Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi

Audi A5 Cabriolet er en flott bil på mange områder, men det koster å være kar.

BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere.

BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere. Foto: FOTO: Egil Nordlien/ HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjører bra

+ Komfortabel

+ Støyer lite

- Lite plass

- Prisen

Tekniske data

Motor: R4, 1984 ccm

Girkasse: Trinnløs automat (Multitronic)

Effekt: 180 hk.

Dreiemoment: 320 Nm v/1500-3900 o/min.

Forbruk, blandet: 0,74 l/mil

CO2-utslipp: 174 g/km

0-100 km/t: 8,1 sek.

Toppfart: 226 km/t

Lengde: 4625 mm

Bredde: 11854 mm

Bagasjerom: 320/380 -750 liter

Egenvekt: 1730 kg

Pris, fra: 546 700 kr.

Pris, testbil: 647 550 kr.

Når sola skinner og fuglene kvitrer, er det få ting som er bedre enn å kjøre takløst. Audi har lenge hatt flere modeller på markedet, og siste tilskudd på stammen er en takløs versjon av kupeen A5.

Den viser seg å by på en god blanding av sportslighet, komfort og flott utseende - dessverre til en pris som er høyere enn mange er villige til å betale.

Kjøreegenskaper: 5

Vår modell var utstyrt med sportsunderstell, noe som gjorde den ganske så underholdende å kjøre på svingete veier.

Forhjulstrekkere har ofte en tendens til å understyre, men Audis elektroniske differensialsperre er med på å redusere dette til et minimum i A5. Forhjulene biter seg fast i asfalten og drar deg gjennom svingen på en imponerende måte.

Chassiet kjennes stivt nok, og problemet vi kjenner fra eldre kabrioleter med at hele bilen "vrir seg" på grunn av det manglende taket er nærmest fraværende.

Du kjenner likevel at det er en tung bil vi snakker om. Den takløse versjonen veier 200 kilo mer enn kupeen, og det merkes gjennom svingene.

Les også:

Audi A4 2,0 TDI - Bedre og billigere

Audi A5 3,0 TDI - GT på tysk

BMW 320 DA X-drive Coupé - Underholdende lekkerbisken

Motor: 5

Nå om dagen er bensinbiler forholdsvis sjeldne. Da er det befriende å få kjøre en så flott motor som denne 2-literen. Turboen gjør at den har et dreiemoment på høyde med en dieselmotor, samtidig som den har mer enn nok krefter oppover registeret.

Støy er nærmest fraværende på tomgang og på lave turtall - selv om man kjører med taket nede. Likevel kan man lokke frem noe som kan minne om godlyd hvis man har en tung høyrefot.

Vi kjørte bilen med den trinnløse multitronic-girkassen, og det fungerer veldig bra her. Man er avhengig av litt krefter for at disse girkassene skal fungere optimalt, da man fort ender opp med å ligge på høyt turtall ofte i en motorsvak bil.

Ytelser: 5

Krefter har du alltid nok av, og selv om det aldri virker som noen muskelbil drar A5-en seg raskt opp i fart. Sprinten til hundre går unna på 8,1 sekunder, og det butter ikke før ved 226 km/t.

De 320 newtonmeterne som er tilgjengelig mellom 1500 og 3900 o/min gjør at du aldri trenger å jage turtall for å kjøre effektivt.

Eksteriør: 5

Audi A5 Cab

Audi A5 Cab Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

De aller fleste vi treffer er enige om at A5 er en vellykket bil rent designmessig. Det gjelder også kabrioletvarianten, men meningene er, som så ofte ellers, delte om hvilken av de som ser best ut.

S line-pakken med bredere kanalskjørt og andre støtfangere gir bilen et litt mer sportslig uttrykk, men vi vet ikke om vi ville betalt 19.990 kroner for den.

A5 har i motsetning til de aller fleste nyere kabrioleter fått stofftak, og det gjør at den ser mer ut som en klassisk kabriolet enn et halvhjertet forsøk på en kupé slik noen av konkurrentene gjør.

Les også:

Spar tusenvis på verkstedregningen

Prøvekjørt: Audi TT RS - Kultbil på hestekur

Interiør: 5

Førerplassen og midtkonsollen er velkjent og lettfattelig i god Audi-ånd. Kvalitetsfølelsen er som alltid god, og det er ikke vanskelig å finne en god sittestilling i de elektrisk justerbare setene.

Fireseters kabrioleter er som oftest ment for to voksne og to barn, og det gjelder her også. En person av normal størrelse får plass i baksetet, og det er ikke ulidelig på kortere turer - så lenge taket er av. I dårlig vær er det alt for dårlig plass under taket til at noen over 160 centimeter kan sitte komfortabelt.

Bagasjeplassen er også som forventet - noe som vil si veldig liten. 320 liter med taket av, og 380 liter med taket på gjør at det ikke er plass til store greiene. "Oppbevaringsboksen" til taket tar også såpass mye plass at bagasjerommet blir veldig grunt.

Komfort: 5

Vi var i utgangspunktet litt skeptiske da vi så på utstyrslisten til denne bilen. S line sportspakke betyr sportsunderstell, og det er noe vi ikke har hatt alt for gode erfaringer med tidligere. Det viste seg derimot at man har muligheten til å velge mellom to forskjellige sportsunderstell i denne pakken. Det ene senker bilen 10 mm. Og er det vi har opplevd som alt for stivt for norske veier tidligere.

Her var det derimot et vanlig sportsunderstell som fungerer veldig bra. Det sluker ujevnheter på en imponerende måte, samtidig som det bidrar til å gjøre bilen sportslig nok til lek. Hvis du mener det er verdt pengene, er dette sportsunderstellet helt klart noe som anbefales.

Audi A5 Cab

Audi A5 Cab Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Euro NCAP har ikke krasjtestet A5, men søstermodellen A4 er testet, og fikk fem av fem mulige stjerner. Disse bilene deler plattform, og A5 er i praksis en todørs A4.

A4 fikk en score på 93% på voksensikkerhet, 84% for barnesikkerhet og 39% for fotgjengersikkerhet.

ESP er standard, og det samme er kollisjonsputer for fører og passasjer, samt på sidene foran og bak.

Lurer du på hva ESP står for? Se vår oversikt over hva bilforkortelsene betyr her

Pris/utstyr: 4

Vår testbil med 180-hesters motor og multitronic er billigste alternativ, med en startpris på 546.700 kroner.

Det er omtrent på samme nivå som de to mest opplagte konkurrentene: Volvo C70 og BMW 3-serie.

Hvis du begynner å krysse av på utstyrslisten er det, som alltid hos premiummerkene, lett å bruke opp både femti og hundre tusenlapper.

Vindavviseren, som for øvrig burde vært standardutstyr, er laget i plast og finmasket netting. Den koster deg hele 4000 kroner ekstra.

Vår testbil var på ingen måte overdådig utstyrt, men med S line sportspakke til snaue 33.000 kroner, er det klart at prisen på utstyret fort havner over 100.000 kroner.

Audi A5 Cab

Audi A5 Cab Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 546700

Konklusjon

Audi A5 Cabriolet er en flott bil, men som med mye annet så koster det å være kar.

Bilen fremstår som komfortabel og sportslig på samme tid, og står ikke tilbake for konkurrentene på noen som helst måte.

Hvis du har familie er ikke dette noe som duger som eneste bil, men dersom du skal ha en ekstra bil eller kun har deg selv å tenke på, ser vi ingen grunner til å styre unna.

Se alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: Audi A5
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag