Tesla Model S Electric GT:

Raskeste Tesla til nå

Tesla Model S P100D er en vanvittig rask bil i utgangspunktet. Etter å ha blitt slanket med et halvt tonn, er den vesentlig raskere.

Publisert

Ja, du leste riktig; Denne Tesla P100D-en gjør 0–100 km/t på kun 2,1 sekund!

Du tenker kanskje at bilen er trimmet og motoreffekten er økt. Men nei, det er faktisk ikke tilfellet. Drivlinjen og motoreffekten er den samme som i den gategodkjente Model S P100D. Men hvordan?

Ved å fjerne rundt en fjerdedel av vekten, om lag 500 kilo, holder den originale motoreffekten i lange baner, skal vi tro Tesla. Vi tviler ikke, for vi følte aldri mangel på motorkraft da vi kjørte test av den litt mindre effektstinne Model S P85+, eller da vi kjørte dragrace mot en snøscooter på et islagt vann med den firehjulsdrevne P85D.

For banebruk

Som du ser av bildene, er ikke dette snakk om en bil for veien. Bilen er bygget for å delta i en ny racingserie kalt Electric GT, en serie løp på noen av de beste racerbanene både i Europa og i USA.

Den opprinnelige planen var å basere bilene på bakhjulsdrevne Model S P85+, da kompleksiteten til firehjulsdriftssystemet til D-modellene øker kostnadene i forbindelse med racing.

Men slik gikk det ikke.

Det ble riktignok bygget en Electric GT-bil av P85+, men det gikk ikke lang tid før Tesla snudde og startet byggingen av bilen du ser på bildene – en ribbet P100D, optimalisert for racing.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LITE EKSTRA: Etter den omfattende slankeprosessen ser racebilen slik ut innvendig. Legg merke til velteburet, den heftige bøttestolen og fempunktsselene.

LITE EKSTRA: Etter den omfattende slankeprosessen ser racebilen slik ut innvendig. Legg merke til velteburet, den heftige bøttestolen og fempunktsselene. Foto: Tesla

Fortsatt storskjerm

Bilen er kanskje ribbet og slanket med rundt 500 kilo, men den store skjermen i dashbordet er fortsatt på plass. Som seg hør og bør, vil vi nesten si. Den har jo på mange måter blitt et varemerke for Tesla.

Racerbilen har dører laget av karbonfiber. Dørhåndtakene, som kommer ut av karosseriet på produksjonsmodellen, står nå ute hele tiden, da motorene som dytter håndtakene ut har blitt fjernet for å spare vekt.

Det mest i øyenfallende på racerbilen er uten tvil stylingsettet med bredere skjermer og den enorme spoileren på bagasjeromslokket. Bremsene og understellet er dessuten møysommelig oppgradert, og felgene er kledd med gummi fra Pirelli.

https://youtu.be/kvJIEIzIm0c

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag