Opel-teaser:
Styrker strømmen
Opel vil være tøffest i GMs elektroklasse.
Bilutstillingen i Genève er fem uker unna, men Opel velger likevel å gå ut med de første opplysningene om sin første elektriske bil, kalt Ampera.
Det er snakk om en plugg-inn-hybrid snytt ut av samme nese som har gitt USA konseptbilen Chevrolet Volt . Ut fra det vi kan se av den første illustrasjonen, er Opel-designen vesentlig barskere å se på. Volt vil forresten også bli å se i Genève.
Særlig ser fronten ut til å være inspirert av den nylig markedslanserte familiebilen Opel Insignia.
Propulsjonsteknologi
General Motors kaller basisen for Ampera "Voltec Propulsion"-teknologi, og ettersom vi her snakker om konsernsøsteren til Volt, er det grunn til å anta at de to vil dele det aller meste, dog på søskens vis, med visse forskjeller.
Ampera-designen henter åpenbart - vurdert ut fra bildene - mye fra Flextreme-konseptbilen som ble vist fram første gang i september 2007. Flextreme-hybriden var utstyrt med en elektromotor som hentet kraft fra et stort lithium-ion-batteri.
En turbo(bio)dieselmotor på 1,3 liter bidro med lading til elektrodelen, som skulle klare å kjøre 55 kilometer uten hjelp av dieselmotoren. Med dieselhjelp kunne Flextreme kjøre 715 kilometer.
Selv om Opel ikke har offentliggjort hva slags hjelpemotor konseptbilen Ampera kommer med, er det neppe grunn til å bli overrasket om det blir den samme 1,3-literen. En liten forskjell, er imidlertid at den batteridrevne distansen nå skal være økt til 60 kilometer.
Les alle våre Opel-tester her.
Nullutslipp med forbehold
GM hevder selv i en pressemelding at Ampera skal være en nullutslippsbil. For egen del legger vi til at det betinger at den daglige kjørelengden aldri overstiger seks mil, og at bilen plugges til strømkontakten i garasjen etter bruk.
Klikk Motor kommer selvsagt med ytterligere info om bilen fra Genève-utstillingen.
Denne saken ble første gang publisert 28/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.