Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold

Audi A4 Allroad passer på bygdevei, motorvei og i ubrøytede bygater.

Sist oppdatert

Audi A4 Allroad følger det velkjente konseptet fra A6-modellen med samme navn. Bakkeklaringen er økt med 3,7 cm, stylingelementer gir bilen er tøffere og mer SUV-preget ytre, og Quattro firehjulsdrift sørger for at det er fremkommelighet til å matche utseendet.

Resepten har slått godt an i SUV-gale Norge, og siden A4 Allroad klarer seg uten for eksempel luftfjæringen i storebror, blir ikke pristillegget i forhold til en vanlig A4 Avant Quattro helt håpløst.

Med 170 hk TDI-motor blir prisforskjellen på snaut 40 000 kroner. Senere i år kommer A4 Allroad i en rimeligere versjon, med dieselmotor på 143 hk.

Det er flere produsenter som leverer "halvhøye" stasjonsvogner med firehjulsdrift: Subaru Outback og Volvo XC70 er typiske eksempler, men blant de litt mindre og sportslige stasjonsvognene er Audi A4 Allroad foreløpig ganske alene.

I tillegg finnes Skoda Octavia Scout, som det er mer folkelig profil over.

Kjøreegenskaper: 5

Den vanlige Audi A4 Avant har sportslige kjøreegenskaper, og det høyere tyngdepunktet og mykere fjæringsoppsettet i A4 Allroad går noe utover millimeterpresisjonen.

Imidlertid fungerer A4 Allroad langt bedre når asfalten blir dårligere, du kjører på grusvei eller ujevnt vinterunderlag.

Da er bilen langt mer smidig og holder kontakten med underlaget bedre. Som et kompromiss mellom kjørbarhet og presisjon under norske kjøreforhold, er A4 Allroad den beste A4 vi har kjørt.

BOMBESIKKER: Inne i en påkostet Audi føles det nesten som å sitte i en tanks. Alt er nesten overdrevent solid.
BOMBESIKKER: Inne i en påkostet Audi føles det nesten som å sitte i en tanks. Alt er nesten overdrevent solid. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tester av den vanlige Audi A4:

Motor: 5

Den nye toliters common rail-dieselen til VW-konsernet har vi kjørt i en lang rekke ytelsesversjoner, og i denne 170 hk-utgaven er den nær optimal.

Med sterke 350 Nm mellom 1750 og 2500 o/min har den solid trekkraft. Ganske diesel-utypisk går den heller ikke tom for krefter over 4000 o/min og er således en sjeldent kjøreglad diesel.

I tillegg går den ganske pent, og den seks trinns manuelle girkassen har riktig utveksling og sjalter relativt lett.

Audi oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,64 l/mil og et CO2-utslipp på 169 g/km, noe som er bra med tanke på biltypen.

Vårt testforbruk lå på 0,70 l/mil, med en kombinasjon av 60 % langkjøring og 40 % nærkjøring.

SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt.
SUV-PYNT: Allroad-staffasjen gjør utgangspunktet, stasjonsvognversjonen av A4, godt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Forbruksmåleren i bilen viste et snitt på 0,66 l/mil, og er således noe optimistisk.

Er A4 best med bensin eller diesel? Se vår sammenligning!

Ytelser: 4

Som vanlig er dieselmotoren på sitt beste oppe i fart, for eksempel når du skal klatre opp en bakke eller gjennomføre en forbikjøring uten å stresse altfor mye med girspaken.

0-100 km/t på 8,9 sekunder og toppfart på 213 km/t forteller at ytelsene er respektable, men ikke slik at du føler deg overmotorisert.

Bilen tåler imidlertid å bli lastet opp av folk og bagasje, uten at den mister pusten av den grunn.

Sjekk kvaliteten til Audi A4: 15 millioner biler sjekket

Eksteriør: 5

Mens en vanlig A4 kan se litt puslete ut, har Audi A4 Allroad fått et veltrimmet, muskuløst utseende, uten at det eser ut som en bodybuilder på steroider.

Aluminiums- og plastdetaljene ser bra ut, og med 18-tommers felger (ekstra) ser det hele ut til å være klart for en moderat skogtur. Alternativt en tur i hullete bygater.

KOSTBAR GLEDE: Prisen er høy, særlig når en gjerne må bruke 70.000 til 80.000 kroner i ekstrautstyr. Ellers er A4 Allroad en suveren norgesbil.
KOSTBAR GLEDE: Prisen er høy, særlig når en gjerne må bruke 70.000 til 80.000 kroner i ekstrautstyr. Ellers er A4 Allroad en suveren norgesbil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Uansett hvor mye du kler på Audi A4 Allroad utvendig, kan du ikke skjule at det fortsatt er en mellomstor bil innvendig.

Plassen er skreddersøm for fire normalvoksne, og en tredjemann i baksetet merker fort at vedkommende ikke er spesielt velkommen.

Bagasjerommet er helt på høyde med større og dyrere SUV-er, mens dashbord og interiørkvalitet er av godt Audi-merke.

Komfort: 6

Det er fantastisk å kjøre en moderne bil som faktisk sluker ujevnheter. Spesielt en Audi A4, som vi har kritisert for å være litt strammere enn de fleste trenger.

Selv på dårlig grusvei beholder A4 Allroad roen, og svelger unna uten at passasjerer eller kjøreegenskaper blir forstyrret.

I den andre enden av bruksskalaen sklir den ubemerket over trikkeskinner og tilbakelegger oppbrutt brolegning uten et knyst. God motorveifart gjør ikke mer av seg enn et svakt bakgrunnssus av motor og vind, mens hjulstøyen er forbløffende godt dempet også på grov asfalt.

SLUKER UJEVNHETER: Knappe 4 cm ekstra fjæringsvei er det som skal til.
SLUKER UJEVNHETER: Knappe 4 cm ekstra fjæringsvei er det som skal til. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Audi A4 ble testet i EuroNCAP i 2008 som sedanmodell. Den gjorde en meget god figur med fem av fem stjerner i totalkarakter, 93 % for beskyttelse av voksne og 84 % for beskyttelse av barn.

Spesielt beskyttelsen ved sidekollisjon og de adaptive kollisjonsputene for forsetepassasjerene fikk skryt.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 493.000 kroner er ikke Audi A4 Allroad noen billig stasjonsvogn. Men sett opp mot typiske SUV-konkurrenter er prisbildet mer positivt.

TAKLER MYE: Økt fjæringsvei gir et riktig kompromiss mellom komfort og sportslighet på norske veier.
TAKLER MYE: Økt fjæringsvei gir et riktig kompromiss mellom komfort og sportslighet på norske veier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil var påkostet med utstyr for drøyt 170 000 kroner, og prisnivået er typisk Audi-dyrt. Litt avhengig av behovet, vil vi antyde at 70.000-80.000 kroner gir en greit utstyrt og salgbar bil.

Vi vil også anta at Allroad-versjonen vil være meget populær som bruktbil.

Tre SUV-alternativer:

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også