Mener folk fra Oslo i SUV oftest mister kontroll på vinterføre

SUV-ene kjører oftest av veien

Har du også lagt merke til SUV-er som står godt "parkert" i grøfta? Det er ikke tilfeldig.

PÅ JORDET: Her har testgutta rygget seg langt ut på landet til fotrografens ære, men det er fakta at om vinteren kjører SUV-er og firehjulstrekkere 50 prosent oftere i grøfta enn vanlige biler.

PÅ JORDET: Her har testgutta rygget seg langt ut på landet til fotrografens ære, men det er fakta at om vinteren kjører SUV-er og firehjulstrekkere 50 prosent oftere i grøfta enn vanlige biler. Foto: Egil Nordlien

Publisert Oppdatert

SUV-salget har tatt skikkelig av i Norge. Denne biltypen er som skapt for våre forhold - og er elsket av alle som trenger stor og robust bil som tar deg helt fram til hytteveggen (eller over brøyteskavlene i byen).

Men det er ingen hemmelighet at SUV-ene også har sine svakheter. Til tross for god framkommelighet, er de nemlig sterkt overrepresentert på ulykkesstatistikkene.

Kommer fra Oslo

Om vinteren kjører SUV-er og firehjulstrekkere 50 prosent oftere i grøfta enn vanlige biler. Ellers i året skiller de seg ikke ut på ulykkesstatistikken, viser tall fra If Skadeforsikring for de siste årene.

- Mye tyder på at mange nyslåtte SUV-eiere ikke mestrer bilen. En småbil på rundt ett tonn og en SUV på to tonn oppfører seg annerledes i gitte situasjoner, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

Ifs tallmateriale fra et par år tilbake, viser at SUV-sjåførene som oftest havner i grøfta kommer fra Oslo. Og den mest "vanlige" utforkjøringen skjer på vei til eller fra et av de store vintersportsstedene. Her er forholdene gjerne svært forskjellige fra hovedstaden. Dermed går det galt.

Klikk her for testen av Norges mest solgte SUV i 2009

Ikke overrasket

VINTERBIL? Ikke akkurat.

VINTERBIL? Ikke akkurat. Foto: GM

At SUV-er kjører av veien oftere enn andre biler, overrasker ikke Brooms bilekspert, Benny Christensen.

- Firehjulstrekk tar deg greit opp, men hjelper deg ikke like mye ned igjen. En SUV er jo gjerne stor og tung, og begynner du å skli med en bil på 2 tonn, sklir du bedre enn med for eksempel en VW Polo, sier Benny .

- Du føler nok en falsk trygghet. Og du setter kanskje utfor med SUV-en der du hadde tenkt deg om både en og to og tre ganger med en "vanlig" bil.

Les duellen mellom Skoda Yeti og Nissan Qashqai - klikk her

Tilpass kjørestilen

Husk at det er din oppgave som sjåfør å tilpasse kjørestilen etter forholdene.Her er noen råd for å holde deg på veien:

  • Ta det med ro i nedoverbakker. Bruk lavt gir og vær spesielt obs på svinger.
  • Sjekk forholdene hyppig ved å ta bremsetester. Pass på at du ikke har noen rett bak deg.
  • Svinger kan være bråere enn du tror. Du må senke farten nok før svingen, det er fort gjort å bremse seg ut i grøfta.
  • Det kan være lurt å velge piggdekk på en SUV, da disse gir bedre bremseeffekt ved glatt underlag.
MEN: Opel Antara har ikke problemer med snøføre. Sjåføren, derimot, kan ofte feilberegne.

MEN: Opel Antara har ikke problemer med snøføre. Sjåføren, derimot, kan ofte feilberegne.

Klikk her for flere kjøretips

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag