Kjøpe bil - selge bil

SUV, diesel og 4WD er en vinnerkombinasjonen

SUV-er og høyreiste stasjonsvogner med dieselmotor og 4WD holder seg best.

VINNERE: Små og nøkterne SUVer er verdifallsvinnere. Foto: Bjørn Inge Karlsen HM Foto
VINNERE: Små og nøkterne SUVer er verdifallsvinnere. Foto: Bjørn Inge Karlsen HM Foto
Sist oppdatert

I vår skrev vi om hva landets største biladministrasjonsselskap, LeasePlan, så i krystallkulen når det gjaldt fremtidige verditap på bil. Der ble det konkludert med at mini-SUV'er med gjerrige dieselmotorer ville holde seg best i pris de neste fem årene.

Nå har LeasePlan (som omsetter 8000 bruktbiler årlig) klar statistikken for verditap på bil de siste fem årene. Og resultatet er mer eller mindre det samme. Små SUV'er og høyreiste stasjonsvogner med dieselmotor og firehjulstrekk er de som har holdt seg best i pris.

Dessuten viser verdifallsstatistikken at det er modellen, og ikke merket, som avgjør hvor stort et verditap blir. Om du kjøper en SUV med 4WD og riktig motor kan gi et helt annet utslag enn om du kjøper den med 2WD og en motor som er lite etterspurt.

- Avgiftsomleggingen i Statsbudsjettet for 2012 i retning av at bensin blir relativt sett billigere enn diesel er så moderate at vi ikke forventer at det vil ha noen nevneverdig innflytelse på restverdier og verditap, kommenter markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Så - what's in it for you?

LITE VERDITAP: Volvo V70 har hatt et lite verditap. Foto: Egil Nordlien
LITE VERDITAP: Volvo V70 har hatt et lite verditap. Foto: Egil Nordlien

Verdifall betyr mye

Du kan spare mye penger på å velge en bilmodell med motor og utstyr som gjør at den holder seg godt i pris.Dette er selvsagt ingen eksakt vitenskap, og innebærer alltid en smule risiko. Ingen vet som kjent hvor haren (altså myndighetene) hopper hva bilavgifter gjelder, og literprisen på bensin og diesel spiller også inn på fremtidig etterspørsel. Den prisen varierer som kjent blant annet med verdens etterspørsel etter disse produktene.

Som bruktbilkjøper kan det en virke som en god idé å gå etter biler som har falt mye i verdi, og dermed er blitt billige. I alle fall dersom man har tenkt å ha bilen lenge.

For fem år siden var det større variasjon på topp 20-listen både av bilmerker og verdifall. De som satset på de tilsynelatende fornuftige Opel Astra stasjonsvogn eller Ford Focus stasjonsvogn må innse at 54 - 56 prosent av bilens verdi er blitt borte fem år senere. De som i stedet gikk for en Toyota Rav4 har kun tapt 43 - 45 prosent av verdien.

Det er en svært stor forskjell, hele 11 prosentpoeng. I kroner har verditapet vært omtrent det samme til tross for at Rav4 er en vesentlig dyrere bil enn Astra og Focus.

- Det er særdeles viktig at bilkjøpere er bevisst at verditapet betyr mye enn innkjøpspris for hva det koster å holde seg med bil, poengterer Paus.

LeasePlan drar frem modeller som Mitsubishi ASX, Nissan Quashqai og Skoda Octavia som fremtidige potensielle verdifallsvinnere. Og i det de kaller "eliteserien" hva verditap gjelder, er alle nøkterne og fornuftige biler.

Verdifall - 20 mest solgte modellene i Norge (50% av markedet - gjennomsnittlig verdifall er 50-55%)

STORT VERDITAP: Forrige generasjon Ford Focus har hatt et stort verditap. Foto: Egil Nordlien
STORT VERDITAP: Forrige generasjon Ford Focus har hatt et stort verditap. Foto: Egil Nordlien

Modell

Vanligste variant

Drivstoff

Nybilpris 2006*

Dagens bruktbilpris (ca.)

Verdifall %

Verdifall kroner

1. VW Passat

1,9 TDI 105 hk stv.

Diesel

346 370

170 000

50-52%

176 000

2. Toyota Corolla

1,4D-4D 90 hk 5-dørs**

Diesel

263 300

-

-

-

3. VW Golf

1,6 102 hk 5-dørs

Bensin

263 370

130 000

49-51%

133 000

4. Toyota Avensis

1,8 129 hk stv.

Bensin

319 900

150 000

52-54%

170 000

5. Suzuki Vitara

Grand Vitara 1,9 129 hk 4wd

Diesel

404 900

220 000

45-47%

185 000

6. Peugeot 307

1,9 90 hk SW

Diesel

289 900

130 000

54-54%

160 000

7. Toyota Rav4

2,2 D-4D 136 hk 4wd

Diesel

393 900

220 000

43-45%

174 000

8. Subaru Forester

2,0 137 hk 4wd***

Bensin

366 900

-

-

-

9. Ford Focus

1,6 90 hk D stv.

Diesel

268 000

120 000

54-56%

148 000

10. Skoda Octavia

1,9 TDI 105 hk 4wd stv.

Diesel

340 000

180 000

46-48%

160 000

11. Volvo V70/XC70

2,4 185 hk 4wd (XC70)

Diesel

599 900

335 000

43-45%

265 000

12. Toyota Yaris

1,3 87 hk 5-dørs***

Bensin

217 800

-

-

-

13. Audi A4

2,0 TDI 140 hk 4wd stv.

Diesel

452 100

230 000

48-50%

222 000

14. Volvo XC90

2,4 D 185 hk 4wd

Diesel

740 900

370 000

49-51%

371 000

15. Opel Astra

1,3 Cdti 90 hk stv.

Diesel

275 000

125 000

54-56%

150 000

16. Honda CR-V

2,0 150 hk 4wd automat

Bensin

426 250

215 000

49-51%

211 000

17. BMW 3-serie

316i 4-dørs sedan***

Bensin

319 900

-

-

-

18. Nissan X-Trail

2,2 dCi 136 hk 4wd

Diesel

406 200

200 000

50-52%

206 000

19. Volvo V50

1,8 125 hk

Bensin

309 900

145 000

52-54%

165 000

20. Audi A6

Allroad 2,7 TDI 180 hk 4wd stv.

Diesel

699 400

380 000

45-47%

319 000

*Pris oppgitt som listepris med tillegg av 20 000 kroner for vanlig ekstrautstyr

** verdifall gjelder kun for denne varianten

*** Databasen inneholder ikke tilstrekkelig datagrunnlag for denne modellen/varianten. Basert på hva Leaseplan har solgt antas det et verdifall for Yrais og Forester på 48-52%, 52-54% for Corolla og 55-57% for 3-serie sedan med minste bensinmotor.

Les også:

Se hvem som kaster klærne i Pirelli-kalenderen

Test av vinterdekk 2011 2012

Denne Subaru-en blir en norsk favoritt

Denne saken ble første gang publisert 09/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også