Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold

Audi A4 Allroad passer på bygdevei, motorvei og i ubrøytede bygater.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Glimrende komfort

+ Gode veiegenskaper – spesielt på dårlig underlag

+ Kultivert dieselmotor

+ Godt kvalitetsinntrykk

+ Bra førerposisjon

+ Solid sikkerhetsstandard

- Snau bakseteplass

- Dyrt ekstrautstyr

Audi A4 Allroad følger det velkjente konseptet fra A6-modellen med samme navn. Bakkeklaringen er økt med 3,7 cm, stylingelementer gir bilen er tøffere og mer SUV-preget ytre, og Quattro firehjulsdrift sørger for at det er fremkommelighet til å matche utseendet.

Resepten har slått godt an i SUV-gale Norge, og siden A4 Allroad klarer seg uten for eksempel luftfjæringen i storebror, blir ikke pristillegget i forhold til en vanlig A4 Avant Quattro helt håpløst.

Med 170 hk TDI-motor blir prisforskjellen på snaut 40 000 kroner. Senere i år kommer A4 Allroad i en rimeligere versjon, med dieselmotor på 143 hk.

Det er flere produsenter som leverer "halvhøye" stasjonsvogner med firehjulsdrift: Subaru Outback og Volvo XC70 er typiske eksempler, men blant de litt mindre og sportslige stasjonsvognene er Audi A4 Allroad foreløpig ganske alene.

I tillegg finnes Skoda Octavia Scout, som det er mer folkelig profil over.

Kjøreegenskaper: 5

Den vanlige Audi A4 Avant har sportslige kjøreegenskaper, og det høyere tyngdepunktet og mykere fjæringsoppsettet i A4 Allroad går noe utover millimeterpresisjonen.

Imidlertid fungerer A4 Allroad langt bedre når asfalten blir dårligere, du kjører på grusvei eller ujevnt vinterunderlag.

Da er bilen langt mer smidig og holder kontakten med underlaget bedre. Som et kompromiss mellom kjørbarhet og presisjon under norske kjøreforhold, er A4 Allroad den beste A4 vi har kjørt.

BOMBESIKKER: Inne i en påkostet Audi føles det nesten som å sitte i en tanks. Alt er nesten overdrevent solid.

BOMBESIKKER: Inne i en påkostet Audi føles det nesten som å sitte i en tanks. Alt er nesten overdrevent solid. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tester av den vanlige Audi A4:

Motor: 5

Den nye toliters common rail-dieselen til VW-konsernet har vi kjørt i en lang rekke ytelsesversjoner, og i denne 170 hk-utgaven er den nær optimal.

Med sterke 350 Nm mellom 1750 og 2500 o/min har den solid trekkraft. Ganske diesel-utypisk går den heller ikke tom for krefter over 4000 o/min og er således en sjeldent kjøreglad diesel.

I tillegg går den ganske pent, og den seks trinns manuelle girkassen har riktig utveksling og sjalter relativt lett.

Audi oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,64 l/mil og et CO2-utslipp på 169 g/km, noe som er bra med tanke på biltypen.

Vårt testforbruk lå på 0,70 l/mil, med en kombinasjon av 60 % langkjøring og 40 % nærkjøring.

SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt.

SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Forbruksmåleren i bilen viste et snitt på 0,66 l/mil, og er således noe optimistisk.

Er A4 best med bensin eller diesel? Se vår sammenligning!

Ytelser: 4

Som vanlig er dieselmotoren på sitt beste oppe i fart, for eksempel når du skal klatre opp en bakke eller gjennomføre en forbikjøring uten å stresse altfor mye med girspaken.

0-100 km/t på 8,9 sekunder og toppfart på 213 km/t forteller at ytelsene er respektable, men ikke slik at du føler deg overmotorisert.

Bilen tåler imidlertid å bli lastet opp av folk og bagasje, uten at den mister pusten av den grunn.

Sjekk kvaliteten til Audi A4: 15 millioner biler sjekket

Eksteriør: 5

Mens en vanlig A4 kan se litt puslete ut, har Audi A4 Allroad fått et veltrimmet, muskuløst utseende, uten at det eser ut som en bodybuilder på steroider.

Aluminiums- og plastdetaljene ser bra ut, og med 18-tommers felger (ekstra) ser det hele ut til å være klart for en moderat skogtur. Alternativt en tur i hullete bygater.

KOSTBAR GLEDE: Prisen er høy, særlig når en gjerne må bruke 70.000 til 80.000 kroner i ekstrautstyr. Ellers er A4 Allroad en suveren norgesbil.

KOSTBAR GLEDE: Prisen er høy, særlig når en gjerne må bruke 70.000 til 80.000 kroner i ekstrautstyr. Ellers er A4 Allroad en suveren norgesbil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Uansett hvor mye du kler på Audi A4 Allroad utvendig, kan du ikke skjule at det fortsatt er en mellomstor bil innvendig.

Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen.

Bagasjerommet er helt på høyde med større og dyrere SUV-er, mens dashbord og interiørkvalitet er av godt Audi-merke.

Komfort: 6

Det er fantastisk å kjøre en moderne bil som faktisk sluker ujevnheter. Spesielt en Audi A4, som vi har kritisert for å være litt strammere enn de fleste trenger.

Selv på dårlig grusvei beholder A4 Allroad roen, og svelger unna uten at passasjerer eller kjøreegenskaper blir forstyrret.

I den andre enden av bruksskalaen sklir den ubemerket over trikkeskinner og tilbakelegger oppbrutt brolegning uten et knyst. God motorveifart gjør ikke mer av seg enn et svakt bakgrunnssus av motor og vind, mens hjulstøyen er forbløffende godt dempet også på grov asfalt.

SLUKER UJEVNHETER: Knappe 4 cm ekstra fjæringsvei er det som skal til.

SLUKER UJEVNHETER: Knappe 4 cm ekstra fjæringsvei er det som skal til. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Audi A4 ble testet i EuroNCAP i 2008 som sedanmodell. Den gjorde en meget god figur med fem av fem stjerner i totalkarakter, 93 % for beskyttelse av voksne og 84 % for beskyttelse av barn.

Spesielt beskyttelsen ved sidekollisjon og de adaptive kollisjonsputene for forsetepassasjerene fikk skryt.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 493.000 kroner er ikke Audi A4 Allroad noen billig stasjonsvogn. Men sett opp mot typiske SUV-konkurrenter er prisbildet mer positivt.

TAKLER MYE: Økt fjæringsvei gir et riktig kompromiss mellom komfort og sportslighet på norske veier.

TAKLER MYE: Økt fjæringsvei gir et riktig kompromiss mellom komfort og sportslighet på norske veier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil var påkostet med utstyr for drøyt 170 000 kroner, og prisnivået er typisk Audi-dyrt. Litt avhengig av behovet, vil vi antyde at 70.000-80.000 kroner gir en greit utstyrt og salgbar bil.

Vi vil også anta at Allroad-versjonen vil være meget populær som bruktbil.

Tre SUV-alternativer:

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 493200

Konklusjon

Audi A4 Allroad er relativt dyr, men samtidig en utmerket norgesbil og langt mer attraktiv enn typiske SUV-modeller.

Hvis firehjulsdrift, diesel og fleksibel bagasjeplass er din greie, bør bilen definitivt stå på favorittlisten. Allroadkonseptet gir i tillegg litt tøffere egenskaper, og en komfortopplevelse flere A4-eiere burde få ta del i.

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Honda CR-V er best Se flere saker fra: Test: Audi A4 Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: Den store crossoverkampen
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag