Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen

Med X-drive og avgiftssnill diesel har BMW 3-serie parkert de siste innvendingene mot veiegenskapene: Oppførselen på vinterføre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper

+ God fremkommelighet

- Litt smått med plass

- Grov motorgange

BMW 3-serie er en kjent og populær størrelse på det norske bilmarkedet. En bil som passer bra om du liker sportslig kjørefølelse, og trenger en familiebil uten at plassen er i klasse med Passater og Mondeoer.

I 2009-versjon har 3-serie fått en teknisk og kosmetisk midtlivsoppgradering. Vel så viktig for Norge er også en av de nye modellversjonene, X-drive firehjulsdrift i kombinasjon med en relativt avgiftsgunstig toliters dieselmotor. Samme drivlinje som har gjort SUV'en BMW X3 til en bestselger er endelig på plass i en vanlig personbilmodell.

Hovedkonkurrent til BMW 3-serie med diesel og firehjulsdrift er selvsagt erkerival Audi A4 med Quattro, men også Subaru Legacy kan være et rimeligere alternativ. Insisterer du på å sitte høyt, er prisforskjellen til for eksempel Audi Q5 og X3 ikke alt for avskrekkende, de ligger ca. 50 000,- høyere i basispris.

Kjøreegenskaper: 6

Selv om den har fått noen år på baken, er BMW 3-serie vår kjørefavoritt blant de sportslige familiebilene. Den er direkte og presis i tilbakemeldingene til føreren, og har et herlig bitt inn i svingene mens den klamrer seg til veien som en intim dansepartner.

Nå som X-drive er på plass, stemmer alt perfekt på vinterføre i tillegg: Den oppfører seg fortsatt bakhjulsdrevet, og gir bøttevis med kjøreglede og -underholdning. I tillegg klatrer den opp bratte, glatte bakker, og det er bare bakkeklaringen som setter begrensningene for fremkommeligheten.

Motor: 4

BMWs toliters diesel er velprøvd og solid, men er blitt frakjørt av de beste konkurrentene når det gjelder fin gange. Spesielt rundt 2000 o/min., der motoren oppholder seg mye av tiden, blir det litt mer vibrasjoner og dieselbrum enn hos de beste konkurrentene.

Til gjengjeld er den turtallsvillig, og vår bil var utstyrt med en sekstrinns automatkasse som gjør det aller meste riktig.

Ytelser: 4

Med sine 163 hk og solide dreiemoment på 350 Nm, har man forventninger til frasparket i BMW 320d xDrive. Og selv om det sparker bra unna, har du ikke mer enn det som trengs for å ta vare på BMWs sportslige image.

X-drive legger til 85 kilo på vekten i forhold til en bakhjulsdrevet modell, noe som ikke burde ha noen avgjørende effekt. Kjappest føles bilen i mellomakselerasjon, for eksempel på svingete, kupert vei eller ved forbikjøringer. Da sørger også et smart automatgir for å hente mest mulig krefter fra motoren.

Eksteriør: 4

Som mange andre BMW-modeller de siste årene, kreves det en viss tilvenningsperiode for 3-serie. Faceliften er liten, men bilen ser harmonisk og velformet ut, samtidig som linjene gir selv Touring (stasjonsvogn) et sportslig uttrykk.

Interiør: 3

Det er ikke plassforholdene som skal selge BMW 3-serie. Bagasjerommet er oppgitt til 460 liter, og det holder så lenge du ikke har den aller største og utstyrskrevende barneflokken.

Bakseteplassen er heller ikke så verst, i alle fall så lenge du styrer unna sportsseter foran, som tilsynelatende bygger mer enn standardsetene og tar verdifull beinplass. Betjening og instrumenter er BMW-nøktern, men funksjonell.

Komfort: 4

Sportslige understell er i vinden, og BMW 3-serie har et ganske stramt oppsett i grunnversjon. Vår testbil var utstyrt med M Sportspakke, men sportsunderstell kan ikke leveres til X-drive modeller. Dermed må et 17-tommers hjulsett med lavere profil enn normaldimensjonen ta hovedansvaret for merkbar på hjulstøy og middelmådig fjæringskomfort.

De store ujevnhetene går greit, men asfaltskjøter og skarpe ujevnheter smeller godt i ryggraden. Totalinntrykket heves av en svært god sittestilling og fine sportsseter i M-pakken.

Sikkerhet: 5

I 2005 fikk BMW 3-serie fem av fem mulige EuroNCAP-stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire for fotgjengersikkerhet.

Den har det sikkerhetsutstyret vi forventer av en ny bil, og selv om ESP-systemet tillater en smule slipp før det griper inn, fungerer det helt etter boka.

Pris/utstyr: 4

Det koster som vanlig å kjøre tysk prestisje - per mars 2009 starter BMW 320d xDrive Touring på 462 400 i manuell utgave og 492 000 for automat. Regn med 40.000-60.000 i ekstrautstyr for en bil som skal ha det rette utstyret, både for å gi deg glede underveis og være lettsolgt når det er på tide å bytte bil.

Fordelen er at 3-serie generelt, og biler med 4WD, diesel og automat spesielt, har holdt seg godt i verdi den senere tiden. Det trekker opp.

BMW er som vanlig optimistisk på forbrukstallene, og oppgir 0,49 l/mil ved landeveiskjøring og 0,8 ved bysyklus for automatversjonen. Vår erfaring var 1,03 l/mil ved kjøring i Oslo-området, mens to separate langtursmålinger ga samme resultat: 0,66 l/mil.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

BMW 320d xDrive Touring er en bil du kjøper om interessen for bilkjøring er stor. Den leverer så det suser på veiegenskaper, og legger en ny dimensjon til 3-serie universet med en "rimelig" modell med 4WD. Motor, automatgir og ytelser følger godt opp uten å riste deg i grunnvollene, mens de praktiske egenskapene ikke blåser barnefamilien flate av beundring.

Men det er jo ikke alle i denne verden som må ta hensyn til barnevogner og barnestoler, og noen bygger heldigvis biler for dem også.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag