Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV

Vi har testet Q5, Audis kompakte og sporty premium-SUV.

Sist oppdatert

Tekniske data: Audi Q5 3.0 TDI S tronic, 2008

  • Motor: V6, 2967 ccm
  • Girkasse: Sjutrinns dobbeltclutch-automat
  • Effekt: 240 hk v/4000 o/min.
  • Dreiemoment:500 Nm v/1500 o/min.
  • Forbruk:0,75 l/mil -D
  • CO2-utlipp199 g/km
  • 0-100 km/t:6,5 sek.
  • Toppfart:225 km/t
  • Lengde: 4629 mm
  • Bredde: 1880 mm
  • Høyde: 1653 mm
  • Bagasjerom:540-1560 liter
  • Egenvekt: 1865 kg
  • Pris: 724 000 kr

Audi har endelig fått ferdig sin kompakt-SUV Q5. Bilen går inn i premiumsegmentet blant kompakt-SUV-ene der BMW X3 - som du kan lese tester av her - lenge fikk herje alene. Så kom Land Rover Freelander 2, som du kan lese tester av her. Og først nå kommer de øvrige premiummerkene etter med blant andre Mercedes-Benz GLK (se test og video her) og Volvo XC60 (se testen her).

Kompakt-SUV-er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle; du kan for eksempel lese tester av Toyota RAV4 her, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, og Nissan X-Trail. Ford Kuga og VW Tiguan kom sent til festen, men så er de også blitt fine biler.

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Premiummerkene har til nå holdt seg med store SUV-er. For eksempel Audi Q7, som du finner tester av her, Volvo XC90, Porsche Cayenne og Mercedes-Benz M-klasse.

Store SUV-er er uglesett i dagens miljødebatt, og tas ofte fram som eksempler på hvor miljøfiendtlige biler er mot miljøet. Men de nye, påkostede kompakt-SUV-ene er friske og fornuftige pust. For de er mindre, lettere, mindre brautende og mindre drivstofftørste enn dundermeisene.

Dette har mange fordeler, også hva kjøreegenskaper angår. Den eneste ulempen vi kan finne, er at man kanskje må gi slipp på bittelitt bagasjeplass, eventuelt muligheten for å ta med to kortbeinte på bakerste seterad.

Ny smell for luksus-SUV - se hvordan de nye bilavgiftene rammer de store SUV-ene med flere hundre tusen kroner i økt avgift.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

Kjøreegenskaper: 4

Audi Q5 er - i tro Audi-ånd - en sporty bil. Testbilen, som er utstyrt med det justerbare Drive Select-systemet, dynamisk styring og 25,5 cm brede 19-tommere, er veldig sporty.

Det er artig når man er alene på svingete, tørre og fine veier, med ordentlig god kontroll over karosseriet og presis og kontant styring. Grensene for hva bilen tåler ligger svært høyt. Men med en gang humpene kommer tett, eller vinterføret har endret underlaget til noe veldig ujevnt, blir det lett altfor ubehagelig.

Den stumper og stusser, og firehjulsdriftssystemet gjør at bilen mer enn gjerne slenger hekken langt ut i glatte svinger. Dessuten gjør både understellsoppsett, dekk og styring at man må være svært forsiktig med ordrene man gir bilen; den lystrer momentant, og må kjøres med stor presisjon. På mange måter artig, men krevende og slitsomt når man bare vil kjøre helt normalt på vei til butikken.

Vi ville nok vært forsiktig med å bestille en Q5 med dette oppsettet dersom man ikke absolutt vil ha noe skikkelig sportslig - og i sistnevnte tilfelle vil det uansett være bedre å velge noe lavere og lettere

Motor: 5

Den tre liter store diesel-V6-en i Audi Q5 er en heftig maskin. Den er råsterk, og den automatsjaltede dobbeltclutchgirkassa med sju trinn henter det beste fra motoren. I tillegg girer kassa både raskt og mykt, og vi ønsker oss i hvertfall ingen annen girkasse i denne bilen.

I tillegg har motoren tøff lyd; muskuløst brummende på lave turtall, mer snerrende på toppen.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 6

Med treliters dieselmotor har Audi Q5 240 hk og 500 Nm, nok til å sende den kompakte SUV-en fra stillestående til 100 km/t på 6,5 sekunder. Heftig, og strengt tatt i overkant.

En tolitersdiesel er naturligvis et mer fornuftig - og på mange måter et mer riktig valg. Da har bilen 170 hk og 350 Nm, og i løpet av første halvår 2009 blir også den dieselmotoren tilgjengelig med sjutrinnsautomat.

Tolitersutgaven kan du lese vår prøvekjøring av her.

Eksteriør: 4

Særlig spennende, det kan vi ikke si at Audi Q5 er. Men den er umiskjennelig en Audi, og i våre øyne ser den ut som en krympet - men samtidig mer vellykket - utgave av den enorme Q7.

Den skiller seg ikke spesielt ut i trafikken, og i våre SUV-hatende tider er det kanskje en fordel? Men Q5 er gjennomført i formspråket, med myke linjer over det hele.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her.

Her er de beste vinterdekkene.

Interiør: 5

Heller ikke interiøret i Q5 byr på noen revolusjon. Alle som noen gang har vært i en Audi, kjenner seg godt igjen.

Men det er det ingen ting i veien med; som i de øvrige, er ergonomien nær perfekt, alt ser lekkert ut, det kjennes gjennomført og kvalitetstungt, og er en fryd.

Det er ikke noe å utsette på plassen foran, baksetet er greit for to - men om bilen har panoramasoltak, blir det kort vei opp til taket for de lengste blant oss. Bagasjerommet er brukbart, både av størrelse og hva praktiske løsninger angår. Bakseteryggene legges nesten flate ned i gulvet om du trenger mer lasteplass, og vi har sans for at baksetet kan skyves i lengderetning så man kan velge mellom mer beinplass eller mer bagasjeplass.

Komfort: 4

Det er lett å trives i en Q5, i hvertfall når veien er fin. Man sitter godt, klimaanlegget fungerer slik det skal, og det man hører av motorlyd, er velkomment i våre ører. Men med Drive select-understellet og 255/50-19-vinterdekk blir den for stiv og ubehagelig på ujevne veier som vi har så mye av her i landet.

Du skal være klar over hva du gjør og hva slags bil du vil leve med om du bestiller dette - det har sine fordeler på fine og morsomme veier, men overalt ellers er det bare til plage.

Den råsterke dieselmotoren og den flotte girkassen bidrar til å høyne komforten; man har alltid overskudd av kraft tilgjengelig, og dette hentes kjapt, mykt og effektivt ut.

Sikkerhet: 4

Audi Q5 har foreløpig ikke gått gjennom EuroNCAPs kollisjonstest, men vi blir svært overrasket om den ikke klarer full pott. Den er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr. ESP-systemet fungerer flott - du kan også velge en egen offroad-innstilling som tillater litt hjulspinn før ESP griper inn.

Men at en bil til 724 000 kr ikke har cruisekontroll, parkeringsvarslere og xenonlys som standard, er vi litt skuffet over.

En stor og tung SUV kan ha lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

Pris/utstyr: 4

En Audi Q5 er en premiumbil, og bilen koster en del mer enn de vanlige kompakt-SUV-ene. Særlig med testbilens trelitersdiesel under panseret; prisen for denne begynner på 724 000 kr.

Selv om bilen da er velutstyrt, må du gjøre visse innhogg i ekstrautstyrslista før bilen er helt komplett. Ekstrautstyret er kostbart - det er ikke noe problem å blåse av et par hundre tusenlapper på ekstrautstyr.

Likevel, sett i forhold til hva man får, er Q5 et godt alternativ i denne klubben. Et enda bedre alternativ blir den om du velger tolitersdieselen; selv med automatgirkasse koster den ikke mer enn 533 000. Det er ikke så langt unna hva du må ut med for en ordentlig velutstyrt utgave av en av de rimeligere SUV-ene.

Dessuten må vi jo skule til storesøster Q7; den er ikke så veldig mye større innvendig, men mye tyngre (faktisk hele 430 kg!), tregere og tørstere, og den koster over 230 000 kr mer enn en identisk bestykket Q5.

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også