Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost

Bak BMW 116i-betegnelsen skjuler deg seg nå en to-liters bensinmotor. Det gjør bilen raskere og mer lettkjørt.

Sist oppdatert

Tekniske data: BMW 116i, 2009-modell

  • MOTOR: R4/1995 ccm
  • EFFEKT: 122 hk
  • DREIEMOMENT: 185 Nm
  • EGENVEKT: 1350 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 424/148/142 cm
  • DEKK: 195/55-16
  • FORBRUK: 0,58 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 139 gr/km
  • PRIS FRA: 262.700,-

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007.

1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørs varianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

Utvalget av motorer er stort, men her i Norge er det stort sett basismodellene på bensin- og dieselfronten som har gjort det skarpest på salgsstatistikken.

Nettopp derfor er det ekstra interessant når BMW lanserer nye modellversjoner nederst i prisskalaen.

BMW 116i har tidligere hatt en 1,6-liters motor, som nå er blitt erstattet av en 2,0-liter.

Effekten er den samme på 122 hk, men det ekstra sylindervolumet gir et bedre dreiemoment enn tidligere.

BMW 1-serie har helt siden den kom vært regnet som det mest kjøreglade alternativet til storselgere som VW Golf, Ford Focus og Peugeot 308.

I tillegg har den tøff konkurranse fra andre premiumbiler i denne klassen, spesielt fra erkerival Audi A3 og Volvo C30 (test med 1,6D leser du her, med 2,0D her).

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen tvil om hva BMW generelt og 1-serie spesielt kan best.

Vår testbil var utstyrt med M-pakke og heftige lavprofildekk i dimensjon 245/35-18. BMW 1-serie har i utgangspunktet en nydelig balanse, og er den mest sportslige av bilene i klassen.

MINSTEMANN: Men bak betegnelsen skjuler det seg en toliter.
MINSTEMANN: Men bak betegnelsen skjuler det seg en toliter. Foto: Andreas Handeland

M-pakken lar deg få et enda større register å spille på, og det er stort sett bare klinke til og smile mens du gjør det.

I alle fall så lenge det er tørt, for med slike dekk merker du enorm forskjell i veigrep mellom tørt og vått føre.

Motor: 4

Vi trivdes godt med den forrige 116i, og den nye motoren gjør omtrent samme figur som tidligere når det kommer til gange og kraftutvikling.

Som de andre to-liters firerne til BMW, har den en jevn og godt fordelt respons i hele registeret. Den trekker villig på lave turtall, og gir ekstra snert og sportslig respons på toppen.

I tillegg har du en seks-trinns girkasse som er lettsjaltet og hjelper deg å hente det beste ut av motoren.

Ytelser: 4

TRANGT: Særlig i baksete er plassen knapp i 1-serie.
TRANGT: Særlig i baksete er plassen knapp i 1-serie. Foto: Andreas Handeland

Det blir ikke akkurat lange, svarte streker i asfalten etter 116i. Til det er 122 hk 185 Nm litt for spakt.

Til alt annet er det imidlertid godt nok. Siden dreiemomentkurven er ganske flat, med 185 Nm tilgjengelig mellom 3000-4250 o/m, virker den sterkere i mellomregisteret enn du forventer.

Dermed kan du nesten anlegge "dieselvaner" med høye gir og lite sjalting ved normal kjøring, men i forbikjøringer tjener du mye på å bruke 3. gir og litt turtall.

Flere tester av BMW 1-serie:

Eksteriør: 5

Hvitt er motefarge i bilverden i år, og BMW 1-serie er en av de bilene som virkelig kler det. Særlig i samband med M-pakken som også inneholder litt ekstra utvendig snadder.

Med store aluminiumsfelger som på vår testbil, ser det hele innbydende sportslig og tøft ut. Ikke verst å holde seg så duggfrisk, når modellen tross alt har fem år på baken.

Sjekk kvaliteten til BMW: 15 millioner biler sjekket

Interiør: 3

Det er ikke vanskelig å merke hva som er prioritert, og hva som ikke er det i BMW 1-serie.

Plass, for eksempel, og da spesielt bakseteplassen i kombinasjon med sportsseter. Har du barn eller ofte har behov for å bruke baksetet til passasjerer, er det andre biler i samme prisklasse som tilbyr vesentlig mer.

Derimot er bagasjerommet ganske bra, og i forsetene er det ikke noe problem å strekke seg ut.

Komfort: 3

Du sitter godt i BMW's sportsseter, mens M-pakkens sportsunderstell og den nevnte dekkutrustingen tar knekken på det meste av fjæringskomfort.

Det gjelder spesielt når du kjører sakte og treffer små ujevnheter. Da smeller og rister det godt.

Inntrykket blir bedre når du kommer opp i 80-90 km/t, men helt godvenner med dårlig asfalt blir M-pakken aldri.

KJØREGLEDE: BMW-mantraet gjelder også i 116i.
KJØREGLEDE: BMW-mantraet gjelder også i 116i. Foto: Andreas Handeland

Er du ikke ekstremt opptatt av limaktig veigrep og den visuelle effekten, kan du stryke sportsunderstell fra utstyrslista. Det er forbløffende lite dekkstøy, og bilen er ellers relativt stillegående.

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet.

BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr: 4

En femdørs 116i starter på drøyt 270 000 kroner, mens tredørs-versjonen ligger på ca. 263 000,-.

TYPISK BMW: Det føreren trenger, relativt traust innpakket.
TYPISK BMW: Det føreren trenger, relativt traust innpakket. Foto: Andreas Handeland

I tillegg må du putte på litt utstyr, men BMW har i alle fall satt sammen en del fornuftige utstyrspakker. Regn med å måtte bruke mellom 15-25.000, ikke minst avhensyn til bruktbilverdien. Den holder seg tilsynelatende bra på 1-serie.

BMW oppgir meget lave forbrukstall; 0,58 l/mil og CO2-utslipp på 139 g/km. Det stemmer ikke helt overens med vårt forbruk i testperioden på 0,75 l/mil, med ca. 50 % by/nærkjøring og resten på langkjøring.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også