Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV

Vi har testet Q5, Audis kompakte og sporty premium-SUV.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Flott kvalitetsfølelse

+ Råsterk og fin drivlinje

+ Herlig ergonomi

- Hard fjæring

- Litt snaut baksete

- Kostbart ekstrautstyr

Tekniske data: Audi Q5 3.0 TDI S tronic, 2008

  • Motor: V6, 2967 ccm
  • Girkasse: Sjutrinns dobbeltclutch-automat
  • Effekt: 240 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment:500 Nm v/1500 o/min.
  • Forbruk:0,75 l/mil -D
  • CO2-utlipp199 g/km
  • 0-100 km/t:6,5 sek.
  • Toppfart:225 km/t
  • Lengde: 4629 mm
  • Bredde: 1880 mm
  • Høyde: 1653 mm
  • Bagasjerom:540-1560 liter
  • Egenvekt: 1865 kg
  • Pris: 724 000 kr

Audi har endelig fått ferdig sin kompakt-SUV Q5. Bilen går inn i premiumsegmentet blant kompakt-SUV-ene der BMW X3 - som du kan lese tester av her - lenge fikk herje alene. Så kom Land Rover Freelander 2, som du kan lese tester av her. Og først nå kommer de øvrige premiummerkene etter med blant andre Mercedes-Benz GLK (se test og video her) og Volvo XC60 (se testen her).

Kompakt-SUV-er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle; du kan for eksempel lese tester av Toyota RAV4 her, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, og Nissan X-Trail. Ford Kuga og VW Tiguan kom sent til festen, men så er de også blitt fine biler.

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Premiummerkene har til nå holdt seg med store SUV-er. For eksempel Audi Q7, som du finner tester av her, Volvo XC90, Porsche Cayenne og Mercedes-Benz M-klasse.

Store SUV-er er uglesett i dagens miljødebatt, og tas ofte fram som eksempler på hvor miljøfiendtlige biler er mot miljøet. Men de nye, påkostede kompakt-SUV-ene er friske og fornuftige pust. For de er mindre, lettere, mindre brautende og mindre drivstofftørste enn dundermeisene.

Dette har mange fordeler, også hva kjøreegenskaper angår. Den eneste ulempen vi kan finne, er at man kanskje må gi slipp på bittelitt bagasjeplass, eventuelt muligheten for å ta med to kortbeinte på bakerste seterad.

Ny smell for luksus-SUV - se hvordan de nye bilavgiftene rammer de store SUV-ene med flere hundre tusen kroner i økt avgift.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

Kjøreegenskaper: 4

Audi Q5 er - i tro Audi-ånd - en sporty bil. Testbilen, som er utstyrt med det justerbare Drive Select-systemet, dynamisk styring og 25,5 cm brede 19-tommere, er veldig sporty.

Det er artig når man er alene på svingete, tørre og fine veier, med ordentlig god kontroll over karosseriet og presis og kontant styring. Grensene for hva bilen tåler ligger svært høyt. Men med en gang humpene kommer tett, eller vinterføret har endret underlaget til noe veldig ujevnt, blir det lett altfor ubehagelig.

Den stumper og stusser, og firehjulsdriftssystemet gjør at bilen mer enn gjerne slenger hekken langt ut i glatte svinger. Dessuten gjør både understellsoppsett, dekk og styring at man må være svært forsiktig med ordrene man gir bilen; den lystrer momentant, og må kjøres med stor presisjon. På mange måter artig, men krevende og slitsomt når man bare vil kjøre helt normalt på vei til butikken.

Vi ville nok vært forsiktig med å bestille en Q5 med dette oppsettet dersom man ikke absolutt vil ha noe skikkelig sportslig - og i sistnevnte tilfelle vil det uansett være bedre å velge noe lavere og lettere

Motor: 5

Den tre liter store diesel-V6-en i Audi Q5 er en heftig maskin. Den er råsterk, og den automatsjaltede dobbeltclutchgirkassa med sju trinn henter det beste fra motoren. I tillegg girer kassa både raskt og mykt, og vi ønsker oss i hvertfall ingen annen girkasse i denne bilen.

I tillegg har motoren tøff lyd; muskuløst brummende på lave turtall, mer snerrende på toppen.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 6

Med treliters dieselmotor har Audi Q5 240 hk og 500 Nm, nok til å sende den kompakte SUV-en fra stillestående til 100 km/t på 6,5 sekunder. Heftig, og strengt tatt i overkant.

En tolitersdiesel er naturligvis et mer fornuftig - og på mange måter et mer riktig valg. Da har bilen 170 hk og 350 Nm, og i løpet av første halvår 2009 blir også den dieselmotoren tilgjengelig med sjutrinnsautomat.

Tolitersutgaven kan du lese vår prøvekjøring av her.

Eksteriør: 4

Særlig spennende, det kan vi ikke si at Audi Q5 er. Men den er umiskjennelig en Audi, og i våre øyne ser den ut som en krympet - men samtidig mer vellykket - utgave av den enorme Q7.

Den skiller seg ikke spesielt ut i trafikken, og i våre SUV-hatende tider er det kanskje en fordel? Men Q5 er gjennomført i formspråket, med myke linjer over det hele.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her.

Her er de beste vinterdekkene.

Interiør: 5

Heller ikke interiøret i Q5 byr på noen revolusjon. Alle som noen gang har vært i en Audi, kjenner seg godt igjen.

Men det er det ingen ting i veien med; som i de øvrige, er ergonomien nær perfekt, alt ser lekkert ut, det kjennes gjennomført og kvalitetstungt, og er en fryd.

Det er ikke noe å utsette på plassen foran, baksetet er greit for to - men om bilen har panoramasoltak, blir det kort vei opp til taket for de lengste blant oss. Bagasjerommet er brukbart, både av størrelse og hva praktiske løsninger angår. Bakseteryggene legges nesten flate ned i gulvet om du trenger mer lasteplass, og vi har sans for at baksetet kan skyves i lengderetning så man kan velge mellom mer beinplass eller mer bagasjeplass.

Komfort: 4

Det er lett å trives i en Q5, i hvertfall når veien er fin. Man sitter godt, klimaanlegget fungerer slik det skal, og det man hører av motorlyd, er velkomment i våre ører. Men med Drive select-understellet og 255/50-19-vinterdekk blir den for stiv og ubehagelig på ujevne veier som vi har så mye av her i landet.

Du skal være klar over hva du gjør og hva slags bil du vil leve med om du bestiller dette - det har sine fordeler på fine og morsomme veier, men overalt ellers er det bare til plage.

Den råsterke dieselmotoren og den flotte girkassen bidrar til å høyne komforten; man har alltid overskudd av kraft tilgjengelig, og dette hentes kjapt, mykt og effektivt ut.

Sikkerhet: 4

Audi Q5 har foreløpig ikke gått gjennom EuroNCAPs kollisjonstest, men vi blir svært overrasket om den ikke klarer full pott. Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr. ESP-systemet fungerer flott - du kan også velge en egen offroad-innstilling som tillater litt hjulspinn før ESP griper inn.

Men at en bil til 724 000 kr ikke har cruisekontroll, parkeringsvarslere og xenonlys som standard, er vi litt skuffet over.

En stor og tung SUV kan ha lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Pris/utstyr: 4

En Audi Q5 er en premiumbil, og bilen koster en del mer enn de vanlige kompakt-SUV-ene. Særlig med testbilens trelitersdiesel under panseret; prisen for denne begynner på 724 000 kr.

Selv om bilen da er velutstyrt, må du gjøre visse innhogg i ekstrautstyrslista før bilen er helt komplett. Ekstrautstyret er kostbart - det er ikke noe problem å blåse av et par hundre tusenlapper på ekstrautstyr.

Likevel, sett i forhold til hva man får, er Q5 et godt alternativ i denne klubben. Et enda bedre alternativ blir den om du velger tolitersdieselen; selv med automatgirkasse koster den ikke mer enn 533 000. Det er ikke så langt unna hva du må ut med for en ordentlig velutstyrt utgave av en av de rimeligere SUV-ene.

Dessuten må vi jo skule til storesøster Q7; den er ikke så veldig mye større innvendig, men mye tyngre (faktisk hele 430 kg!), tregere og tørstere, og den koster over 230 000 kr mer enn en identisk bestykket Q5.

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 724000

Konklusjon

Audis premium-kompakt-SUV Q5 er en flott bil. Kanskje litt kjedelig utvendig, kanskje litt trang i baksetet, men fortsatt en bil det er lett å trives godt i. Med tre liter stor dieselmotor på 240 hk har den mye mer krefter enn vi trenger her i landet; tolitersdieselen er det rette Q5-valget.

Vær forsiktig og omtenksom når du velger understell og hjul; vil du ha en sportsbil, kan du jo like gjerne kjøpe en ordentlig sportsbil. Men Q5 er klassens mest sporty bil, på godt og vondt.

Les alle våre biltester her:

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag