk sekssylindret trompetfanfare akkompagnerer inspirerte gasspådrag.

Selv om kraftutviklingen er jevn fra lave turtall, må du litt opp på skalaen for at motoren skal våkne til liv. Seks-trinns automatgir er ikke det beste alternativet for å utnytte motoren best mulig, og sjalter også vel bedagelig i normalposisjon. Et pluss er en sportsposisjon der den er mer på hugget, og den gode manuelle funksjonen med sjaltehendler på rattet.

Ytelser: 4

BMW Z4 23i

BMW Z4 23i Foto: Handeland, Petter

Når vi snakker om en sportslig roadster som fort passerer 600 000 kroner med utstyr, kan man stille krav til friske ytelser. BMW Z4 sDrive 23i passerer nåløyet, men ikke med mer enn akkurat tilstrekkelig margin.

Våre akselerasjonsmålinger (se tabellen for testdata) viser at BMW Z4 er sprek i forbikjøringene, særlig om du girer ned eller bruker kickdownfunksjonen i automatgiret.

Men den er ikke raskere enn for eksempel Mazda MX-5 2,0 som vi kjørte test på tidligere i år. Og heller ikke skryterask slik at du kan se velmotoriserte familiebiler bli borte i bakspeilet. Men ytelsene holder til å gi kjøreglede på norske landeveier, og det er kanskje det aller viktigste for den rimeligste Z4-modellen.

Les også

De beste roadsterne

Test Audi TT Roadster

Eksteriør: 5

Når det kommer til roadstermodeller, er inntrykket den gjør på omgivelsene en vesentlig del av opplevelsen. Og den nye BMW Z4 får mange beundrende, og noen misunnelige blikk.

Fronten er spesielt prangende, på grensen til Maserati-slesk. Aller best tar Z4 seg ut i profil, med det lange panseret og cockpiten trukket godt bak midten. Hekken er litt mindre profilert, og kanskje litt skuffende i forhold til forgjengeren som tok seg spesielt godt ut fra den vinkelen. Og paradoksalt nok ser Z4 nesten tøffere ut med taket oppe.

Interiør: 4 BMWs interiørfilosofi er på sitt beste i et rent og enkelt interiør. All informasjon rett og kvikt i øyene, ingen unødvendige knapper eller brytere. Kjør, styr og nyt. Akkurat slik fungerer det i Z4.

Plass er ikke det viktigste i en roadster, men skal du på tur med din åpne bil, blir bagasjeplass raskt et tema. Og takløsningen krever sine offer i form av minimal plass i bagasjerommet med taket nede. Skal du ha plass til noe særlig mer enn en liten bag eller to, må taket forbil oppe.

Komfort: 4

På tross av at BMW Z4 er en sportslig bil, har fabrikken klart å bygge inn en solid dose komfort. Det viktigste er at Z4 kan kjøres åpen uten at været må vise seg fra sin beste side. Den lille vindavviseren mellom hodestøttene skjermer for trekk, og med vinduene opp blir det akkurat passe luftig. Blir det kjølig, setter du bare på varmen og selv en og annen regnbyge stryker over luggen om du holder landeveistempo.

BMW Z4 23i

BMW Z4 23i Foto: Handeland, Petter

Understellet er også ganske snilt, og det er bare på veldig ujevn vei du føler at fjæringen blir stram og bakkeklaringen i korteste laget. Selv om bilen har fast tak, betyr ikke det spesielt lavt støynivå med taket oppe. Det støyer betydelig mer enn i en normal sportscoupé, og det er spesielt dekkstøy som gjør seg bemerket.

Sikkerhet: 4

Den nye BMW Z4 er ikke testet i EuroNCAP, men har sikkerhetsutstyr som forventet i henhold til biltypen. De integrerte veltebøylene bak fører- og passasjersete skal sammen med den forsterkede frontruterammen beskytte ved velt. BMW hevder også at forsterkede sidekanaler skal fordele kreftene fra en sidekollisjon på en effektiv måte.

Les også

Test Mercedes SLK

Test Opel GT

Guide til 19 toppløse sommerbiler

Pris/utstyr: 3

Med en basispris på 540 000 kroner (juli 2009) er BMW Z4 sDrive 23i en relativt kostbar bil. En gjennomgang av prislisten tilsier at du fort bruker 60-80 000 kroner på å gjøre bilen velutstyrt og attraktiv på bruktmarkedet. Den forrige Z4-modellen er for øvrig populær som brukt, selv om roadstermarkedet er lite og sesongbetont i Norge.

I vår testløype gjorde bilen et solid inntrykk, og klarte med et forbruk på 0,74 l/mil sågar å bruke mindre enn i den offisielle EU-mix'en som tilsier et forbruk på 0,82 l/mil og CO2-utslipp på 192 g/km.

BMW Z4 23i

BMW Z4 23i Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Målt opp mot de viktigste konkurrentene Audi TT Roadster og Mercedes SLK fremstår den nye BMW Z4 som et meget attraktivt alternativ. Ikke bare fordi designet er svært vellykket, men også fordi den sekssylindrete motoren fremstår som en helt særegen opplevelse i denne prisklassen. Z4 virker også mer konsekvent sportslig enn Mercedes, og har fordelen av et fast coupétak i forhold til Audi TT Roadster.

Se alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: BMW Z4
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning