Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler

Audi Q5 er dyr, kjennes solid som et bomberom og kjører overraskende bra. Med det skjer ikke all verden når du trykker på moropedalen helt til høyre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Elegant interiør

+ Fin girkasse

+ God styrerespons for biltypen

+ Stillegående

+ God fremkommelighet

- Relativt høyt forbruk

- Moderate ytelser

- Lite plass i forhold til størrelsen

- Pris

Audi Q5 er merkets "lille" snobbe-SUV - liten i hermetegn fordi den tross alt er en av de relativt store bilene i denne klassen, med en lengde på 463 cm og egenvekt på betydelige 1770 kilo i vår testversjon.

Vi har tidligere kjørt Audi Q5 med tre-liters dieselsekser på 240 hk, og som 2,0 TDI med 170 hk og manuell kasse. På startstreken står denne gangen bilen med samme 170 hk dieselmotor, men med S tronic girkasse. Audi-språk for DSG, altså en manuell girkasse som kombinerer det beste av manuell og automatisk giring ved hjelp av hydraulikk, elektronikk og to clutcher.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har i tidligere tester spredt godord om veiegenskapene til Audi Q5, og S tronic-giret endrer selvsagt ikke noe på det. Q5 er fortsatt svært velkjørende til å være en tung, halvhøy SUV. Den er mer sportslig enn de fleste konkurrentene, og føles ordentlig på hugget inn i svingene. Du får tydelig tilbakemelding fra styring og hjuloppheng, og på vår testbil sørger et sett 19-tommere for bøttevis av veigrep.

Motor: 5

Den 170 hk og 350 Nm sterke to-liters common rail-dieselen har fått en nydelig "dieselfri" gange og flott kraftutvikling. Allerede fra lave turtall trekker den jevnt, og skilter med en utypisk turtallsvilje som strekker seg mot 5000 o/m. Audis syv-trinns S-tronic gjør ikke skam på teknologien, og girer smidig og sømløst i automatmodus, mens hendlene bak rattet lar deg gripe inn og overta kommandoen selv. Det føles ikke like interessant å overstyre automatikken i en tung SUV som i en mer sportslig A3 eller A5, men vi setter stor pris på å ha muligheten.

Audi Q5 20TDI

Audi Q5 20TDI Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

Testdata: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

0-100 KM/T, SEK.:

11,3

60-100 KM/T, KICKDOWN:

6,6

80-120 KM/T, KICKDOWN:

8,7

STØY TOMGANG, dBA:

47,2

STØY 50 KM/T, dBA:

63,1

STØY 80 KM/T, dBA:

66,1

STØY 100 KM/T, dBA:

68,3

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,91

Fin gange og avansert girkasse rekker bare så langt når effekt og dreiemoment skal slåss med nesten 1,8 tonn bil, som kjapt blir godt over to tonn med litt folk eller last. Med kickdown bruker Q5'en 6,6 sekunder fra 60-100 km/t.

Til sammenligning gjør konkurrenter som Mercedes GLK 220 CDI og BMW X1 xDrive20d unna den samme akserasjonstesten på 5,6 sekunder. GLK med kickdown og automatgir, og X1 med manuell kasse og 3. gir inne. Selv en "beskjeden" Skoda Yeti 2,0 TDI med 140 hk snor Q5 i denne øvelsen, med 60-100 km/t på 6,4 sekunder i 3. gir.

I vår 0-100 km/t test brukte bilen 11,3 sekunder, mot fabrikktallene på 9,9 sekunder. Dermed er det er aldri fare for å føle seg overmotorisert, og vi ser for oss at skiboks på taket, fullt baksete og ditto bagasjerom gjør Q5-turen til en relativ rolig affære. Med tom bil er det akseptabelt skyv, men heller ikke mer.

Eksteriør: 4

Audi Q5 kjører i SUV-motorveiens trygge midtfelt og kan ikke mistenkes for å være noe annet enn en tradisjonell SUV i tradisjonell Audi-innpakning. Hvilket betyr småpent, rundt og med de typisk fallende karosserisidene som gjør bilen mindre bastant å se på, men barberer vekk innvendig plass her og der.

Les også:

Interiør: 4

Det aller beste med Audi Q5 er innvendig design og kvalitet. Det ser kostbart ut, kjennes kostbart ut og er det også. I tillegg føles bilen nesten uknuselig og er totalt fri for alt som heter ulyder.

Audi Q5 20TDI

Audi Q5 20TDI Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noen veldig stor bil i forhold til pris og ytre mål klarer ikke Q5 å være. Det er grei plass i kupeen for fire normalvoksne og bagasjerommet på 540-1560 liter er akseptabelt, men heller ikke mer. Som på storebror Q7 skrår bilen merkbart innover fra en bred hoftelinje til en smal taklinje, noe som stjeler plass i bredden jo høyere opp i bilen du kommer. Det gjelder også den godt vinklede bakluken.

Komfort: 4

Det er nesten bare Audi som har for vane å sette opp understellet på en SUV så stramt som i Q5. Det merkes best i lav fart og på mindre ujevnheter, der gangen blir mer urolig enn man venter seg av en bil med slik pondus. Oppe i fart bedrer inntrykket seg og Q5 glatter over de fleste ujevnheter. Støynivået er behagelig lavt og sittekomforten svært god.

Sikkerhet: 5

Audi Q5 er testet i EuroNCAP's nye testopplegg, og får fem av fem stjerner i totalvurderingen. Den gjør det spesielt bra i beskyttelse av voksne (92 %) og barn (84 %), men ikke fullt så bra for fotgjengerbeskyttelse (32 %). Bilen får ros grunnet en stiv karosseristruktur og bra utløsning av airbagene. Bilen får noe kritikk for marginal brystbeskyttelse i sidekollisjon med stolpe. Begge barnedukkene på 3 og 1,5 år klarer seg godt i alle testene.

Pris/utstyr: 3

Audi Q5 Audi Q5 20090610

Audi Q5 Audi Q5 20090610 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Som vanlig byr ikke Audi på godsakene til spesielt snille priser. Bilen starter på drøyt 550 000 kroner, og lar seg greit utstyre med ekstra snadder for 50-100 000 kroner uten at den føles overdrevent påkostet. Dermed er den prismessig ganske tett på Mercedes GLK 220 CDI, men noe dyrere enn Volvo XC60 2,4D AWD i basisversjon. Du kan få Q5 relativt mye rimeligere med 143 hk motor og manuell girkassen (fra 469 000,-). Tradisjonelt sett har Audi vært relativt motstandsdyktige i kampen mot verditapet, og det kommer sannsynligvis til å gjelde Q5 også.

Tekniske data: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

MOTOR, CM3:

1968

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

350/1750

EGENVEKT, KG:

1845

TILHENGERVEKT, KG:

2000

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

463/188/165

BAGASJEROM, LITER:

540-1560

DEKKDIMENSJON:

235/55-19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,68

CO2-UTSLIPP, G/KM:

179

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

9,9

TOPPFART, KM/T:

200

PRIS FRA, KR:

550 600

Miljø: 2

På den positive siden tilfredsstiller Audi Q5-motoren Euro5-kravene. CO2-utslipp og normforbruk er greit for biltypen med 179 g/km og 0,68 l/mil. Dessverre klarer ikke bilen å følge opp disse tallene i praksis, og ender opp med et snittforbruk i vår faste testrunde på 0,91 l/mil. Det er et vesentlig høyere forbruk enn andre sammenlignbare SUV-modeller, der mange ligger rundt 0,7 l/mil

Audi Q5 Audi Q5 20090610

Audi Q5 Audi Q5 20090610 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 550600

Konklusjon

Audi Q5 med S tronic skiller seg først og fremst fra den manuelle utgaven med en høyere betjeningskomfort og den smidigere kjørefølelsen en dobbeltklutsj-kasse leverer, samt en prislapp på drøyt 30 000 mer. Ellers er det stort sett samme pakken; sportslige veiegenskaper, kultivert motor og kvalitetsfølelse i bankhvelvklassen. Motoren blir litt slapp til å følge opp med ytelser som matcher veiegenskapene, og vi er noe skuffet over et høyt forbruk.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning