Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren

Vanvittig komfortabel, kjøreglad og egenartet er tre ord som kan beskrive BMWs nye 5-serie GT.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastisk komfort

+ Flotte kjøreegenskaper

+ God bakseteplass

+ Nydelig motor/gir-kombinasjon

+ Gode ytelser

- Høy pris

- Ikke akkurat vakker

Er den stygg? Eller er den egentlig litt pen? Hva ser den egentlig ut som? BMW 5-serie GT er helt klart noe for seg selv, og er dermed vanskelig å definere. Den fremstår som en hybrid mellom deres egen X6 og en firedørs kupé. BMW mener selv at dette er en bil for de som vil ha luksusen og komforten fra en sedan, den praktiske biten fra en SUV og samtidig de elegante linjene til en kupé.

Vi ser likevel hva denne bilen kan brukes til: Kontinentkryssing. Og der ser den ut til å gjøre en bedre jobb enn noen annen bil vi har kjørt tidligere. Så dersom du kjører mye og langt, og samtidig har mye penger, er det ingen tvil om at 5-serie GT er blant de beste bilene du kan velge.

Kjøreegenskaper: 6

Når du først setter deg bak rattet i en 5-serie GT, virker bilen enorm. Og det er jo ikke til å komme fra at det er en stor bil heller. Likevel endrer det inntrykket seg når du kommer ut på veien. Den har de trygge egenskapene som en storbil skal ha, og finner ikke på noen uventede sprell. Du styrer inn i svingen, og bakenden gjør resten av jobben. Presser du den litt ekstra, kommer baken ut i en lettkontrollert sladd.

Understellet gjør en flott jobb med å kamuflere at bilen veier noen hundre kilo mer enn det som godt er. 530d GT veier nemlig hele 2035 kilo - en vekt vi har opplevd at mange andre har slitt med å eliminere problemene høy vekt gir på en like god måte.

Les alle våre BMW-tester her

Motor: 6

Teknsike data

MOTOR, CM3:2993

EFFEKT, HK VED O/MIN:245/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/1750-3000

EGENVEKT, KG:2035

TILHENGERVEKT, KG:2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:500/190/156

BAGASJEROM, LITER:

DEKKDIMENSJON:245/50-18 R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65

CO2-UTSLIPP, G/KM:173

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,9

TOPPFART, KM/T:240

PRIS FRA, KR:848 400

PRIS TESTBIL, KR:1 223 140

Under panseret på vår testbil, befant det seg en 3-liters dieselsekser på 245 hester og 540 newtonmeter. Det er mer enn nok til å gi bilen det kraftoverskuddet den trenger - og litt til. I kombinasjon med BMWs nye 8-trinns automatkasse fra ZF blir dette nærmest en demonstrasjon av sømløs og voldsom kraft.

Sekssylindrede dieselmotorer har en tendens til å gå en hel del penere enn sine søsken med kun fire sylindre. Denne motoren er intet unntak, og det er verken noe støy eller vibrasjoner det er verdt å snakke om.

Ytelser: 6

Sprinten til hundre tar 6,9 sekunder. Det er i grunn imponerende nok i seg selv for en bil på to tonn. Det som er mest imponerende er likevel mellomakselerasjonen. I fjerdegir går øvelsene 60-100 og 80-120 ifølge våre målinger unna på henholdsvis 4,60 og 5,25 sekunder. Det er på linje med små SUV-er med omtrent samme motor - som for eksempel Audi Q5 3,0 TDI og Mercedes-Benz GLK 320CDI.

Det stopper ikke før du når 240 km/t, og disse ytelsene er akkurat det man ønsker seg i en bil som dette. Det er mer enn krafitg nok til alt man kan tenke seg å finne på, men det er heller ikke så mye krefter at det rett og slett blir bortkastet andre steder enn på bane.

Eksteriør: 3

Vi har fortsatt til gode å treffe en person som syntes 5-serie GT er en vakker bil. Den forsøker å være elegant, men bommer rett og slett på grunn av størrelsen. Silhuetten kan minne om X6, men der SUV-coupeen har tøffe detaljer er GT mer flytende. Det gjør at den heller ikke har det barske utseendet som kunne reddet eksteriøret.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR:4,2

60-100 KM/T, 4. GIR:4,7

60-100 KM/T, 5. GIR:6,2

60-100 KM/T, 6. GIR:9,2

60-100 KM/T, KICKDOWN:4,5

80-120 KM/T, 4. GIR:5,4

80-120 KM/T, 5. GIR:6,3

80-120 KM/T, 6. GIR:8,5

80-120 KM/T, 7. GIR:11,2

80-120 KM/T, KICKDOWN:5,6

STØY TOMGANG, dBA:41,5

STØY 50 KM/T, dBA:54,6

STØY 80 KM/T, dBA:59,5

STØY 100 KM/T, dBA:62,7

TESTFORBRUK, L/MIL:0,9

Den brede fronten er forholdsvis vellyket, men fra B-stolpen og bakover ser det ut til at ting har gått litt for fort. Den høye og store hekken er ikke direkte pen, og gir assosiasjoner til kombikupeer fra tidlig 90-tall.

Det som trekker 5-serie GT opp er ikke utseendet i seg selv, men heller nærværet den har - både på veien og når den står stille. Dette er en bil du legger merke til, og du skjønner med én gang at dette ikke er noen ordinær 5-serie.

