Mazda MX-5 Cup:

Tåler juling!

25 sammenhengende timer med racing er tydeligvis ikke nok til å ta livet av en Mazda MX-5.

Sist oppdatert

Verdens mest solgte roadster og kanskje den sportsbilen som gir mest kjøreglede for pengene, Mazda MX-5, er kjent for å være en driftssikker bil. Det er en god egenskap å ha når bilen i seg selv er bygget for å gi mest mulig moro per krone.

Fjerde generasjon MX-5 har nylig ankommet Norge, til stor iver hos entusiastene. Som alltid er det spennende å se hva Mazda har fått til når de kommer med en ny versjon av den svært populære morobilen.

Superlativene lot ikke vente på seg. Motorpressen trykket den til sitt bryst, og mange mener det er den beste MX-5 så langt.

Vi vet at Mazda byr på morsomme motorer, snertent design og moderne utstyr i nye MX-5. Vivet også at Mazda – til tross mer utstyr – har klart å redusere vekten, slik at kjøreegenskapene er bedre enn noen gang.

Det vi ikke vet, er hvordan kvaliteten er. MX-5 er kjent for å være en driftssikker bil, men man kan aldri være helt sikker når en helt ny modell blir lansert.

GOD BYGGEKVALITET: MX-5 er kjent for å være en solid bil. Mye tyder på at også fjerde generasjon er godt sammenskrudd.
GOD BYGGEKVALITET: MX-5 er kjent for å være en solid bil. Mye tyder på at også fjerde generasjon er godt sammenskrudd. Foto: Mazda

Bestod hardtesten

Nå trenger ikke MX-5-eierne gruble lenger. Som med utgåtte Mazda MX-5, lanserer Mazda også en Cup-versjon til bruk i racing. Den var nylig i ilden under 25 timer langt løp på Thunderhill Raceway i California.

Cup-bilen og produksjonsmodellen har mange felles deler. Et langløp er således en effektiv måte å se hvor mye juling nye MX-5 tåler.

Mye tyder på at nybakte MX-5-eiere kan puste lettet ut. De fire MX-5-ene som stilte til start på Thunderhill Raceway, rullet like hele i mål 25 timer senere.

Og det ble visst ikke spart på kruttet. I løpet av de 25 tilmålte timene, la de fire bilene tilbake 2090 runder på den 4,82 kilometer lange banen. Det er over 10 000 kilometer.  

Det gir en snittfart på over 100 km/t for hver og én av de fire bilene. Ikke verst, når vi vet at det må en del depotstopper til for å legge tilbake så mange kilometer.

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også