Test: BMW 116d

Bra billig-BMW

Ikke se deg blind på at BMW 116d ”bare” har 116 hk. Den rimeligste 1-serien har mer ved seg enn motoreffekt alene.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Jevn effektutvikling

+ Sportslig kjørefølelse

+ Nydelige veiegenskaper

- Begrenset plass

- Ffæringskomfort med sportsunderstell

Tekniske data: BMW 116d

  • MOTOR: R4/1995 ccm
  • EFFEKT: 116 hk
  • DREIEMOMENT: 260 Nm
  • EGENVEKT: 1380 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 424/148/142 cm
  • DEKK: 195/55-16
  • FORBRUK: 0,44 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 118 gr/km
  • PRIS FRA: 260.900,-

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007. 1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørs varianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

Utvalget av motorer er stort, men her i Norge er det stort sett basismodellene på bensin- og dieselfronten som har gjort det skarpest på salgsstatistikken. Nettopp derfor er det ekstra interessant når BMW lanserer nye modellversjoner nederst på prisskalaen. Og med en prislapp på 260.900,- er BMW 116d den billigste bilen i BMW's prisliste.

BMW 116d er en ny modellversjon, tidligere har 118d vært grunnmodellen hvis diesel har vært tingen. Alle 1-seriemodeller med diesel bruker den samme to-liters motoren, men effektuttaket varierer fra 116 hk i 116d, til 204 hk i 123d.

Etter hvert som man har hevet effekten i 118d fra 122 til 143 hk, samtidig som forbruket har gått ned, blir bilen straffet av det noe snodige norske avgiftssystemet. Dermed sparer du rundt 23-27.000 kroner på å velge 116d, fremfor 118d.

BMW 1-serie har helt siden den kom vært regnet som det mest kjøreglade alternativet til storselgere som VW Golf, Ford Focus, og Peugeot 308. I tillegg har den tøff konkurranse fra andre premiumbiler i denne klassen, spesielt fra erkerival Audi A3 og Volvo C30.

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen tvil om hva BMW generelt og 1-serie spesielt kan best. Vår testbil var utstyrt med M-pakke og heftige lavprofildekk i dimensjon 245/35-18. Når det kommer på toppen av glimrende veiegenskaper, får en allerede nydelig balanse et enda bredere register å spille på.

Her er det ikke mye "kjedelig" understyring. Som klassens eneste bakhjulsdrevne bil, får du en nydelig styrefølelse uten forstyrrende drivkrefter i rattet. Dieselmotoren har nok krutt til å brekke løs bakhjulene, spesielt på vått føre. Bruk derfor den to-trinns avknappen på et ellers glimrende ESP-system med fornuft.

Motor: 4

BMW's fire-sylindrete dieselmotor har mye bra ved seg, men hører ikke lenger til de aller beste i denne klassen. Til går den litt for grovt og hørbart i den mest brukte delen av turtallsregisteret. Med et såpass snilt effektuttak, er den imidlertid smidig og lettkjørt. Den seks-trinns girkassen er kjapp, men sjettegiret er litt for høyt giret til at det kan brukes noe særlig i Norge.

Ytelser: 4

116 hk og et dreiemoment på 260 Nm mellom 1750-4250 o/m sier de tørre tallene. Ikke all verden, men likevel tilstrekkelig, er vår dom etter testkjøringen med 116d. Du har en jevnt god akselerasjon i de hastighetene du trenger det mest ved kjøring i Norge. Motoren jobber godt i mellomregisteret, slik at du ikke behøver å hive deg over girspaken i tide og utide.

Les også:

Eksteriør: 5

BMW 1-serie har holdt seg frisk og moderne, selv om grunnfasongen har vært på markedet siden 2004. I kombinasjon med M-pakke og litt ekstra store hjul ser det ekstra sprekt ut. Men også uten denne pynten, tar 1-serie seg bra ut.

Interiør: 3

Det er god BMW-stil over interiøret, det virker kvalitetsmessig og er relativt nøkternt utformet. Derimot skal du ikke ha altfor lange baksetepassasjerer. 1-serie er ikke av de største mellomklassebilene, og sportssetene ser ut til å stjele enda noen centimeter av benplassen. Bagasjerommet er imidlertid fornuftig, og i forsetene lider du ingen plassnød.

Komfort: 3

Sportssetene gir god sittekomfort, mens resten av M-pakken virker i motsatt retning på komfortinntrykket. Kjører du mye i byen eller på dårlig vei, bør du stå over sportsunderstell, siden det både smeller og rister over små ujevnheter. Det gjelder spesielt når du kjører sakte. Inntrykket blir bedre når du kommer opp i 80-90 km/t, men helt godvenner med dårlig asfalt blir M-pakken aldri. 116d er relativt stillegående, og overraskende lite plaget av dekkstøy, selv med testbilens store dekkdimensjon.

Les også:

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Pris/utstyr: 4

En femdørs 116d starter på drøyt 272.000 kroner, mens tredørs-versjonen ligger på ca. 261.000,-. I tillegg må du putte på litt utstyr, men BMW har i alle fall satt sammen en del fornuftige utstyrspakker. Regn i alle fall med 15-25.000 i ekstrautstyr, ikke minst av hensyn til bruktbilverdien. 1-serie ser for øvrig ut til å holde seg bra i verdi, og være ettertraktet på bruktmarkedet. BMW oppgir meget lave forbrukstall ved blandet kjøring; 0,44 l/mil og CO2-utslipp på 118 g/km. Vi brukte noe mer; 0,65 l/mil med ca. 50 % by/nærkjøring og resten på langkjøring. Ved pen langkjøring lå vårt forbruk rett under 0,5 l/mil.

Les også:

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 260900

Konklusjon

Tross grunnmodell-stempelet føles det helt ok å futte rundt med 116d. Takket være et solid og jevnt fordelt dreiemoment, føler du at det er nok krefter til det aller meste. Inkludert i 116d kommer massevis av kjøreglede takket være et fint og godt balansert understell. At BMW 1-serie ikke er klassens største eller mest praktiske bil, er bare å akseptere.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Her er de 10 beste Golf-utfordrerne Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag