Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?

Audi Q5 stiller til start i en tøff klasse. Er den rustet til kamp om kundene? Les vår prøvekjøring.

Det skal mye til før du ikke komemr frem til hytta hvis du har en Q5.

Det skal mye til før du ikke komemr frem til hytta hvis du har en Q5.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Rommelig

+ Godt kompromiss mellom sportslighet og komfort

+ Fin motor

- Dyr

- Litt stump på dårlige veier

Samtidig med Audi Q5 slipper også andre premiummerker sine ferske bidrag i klassen for påkostede mellomstore SUV-er. To tøffe konkurrenter vil bli Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLK.

Den sterkt aldrende BMW X3 har dessuten på langt nær gitt seg - og en ny versjon av den skal etter sigende ikke være så langt unna.

Kjøreegenskaper: 5

Q5 er bygget på samme plattform som A4, noe som gjør at den plukker med seg mye av egenskapene derfra. Selv om det selvfølgelig merkes at det er snakk om en SUV, er bilen overraskende sportslig og takler det meste av svinger upåklagelig.

Føler den seg presset, reagerer den med et snev av understyring - en trygg måte å fortelle sjåføren at det er på tide å roe seg ned litt.

Vår bil var utstyrt med Audis nye Drive select-system. Dette gjør at du kan justere dempere, gassrespons og styring med et knappetrykk. På dempersiden er ikke forskjellen så stor. Q5 har kun vanlige demperer og fjærer, ikke luftfjæring som du kan få i storebror Q7.

Man merker det likevel godt på styring og gassrespons, og "dynamic"-innstillingen er å foretrekke for inspirert kjøring.

Audi sier selv at bilen er laget for landeveien, men det betyr ikke at du ikke kommer deg fram til hytta. Med 20 centimeter bakkeklaring - og maksimal vadedybde på en halvmeter - skal det en del til før du blir stående fast.

Q5 kan kjøre i 31 graders stigning - noe som er veldig mye brattere enn det høres ut.

Q5 kan kjøre i 31 graders stigning - noe som er veldig mye brattere enn det høres ut.

Motor: 5

LED-lyktene bidrar positivt til bilens utseende.

LED-lyktene bidrar positivt til bilens utseende.

Motoren er en 2-liters TDI-motor som leverer 170 hester og 350 Nm. Motoren er velkjent fra blant annet Audi A4. Dreiemomentet er tilgjengelig mellom 1750 og 2500 o/min, noe som gjør motoren lett å kjøre.

Lydnivået er også behagelig - i kontrast til Volkswagen-konsernets tidligere pumpedyse-motorer.

I skrivende stund er det kun mulig å pare denne motoren med en sekstrinns manuell girkasse, men importøren håper at de skal kunne begynne å selge den i kombinasjon med en syvtrinns S-Tronic-kasse fra første halvår i 2009.

Det er synd at kundene må vente, ettersom 2-liters diesel med automat mest sannsynlig er den kombinasjonen det vil bli solgt mest av her til lands.

Ytelser: 5

Toliteren med 170 hester kler Q5 veldig godt, og det er egentlig ikke noe poeng i å gå for storebroren 3,0 TDI.

Til tross for at Q5 er en forholdsvis stor bil, går sprinten til hundre unna på 9,5 sekunder. Du har nok krefter til rådighet, og bilen føles overraskende kvikk med denne motoren.

Les også:

De fem beste SUVene

De beste billig-SUV-ene

Eksteriør: 4

Sprotssetene i skinn er både komfortable og gir god sidestøtte - men sjekk prisen før du krysser vilt på utstyrslisten.

Sprotssetene i skinn er både komfortable og gir god sidestøtte - men sjekk prisen før du krysser vilt på utstyrslisten.

Det er lett å tro at Q5 er en forminsket og oppgradert Q7, men den fremstår som en helt annen bil når man ser den i virkeligheten. Storebror Q7 framstår som brautende og voldsom, mens Q5 er mer forsiktig i uttrykket. Du får ikke så mange stygge blikk og kommentarer slengt etter deg i en Q5.

Designen er ikke sprelsk på noen som helst måte, og det er nok noen som vil si at den er litt for anonym.

Interiør: 5

Innvendig er det tydelig at det er snakk om en Audi. De aller fleste kjente elementene er til stede. Kvalitetsfølelsen er på topp, og interiøret gir et solid inntrykk. De elektrisk justerbare sportssetene i vår testbil fungerte godt til både langkjøring og litt mer inspirert kjøring på svingete landeveier.

Audis MMI-anlegg har også fått en oppgradering og fremstår nå som mer brukervennlig.

Kartverket er blitt oppgradert, og du kan nå se terrenget i 3D. Det er også blitt lagt inn noen viktige bygninger som kan sees i 3D. Hvor utbygd dette systemet er her til lands, er dog uvisst.

Plassen er god, selv om bilen er basert på A4 som tidligere har fått litt kritikk for å ha et trangt baksete. Også med mine 187 centimeter har jeg helt ok plass i baksetet.

På bagasjeromsfronten kan Q5 skilte med 540 liter, noe som gjør at du kan ta med deg det meste du trenger.

Les også:

BMW X3 2,0Da: Perfekt samspill

Volvo XC60 D5: Komfort-Volvo

Mercedes-Benz GLK: Påkostet komfortmester

Land Rover Freelander 2: Kler automat

Komfort: 4

Q5 er en over gjennomsnittet komfortabel bil. Du er forskånet for støy fra både motor og hjul, og den er en milsluker av rang så lenge veiene er fine.

De nye topografiske kartene i Audis MMI-system ser lekre ut, og gir deg god informasjon om terrenget.

De nye topografiske kartene i Audis MMI-system ser lekre ut, og gir deg god informasjon om terrenget.

Likevel kjennes bilen litt stump på humpete norske veier. Den takler ikke ujevnhetene på en like god måte som for eksempel Volvo XC60.

Sikkerhet: 5

Q5 har ikke blitt kræsjtestet ennå, men det er ingen grunn til å tro at den vil få noe annet enn gode resultater.

ESP-systemet fungerer veldig godt, og da vi ble overrasket av isete svinger på vei over fjellet, hentet bilen seg inn mesterlig.

Det er ikke mulig å skru systemet helt av, men det er mulig å velge noe som kalles offroad-modus. Dette gjør at bilen tillater litt hjulspinn før systemet griper inn.

Pris/utstyr: 4

Q5 2,0 TDI starter på 504.000 kroner, noe som ikke er en dårlig pris i forhold til konkurrentene. Mercedes GLK 220 CDI og Volvo XC60 starter på henholdsvis 559.000 og 513.900 kroner.

Ekstrautstyret er - i god Audi-ånd - ikke av den billige sorten. Vår testbil var ikke overdådig utstyrt, men hadde navigasjon, skinninteriør med sportsseter og Audi Drive select i tillegg til annet utstyr som importøren tror kundene kommer til å velge til i en bil som dette.

Sammen med litt annet småsnacks kommer en lynraskt opp i rundt 100.000 kroner ekstra for Q5.

Også i baksetene er det mulig å sitte komfortabelt, så lenge du holder deg unna det midterste setet.

Også i baksetene er det mulig å sitte komfortabelt, så lenge du holder deg unna det midterste setet.

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 504000

Konklusjon

Audi Q5 er et godt valg i denne klassen. Den er hakket mer sportslig enn Mercedes GLK og Volvo XC60, og litt mer komfortabel enn BMWs aldrende X3.

Den plasserer seg godt prismessig, og kan fort bli den mest solgte bilen i klassen.

Audi håper å få på plass mellom 300 og 400 kontrakter i år, og selge 700-800 nye biler i løpet av 2009.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Honda CR-V er best Se flere saker fra: Test: Audi Q5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning