Test: BMW M3 Cabriolet 2008

Helgrom BMW M3-cab

BMW M3 er førstemann ut med den nye dobbelkløtsj-girkassen. I tillegg har seks sylindrer blitt til åtte, og seks gir har blitt til sju.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Hissig og hvass V8-er

+ Kjøreegenskaper

+ Tøft utseende

+ Herlige sportsseter

+ Grom girkasse

+ Racerbil-lyd

- Høyt forbruk

- Dyr

Det mest spesielle med BMW M3 cab er at det er den første bilen med BMWs nye dobbelkløtsj-girkasse tilgjengelig, og for en kasse! I motsetning til de foregående SMG-utgavene, "lugger" ikke M DKG Drivelogic - som den så fint heter - under sjaltingen.

Dobbelkløtsjen holder til enhver tid neste gir klart, og sørger derfor for behagelige og svært så effektive girskift, med en herlig mellomgass.

Heldigvis kan man også låse girkassen i selvvalgte gir, som du bestemmer ved hjelp av girhendlene bak rattet; dermed kan du til enhver tid ligge på det turtallet der draget, og ikke minst V8-skriket, er på sitt beste.

Helt siden BMW utviklet første generasjon M3 for å flå Mercedes 190E 2,3 16V, har kjøremaskinen fra Bayern vært en legende. Ideen om å forvandle en hverdagslig gentleman til en reinspikka kjøremaskin som gir inntrykk av å ha gomlet masse anabole steroider, er egentlig absurd. Men M3, med sine 22 år på baken, beviser at denne resepten er en suksess.

Ikke lenger kjappest, men.

Tekniske data BMW M3 cab

  • MOTOR: V8, 3999 ccm
  • EFFEKT: 420 hk v/8300 o/min
  • DREIEMOMENT: 400 Nm v/3900 o/min
  • EGENVEKT: 1905 kg
  • FORBRUK, EU-MIX: 1,29 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 309 g/km
  • 0-100 KM/T: 5,1 sek
  • TOPPFART: 250 km/t (sperret)
  • PRIS, FRA: Kr 1 521 300
  • PRIS, TESTBIL: Kr 1 696 660
  • I NORGE: Løp, lån, og kjøp
  • www.bmw.no

Jeg napper i hendelen bak rattet. Med M-programmet aktivert for fullt, smeller bilen kontant inn et nytt gir. Lyden av en illsint fireliters V8-er som drar 8300 omdreininger, forsterkes av bilens åpne takløsning, og gåsehuden er et heldekkende faktum.

Mye har skjedd med M3. Fire sylindrer ble til seks i rekke, som nå har blitt til åtte i V-form, og den har nesten 80 arbeidsvillige hester mer enn forgjengeren. At toppeffekten må hentes ut ved nettopp 8300 omdreininger, besørger høyt engasjement bak rattet - og lyden!

"Omvei hjem-bil"

La oss gjøre én ting klinkende klart: M3 cab er en skikkelig "omvei hjem-bil". Få biler kan gjøre deg så umiddelbart avhengig som en M3; du har så lyst til å bare kjøre mer og mer at det nesten blir slitsomt.

Følelsen av å kjøre denne toppløse tyskeren på 1905 kilo - man skulle tro den bare veide halvparten - er meget spesiell. Styrefølelsen er så presis at man alltid vet nøyaktig hvor fronten befinner seg, og understellet er akkurat så stramt som det må være i en slik kjøremaskin; M3 skriker etter å kjøre fort, og den takler det på en glimrende måte. Skulle du føle for en aldri så liten overstyring (les breisladd), er den gjerne med på moroa da også.

- Er det ingen ulemper med M3?, tenker du sikkert nå. Nei, ikke noe bortsett fra at den spyr ut 309 gram CO2 per kilometer og bruker 1,29 liter på mila. Og at prislappen begynner på 1 521 300 kroner. Noen som vil spleise på en tirekkers lottobong?

Les også:

Slik takler du sinker i forbikjøringsfeltet

Test deg selv: Kan du forbudsskiltene?

Slik kjøring irriterer vettet av mange

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag