Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost

Bak BMW 116i-betegnelsen skjuler deg seg nå en to-liters bensinmotor. Det gjør bilen raskere og mer lettkjørt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Smidig bensinmotor

+ Sportslig kjørefølelse

+ Nydelige veiegenskaper

- Begrenset plass

- Svak fjæringskomfort med sportsunderstell

Tekniske data: BMW 116i, 2009-modell

  • MOTOR: R4/1995 ccm
  • EFFEKT: 122 hk
  • DREIEMOMENT: 185 Nm
  • EGENVEKT: 1350 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 424/148/142 cm
  • DEKK: 195/55-16
  • FORBRUK: 0,58 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 139 gr/km
  • PRIS FRA: 262.700,-

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007.

1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørs varianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

Utvalget av motorer er stort, men her i Norge er det stort sett basismodellene på bensin- og dieselfronten som har gjort det skarpest på salgsstatistikken.

Nettopp derfor er det ekstra interessant når BMW lanserer nye modellversjoner nederst i prisskalaen.

BMW 116i har tidligere hatt en 1,6-liters motor, som nå er blitt erstattet av en 2,0-liter.

Effekten er den samme på 122 hk, men det ekstra sylindervolumet gir et bedre dreiemoment enn tidligere.

BMW 1-serie har helt siden den kom vært regnet som det mest kjøreglade alternativet til storselgere som VW Golf, Ford Focus og Peugeot 308.

I tillegg har den tøff konkurranse fra andre premiumbiler i denne klassen, spesielt fra erkerival Audi A3 og Volvo C30 (test med 1,6D leser du her, med 2,0D her).

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen tvil om hva BMW generelt og 1-serie spesielt kan best.

Vår testbil var utstyrt med M-pakke og heftige lavprofildekk i dimensjon 245/35-18. BMW 1-serie har i utgangspunktet en nydelig balanse, og er den mest sportslige av bilene i klassen.

MINSTEMANN: Men bak betegnelsen skjuler det seg en toliter.

MINSTEMANN: Men bak betegnelsen skjuler det seg en toliter. Foto: Andreas Handeland

M-pakken lar deg få et enda større register å spille på, og det er stort sett bare klinke til og smile mens du gjør det.

I alle fall så lenge det er tørt, for med slike dekk merker du enorm forskjell i veigrep mellom tørt og vått føre.

Motor: 4

Vi trivdes godt med den forrige 116i, og den nye motoren gjør omtrent samme figur som tidligere når det kommer til gange og kraftutvikling.

Som de andre to-liters firerne til BMW, har den en jevn og godt fordelt respons i hele registeret. Den trekker villig på lave turtall, og gir ekstra snert og sportslig respons på toppen.

I tillegg har du en seks-trinns girkasse som er lettsjaltet og hjelper deg å hente det beste ut av motoren.

Ytelser: 4

TRANGT: Særlig i baksete er plassen knapp i 1-serie.

TRANGT: Særlig i baksete er plassen knapp i 1-serie. Foto: Andreas Handeland

Det blir ikke akkurat lange, svarte streker i asfalten etter 116i. Til det er 122 hk 185 Nm litt for spakt.

Til alt annet er det imidlertid godt nok. Siden dreiemomentkurven er ganske flat, med 185 Nm tilgjengelig mellom 3000-4250 o/m, virker den sterkere i mellomregisteret enn du forventer.

Dermed kan du nesten anlegge "dieselvaner" med høye gir og lite sjalting ved normal kjøring, men i forbikjøringer tjener du mye på å bruke 3. gir og litt turtall.

Flere tester av BMW 1-serie:

Eksteriør: 5

Hvitt er motefarge i bilverden i år, og BMW 1-serie er en av de bilene som virkelig kler det. Særlig i samband med M-pakken som også inneholder litt ekstra utvendig snadder.

Med store aluminiumsfelger som på vår testbil, ser det hele innbydende sportslig og tøft ut. Ikke verst å holde seg så duggfrisk, når modellen tross alt har fem år på baken.

Sjekk kvaliteten til BMW: 15 millioner biler sjekket

Interiør: 3

Det er ikke vanskelig å merke hva som er prioritert, og hva som ikke er det i BMW 1-serie.

Plass, for eksempel, og da spesielt bakseteplassen i kombinasjon med sportsseter. Har du barn eller ofte har behov for å bruke baksetet til passasjerer, er det andre biler i samme prisklasse som tilbyr vesentlig mer.

Derimot er bagasjerommet ganske bra, og i forsetene er det ikke noe problem å strekke seg ut.

Komfort: 3

Du sitter godt i BMW's sportsseter, mens M-pakkens sportsunderstell og den nevnte dekkutrustingen tar knekken på det meste av fjæringskomfort.

Det gjelder spesielt når du kjører sakte og treffer små ujevnheter. Da smeller og rister det godt.

Inntrykket blir bedre når du kommer opp i 80-90 km/t, men helt godvenner med dårlig asfalt blir M-pakken aldri.

KJØREGLEDE: BMW-mantraet gjelder også i 116i.

KJØREGLEDE: BMW-mantraet gjelder også i 116i. Foto: Andreas Handeland

Er du ikke ekstremt opptatt av limaktig veigrep og den visuelle effekten, kan du stryke sportsunderstell fra utstyrslista. Det er forbløffende lite dekkstøy, og bilen er ellers relativt stillegående.

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet.

BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr: 4

En femdørs 116i starter på drøyt 270 000 kroner, mens tredørs-versjonen ligger på ca. 263 000,-.

TYPISK BMW: Det føreren trenger, relativt traust innpakket.

TYPISK BMW: Det føreren trenger, relativt traust innpakket. Foto: Andreas Handeland

I tillegg må du putte på litt utstyr, men BMW har i alle fall satt sammen en del fornuftige utstyrspakker. Regn med å måtte bruke mellom 15-25.000, ikke minst avhensyn til bruktbilverdien. Den holder seg tilsynelatende bra på 1-serie.

BMW oppgir meget lave forbrukstall; 0,58 l/mil og CO2-utslipp på 139 g/km. Det stemmer ikke helt overens med vårt forbruk i testperioden på 0,75 l/mil, med ca. 50 % by/nærkjøring og resten på langkjøring.

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 262700

Konklusjon

BMW 116i leverer det den lover: Ekte BMW-følelse til en relativt rimelig penge.

Er du på jakt etter en sportslig og kjøreglad bil på denne siden av 300.000-kronersgrensen kan det ikke bli særlig mye bedre.

Skal du kjøreredskap for hele familien, kniper det imidlertid på plassforholdene i baksetet.

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag