Prøvekjørt: Porsche Boxster og Boxster S, 2012

Superbilen du kanskje har råd til

Porsche Boxster er kommet i splitter ny utgave. Den er veldig, veldig god.

Sist oppdatert

Normalt er vi forsiktige med å dra fram de virkelig store ordene etter en dags prøvekjøring. Vi pleier å vente til vi har kjørt en langt mer omfangsrik test på norsk jord før vi gjør det - hvis bilen er god nok.

Men Porsche Boxster er en bil som gjør det umulig å holde godord tilbake.

Ekte sportsbil

Noen syntes den første Porsche Boxster ble for søt. Det syntes Porsche selv også, for gjennom én hovedoppgradering og flere mindre ble den stadig sterkere og tøffere.

Den helt nye Boxsteren kvitter seg med det meste som gjør at ordet "søt" ligger nært. Ytelsene taler for seg. I sterkeste versjon, Boxster S, ligger en 3,4-liter med 315 hk og 360 Nm bak seteryggene i toseteren.

Motoren gir ytelser som kan måle seg med den nye 911 Carrera: 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder (med PDK-gir og Sport Chrono), og toppfarta er 279 km/t. At den koster over 400.000 kroner mindre enn storebror 911, er et tankekors.

Men også Boxster S blir med sine 932 000 kroner veldig dyr i Norge. Derfor er det godt det finnes to rimeligere versjoner, en "normal-Boxster" og en "Norges-Boxster".

Førstnevnte koster 741 000 kroner, har en helt ny 2,7-liters motor, 265 hk og 280 Nm. Den spurter til 100 km/t på 5,5 sekunder og har toppfart på 262 km/t.

Norges-Boxsteren, som har en nedtrimmet versjon av 2,7-literen lagd for land med veldig sære avgiftsregler, har 211 hk, men fortsatt 280 Nm. Toppfarta faller til 243 km/t, og 0-100 km/t tar 6,1 sekunder.

Til gjengjeld dropper også prisen kraftig, til 657 000 kroner (med PDK-girkasse). Er du nøktern når du plukker ekstrautstyr, får du en fullverdig Porsche til rundt 700.000 kroner. I dagens Norge er det noen som har råd til en leke med en slik pris.

SOMMERMORO: Store hjul var en del av oppskriften for den nye Porsche Boxster. Som standard har en Boxster 18-tommere, mens den sterkere Boxster S har 19-tommere. På ekstrautstyrslista finnes også 20-tommere. FOTO: Porsche
SOMMERMORO: Store hjul var en del av oppskriften for den nye Porsche Boxster. Som standard har en Boxster 18-tommere, mens den sterkere Boxster S har 19-tommere. På ekstrautstyrslista finnes også 20-tommere. FOTO: Porsche

Litt større

Boxster har vokst 3 cm i lengden, og 4 cm i bredden foran og rundt 2 cm bak. Disse centimeterne har designerne brukt godt til å skape visuelle muskler.

Til god hjelp har de hatt store hjul. Designerne sier det selv - ingenting gir et bedre utgangspunkt enn ordentlige valser. Boxster kommer med hjul på mellom 18 og 20 tommer.

Om bilen har vokst litt, har Porsche holdt nøye øye med vekten. Ca. 35 kg har de slanket bort i forhold til forgjengeren. De har greid det med mye bruk av aluminium (nesten halve karosseriet) og med litt magnesium i takkonstruksjonen.

Taket opererer du med et tastetrykk, og på ni sekunder er det borte. Du kan felle eller reise taket opp til 50 km/t. Turbagasjen for to får greit plass i to bagasjerom - ett foran og ett bak - på til sammen 280 liter.

Gi den en sving!

RETTE ELEMENT: Svinger er tingen for Porsche Boxster. Styrefølelsen er svært ditrekte - det holder for det meste med svært små rattbevegelser. FOTO: Porsche
RETTE ELEMENT: Svinger er tingen for Porsche Boxster. Styrefølelsen er svært ditrekte - det holder for det meste med svært små rattbevegelser. FOTO: Porsche

At den ser bra ut, har gjennomført Porsche-finish og har gode ytelser, er som det skal være. Det er når vi setter oss bak rattet lovprisingen for alvor starter.

Det viktige er det som skjer når du kommer fram til Veien med stor V - den med få biler og mange svinger.

Det er her Porsche Boxster lar deg ha like god kontroll med bilen som du har med hånda du skriver med. Med lav sittestilling og taket nede får du alt rett inn, uten filter.

Det gir deg en fartsfølelse som gjør at du faktisk ikke må presse bilen mot maks for å ha maks moro. Og det er et ikke ubetydelig pluss i de tusens sekstisoners hjemland.

Men presser du, får du svar. Momentant.

Når du akselererer, går lydbildet fra tunet eksoslyd, via raspende mekaniske lyder til et rasende vræl. Når du styrer, er det med små bevegelser. Bilen reagerer uten forsinkelse - du må nesten venne deg til hvor små bevegelser som faktisk kreves.

ÅPEN HIMMEL: Taket felles ned med et tastetrykk på ni sekunder. Fartsfølelsen blir kraftig forsterket, og det er godt med norske fartsgrenser in mente. Du trenger ikke kjøre veldig fort for å ha det veldig fint. FOTO: Porsche.
ÅPEN HIMMEL: Taket felles ned med et tastetrykk på ni sekunder. Fartsfølelsen blir kraftig forsterket, og det er godt med norske fartsgrenser in mente. Du trenger ikke kjøre veldig fort for å ha det veldig fint. FOTO: Porsche.

Samtidig kan du glemme gamle sannheter om at en ekte sportsbil er vanskelig å ha med å gjøre. I tett trafikk er den lettkjørt som en hvilken som helst moderne kompaktbil. Når du tar i, gir den deg rommelig sikkerhetsmargin.

Bare unntaksvis, når vi provoserer den hardt, må hjelpeelektronikken trå til med en liten korreksjon. Det skal mye til før det skjer.

Utstyret du SKAL ha

Om du ikke blir blakk av grunnprisen til en Porsche Boxster, så vil de fleste bli det om de går seg vill i ekstrautstyrslistene. Som nevnt trenger du neppe å gjøre det for å finne godfølelsen.

Men det er en ting vi absolutt synes du skal unne deg: PDK-giret.

LETT, MEN TETT: Takkonstruksjonen er i magnesium for å holde vekta nede. Stoffet er overraskende lydtett - i kupeen er det ikke stort mer støy enn i en bil med vanlig tak. FOTO: Porsche
LETT, MEN TETT: Takkonstruksjonen er i magnesium for å holde vekta nede. Stoffet er overraskende lydtett - i kupeen er det ikke stort mer støy enn i en bil med vanlig tak. FOTO: Porsche

Det gode er at det er direkte billig - kun 5000 kroner ekstra koster det for "Norges-Boxsteren" med 211 hk.

Alternativene

Den nye Porsche Boxster har de mest rendyrkede roadsteregenskapene i sin lille bilklasse, som blant annet består av følgende biler:

  • BMW Z4, som i dagens versjon tipper litt mer over mot GT-tradisjonen.
  • Audi TT Roadster, som du kan få langt billigere (438 800 kroner med 1,8T-motoren) enn Boxster.
  • Mercedes SLK, som er betydelig mer komfortrettet.
  • Vi nevner også Mazda MX-5, som med priser fra rundt 300 000 kroner kan kalles det folkelige roadsteralternativet.

PDK er en automatisk sjutrinns dobbeltclutchgasse som gjør det å gire selv til et steinalderfenomen. Girkassa er rett og slett bedre enn mennesker til å gire.

Den velger rett, alltid. Det er som om den lukter når du vil frese litt på høyt turtall, men det er på langt nær det beste.

Det er det som skjer når du kommer til en sving og bremser for å tilpasse farta. Boff, sier det i den automatiske mellomgassen, ett boff for hvert gir den er programmert til å gire ned. I hver eneste kurve gjennom nesten 40 mil med svingete vei velger girkassen rett:

Den legger inn akkurat det giret der bilen ligger i rett turtall og med riktig balanse før svingen. Når du så gir på, har du all kraft umiddelbart tilgjengelig. Og du har ikke tatt en hånd fra rattet et eneste sekund.

Det er dette som kjennetegner en moderne sportsbil som Porsche Boxster. Den gjør det mulig for sjåføren, uansett hvilket nivå hun eller han befinner seg på, å kjøre best mulig på en trygg måte.

Samtidig har den drevne alle muligheter.

Les også:

SPORTSLIG STIL: Turtelleren er det største instrumentet på dashbordet. Midtkonsollen er høy for å gi sjåføren cockpitfølelse. På plass i sjåførsetet fant vi det eneste å pirke på under prøvekjøringen: Det blir en del vind og trekk øverst på hodet for lange sjåfører. Dessuten er enkelte mindre viktige knapper litt små. FOTO: Porsche
SPORTSLIG STIL: Turtelleren er det største instrumentet på dashbordet. Midtkonsollen er høy for å gi sjåføren cockpitfølelse. På plass i sjåførsetet fant vi det eneste å pirke på under prøvekjøringen: Det blir en del vind og trekk øverst på hodet for lange sjåfører. Dessuten er enkelte mindre viktige knapper litt små. FOTO: Porsche

Alt vi har skrevet om Porsche

TEKNISKE DATA

Boxster (211 hk)

Boxster (265 hk)

Boxster S

MOTOR, CM3:

EFFEKT, HK VED O/MIN:

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

EGENVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

BAGASJEROM, LITER:

STANDARD DEKKDIMENSJON:

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

CO2-UTSLIPP, G/KM:

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

TOPPFART, KM/T:

PRIS FRA, KR:

2706

211/5300-7400

280/4500-5300

1310 (1340)

437/180/128

280

235/45 ZR 18

0,77 (0,82)

192 (180)

6,4 (6,1)

245 (243)

652 000 (657 000)

2706

265/6700

280/4500-6500

1310 (1340)

437/180/128

280

235/45 ZR 18

0,77 (0,82)

192 (180)

5,8 (5,5)

264 (262)

741 000 (746 000)

3436

315/6700

360/4500-5800

1320 (1350)

437/180/128

280

235/40 ZR 19

0,88 (0,88)

206 (188)

5,1 (4,8)

279 (277)

938 000 (932 000)

Tall i parentes for bil med PDK-girkasse og Sport Chrono Pluss.

Les også:

Quiz: Vet du hvilke bilmerker dette er?

Får naboens Porsche til å virke litt stusselig

Danker ut luksus-SUV-ene

MÅ HA: PDK-giret gjør Porsche Boxster til en enda bedre bil. Alltid velger det rett gir - aldri følte undertegnede trang til å gire selv. FOTO: Porsche
MÅ HA: PDK-giret gjør Porsche Boxster til en enda bedre bil. Alltid velger det rett gir - aldri følte undertegnede trang til å gire selv. FOTO: Porsche

Denne saken ble første gang publisert 26/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også