Flukten fra rally-VM

Subarus dekkoperasjon

Subaru trekker seg fra rally-VM, og skylder på finanskrisen. Vår kommentator mener det er en dekkoperasjon.

RALLY KORSIKA: Prodrive-sjef David Richards snakker med Petter Solberg under Rally Korsika i 2005.
RALLY KORSIKA: Prodrive-sjef David Richards snakker med Petter Solberg under Rally Korsika i 2005. Foto: Foto: Sutton
Sist oppdatert

Subaru og rally-VM

1980-89: Subaru deltar sporadisk i internasjonal rallysport gjennom et Japan-basert team (Subaru Rally Team Japan). Possum Bournes tredjeplass i Rally New Zealand i 1987 er eneste podiumplass i disse årene.

1989: Subaru og Prodrive går sammen om å drifte Subarus satsing i rally-VM. SWRT blir dannet.

1990-92: Subarus første Prodrive-utviklede rallybil - Legacy RS - debuterer i VM, kjørt av finnen Markku Alén. I 1992 heter førerne Ari Vatanen og Colin McRae.

1993: Subaru kommer med sin etter hvert velkjente blå og gule fargekombinasjon, og med den legendariske sigarettsponsoren "555". McRae står bak SWRTs første seier i VM, i Rally New Zealand. I Finland debuterer Subaru med ny rallybil - Impreza. Vatanen tar den inn til en andreplass i debuten.

1994: Carlos Sainz tar Impreza 555 inn til sin første VM-seier, i Akropolis Rally.

1995: Et stort år for SWRT. Colin McRae tar sin første og eneste VM-tittel for førere, mens SWRT vinner konstruktør-VM.

1996: SWRT forsvarer konstruktør-VM. McRae må seg seg slått av Tommi Mäkinen i Mitsubishi.

2000: Richard Burns vinner fører-VM for SWRT, som halvveis ute i sesongen skriver kontrakt med Petter Solberg.

2003: Petter Solberg vinner fører-VM for SWRT. Han tar sølv i 2002, 2004 og 2005.

2006-2008: SWRT sliter. En nyutviklet Impreza WRC kommer skjevt ut, og resultatene uteblir. Ford og Citroën har bedre rallybiler, og selv en helt ny Impreza WRC for 2008-sesongen holder ikke følge med rallybilene fra de to andre fabrikksteamene.

Den gamle markedsøkonomiske tesen om at det er i nedgangstider man virkelig skal markedsføre sine varer, ser vi gang på gang stemmer dårlig med realitetene.

At Subaru nå bryter sin kontrakt med Prodrive (www.prodrive.com), som i 20 år har drevet Subaru World Rally Team (www.swrt.com) på oppdrag fra japanerne, understreker påstanden.

Subaru skylder nemlig på finanskrisen, enda de slett ikke har en spesielt anstrengt økonomi. Og hele poenget med rally har jo vært å selge flere gatebiler og sitte igjen med enda flere yen!

Les også:

Petter Solberg: - Jeg er fortsatt Subaru-ansatt

Rally-ekspert: - Tror ikke Subaru kommer tilbake

Vår egen motorsport-ekspert blogger: Petters framtidsutsikter

At Subaru skylder på finanskrisen, og sier de vil spare en halv milliard kroner på å kutte ut rally-VM, virker derfor ikke troverdig. Det Subaru vitterlig gjør, er jo å kutte ut sin viktigste markedsføringskanal siden 1989.

Derfor er det nærliggende å tro at SWRTs manglende resultater de siste tre-fire sesongene er den egentlige årsaken til at de nå trekker seg. For sjetteplasser selger langt færre biler enn førsteplasser.

At FIA ikke gir dem muligheten til å videreutvikle Gruppe N-bilen til en WRC-bil, har nok også irritert japanerne kraftig, og påskyndet avgjørelsen. Det koster langt mer å utvikle en helt ny Super 2000-bil enn å videreutvikle et produkt de allerede har (se faktaboks til høyre).

For engelske Prodrive, med David Richards i spissen, er dette umiddelbart et tilbakeslag. Men Richards bedyrer at det ikke vil få noen konsekvenser for deres private kunder (som norske Adapta), og at Prodrive antakeligvis vil satse på rally-VM igjen fra 2010, med et nytt team.

Denne saken ble første gang publisert 16/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også