Interiør: 6

Det virker som om ingeniørene fra Bayern har brukt mer tid inne i bilen enn utenfor. Her er det lett å trives!

Vår bil var riktignok spekket med ekstrautstyr (til nesten 400 000 kroner), men tidligere erfaring viser at komfortsetene til 25 000 kroner ikke er nødvendige for å trives bak rattet i en BMW.

Alt av knapper og brytere er logisk plassert, og det førerorienterte miljøet ser solid og eksklusivt ut.

Plassen i kupeen er et kapittel for seg selv. Bakseteplassen er enorm, spesielt med baksetene i bakerste stilling, og selv med undertegnede på 185 centimeter i forsetet er det nok plass til å strekke litt på beina. Man kunne kanskje forvente at den skrånende taklinjen ville ødelegge for plassen i høyden, men heller ikke det er noe problem. Her vil fire voksne helt klart ha nok plass til å trives i mange, mange timer.

Les også:

Komfort: 6

5-serie GT går utenpå det meste av andre biler når vi snakker om komfort. Den er minst like komfortabel som luksussedanen 7-serie, og det sier vel egentlig sitt.

Med Dynamic Drive Control kan du velge mellom fire innstillinger som spenner fra Comfort til Sport+. Med komfortinnstillingen aktivert, er dette nærmest den perfekte cruiser. Den normale innstillingen er også voldsomt komfortabel, og vil nok være den mest brukte. Da har du sportslige nok egenskaper til å leke deg på svingete vei, samtidig som komforten fortsatt er på topp.

Støy er tilnærmet ikkeeksisterende, og det gir oss det siste insentivet til å kalle 5-serie GT en av de mest komfortable bilene vi noensinne har kjørt.

Sikkerhet: 4

BMW 5-serie GT har ikke blitt testet av Euro NCAP enda. Det er disse krasjtestene vi bruker som referanse når vi vurderer en bils sikkerhet. Sedan-modellen ble riktignok testet da den var ny i 2004, men klarte den gang kun fire av fem stjerner.

Vi har fått opplyst at 5-serie GT har fått et redesignet chassis for å takle kollisjoner bedre. I tillegg har den de airbagene man forventer (front, side og vindusgardiner) som standard i en bil som dette.

Alt annet av sikkerhetselektronikk er på plass. ESP og ABS er selvsagt standard. Bremsene har et elektronisk system, som gjør at de alltid skal være klare for nødbrems. Dette skal ifølge BMW føre til kortere bremselengde.

Av annet sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig på ekstrautstyrslisten finner vi blant annet nattkamera med persogjenkjenning og Head Up Display som projiserer informasjon om fart, navigasjon og cruisekontroll på frontruten

Vi har også testet BMWs andre nykomling - X1. Les testen av den her

Pris/utstyr: 4

Med en startpris som er 100 000 kroner over 530d Touring, er ikke GT noen billig bil. 848 400 kroner koster dieselmodellen i standardutførelse.

Du får riktignok en del mer utstyr som standard enn i stasjonsvognen, men prisen gjør også at denne bilen plasserer seg et lite stykke over den vanlige 5-serien på eksklusivitetsskalaen. Spesielt ettersom dieselmodellen vi kjørte var den billigste tilgjengelige modellen.

Utover startprisen hadde vår testbil det aller meste man kan drømme om, og en del ting man ikke hadde tenkt fantes, av ekstrautstyr. Det gjorde at prisen var en normal stasjonsvogn unna standardmodellen. Testbilen kostet nemlig 1 223 140 kroner. Det betyr at den hadde ekstrautstyr for vanvittige 374 740 kroner. Utstyret er ikke billig hos BMW, men det samme gjelder hos de to største konkurrentene - Audi og Mercedes.

Miljø: 4

Med et oppgitt utslipp på 173 gam CO2 per kilometer er ikke 530d GT noen versting. Motoren skal være uhyre effektiv, og til tross for sine 245 hester skal den kun drikke 0,65 liter på mila. Dette er tall som er lavere enn mange av konkurrentene med mindre motorer. Audi Q5 med 2-liters diesel på 170 hester slipper for eksempel ut 175 g/km, og er oppgitt til 0,67 l/mil.

Vår forbruksrunde viste av bilen endte opp på 0,9 liter per mil. Det er ikke avskrekkende mye, men det er også et stykke unna oppgitte tall. Noen biler har vist seg å være vanskelig å kjøre ned mot dette oppgitte forbruket. Hvis vi igjen sammenligner med nevnte Q5, så kjørte den vår testrunde med et forbruk på 0,91 l/mil.

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 848400

Konklusjon

Som nevnt i innledningen er dette en bil for spesielt interesserte. Du må kjøre langt for at denne bilen skal vise frem sine beste sider. På vei til og fra jobb, er det få ting som gjør at den er verdt de ekstra kronene, men på langtur viser den sine kvaliteter til det fulle. Og hvilke kvaliteter! Overlegen komfort, fantastisk bakseteplass og underholdene kjøreegenskaper gjør at vi ville valgt en 5-serie GT dersom vi skulle krysset Europa.

Likevel blir den for smal for de fleste. Den er vanvittig god på det den gjør, men blinken er rett og slett litt for liten til at vi kan gi den toppkarakter.

Les også:

Brukte statusbiler til 20.000 kroner

Parker smart - unngå bulk

Prøvekjørt: Mazda CX-7 - SUVen som ble mye billigere

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Vi har kjørt vinterens nyheter Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning