Bilnyhet - Opel Astra 2010:

Stor, lekker og sulten

Opel er hissig på grøten etter suksess med store Insignia. Kompaktklassebilen Astra kommer nå etter samme designfokuserte resept.

Sist oppdatert

Diger, deilig og sulten. Disse tre ordene oppsummerer nye Astra presist etter at vi torsdag 25. juni fikk den første smakebiten av bilen hvis fremste oppgave er å spise tilbake store markedsandeler fra VW Golf.

Les testene:

Nye Astra er i salg fra januar 2010. Det er neppe et sekund for tidlig, for Opel er som nesten hele bilbransjen i hardt vær for tiden.

En intensjonsavtale med den kanadiske bildelsprodusenten Magna, inngått i slutten av mai, ser imidlertid ut til å redde det tradisjonsrike merket i Rüsselsheim.

Skjeler til Insignia-suksess

DIGER: Det er svulmer kledelig i skulderlinjene på nye Astra. For å ""kamuflere"" dette har bilen også vokst til 4,4 meter i lengden.
DIGER: Det er svulmer kledelig i skulderlinjene på nye Astra. For å ""kamuflere"" dette har bilen også vokst til 4,4 meter i lengden. Foto: Haakon Førde

Men Opel har også hatt et annet lyspunkt å holde fast i. Insignia, som er etterfølger til Vectra og "Årets bil", kom perfekt timet til å bli Opels store trøst under finanskrise.

Les testen:

Og det er ikke mulig å se på nye Astra uten å skjele til Insignia. Det innrømmer da også designer Darren Luke, som har hatt ansvar for Astras utvendige design.

- Det er klart vi brukt mye tid på å evaluere suksessen med Insignia for å finne ut hva vi kan trekke med over i Astra. Men det betyr langt fra klipp-og-lim-design, heldigvis. Kadett - Astra er Opels aller viktigste bil gjennom tidene, og har sin helt egen karakter å ta vare på.

Voksen lengde forenkler lekker design

Men det betyr ikke at tiden står stille. For med en lengdeøkning på 17 centimeter, opp til totallengde på 4,4 meter, er nye Astra også en bidragsyter til å gi begrepet kompaktklasse ny mening.

Til sammenlikning er klassens navngiver, VW Golf, 4,2 meter lang og Toyota Rav4 4,37 meter lang. Men ser man positivt på det, er det mange fordeler med ekstra lengde.

TØFFE BAKYS: Ekstra mørkerødt glass fremhever de to karakteristiske boomerangformene i bremselysene ekstra godt.
TØFFE BAKYS: Ekstra mørkerødt glass fremhever de to karakteristiske boomerangformene i bremselysene ekstra godt. Foto: Haakon Førde

Sjekk også nye Mazda 3, den er enda lengre.

For det første får man mer plass inne i bilen. Undertegnede har sitte i baksetene og fått følelsen av at "jøss", dette kunne funket som drosje.

For det andre er det enklere for designerne å lage en lekker bil selv om den har fem dører. Og nye femdørs Astra har definitivt kupe-linjer over seg.

Designere og ingeniører likestilt

Mye av Opels nye desigiver kommer fra selve organiseringen av utviklingsprosessen. Mens designere før hadde en underordnet funksjon kontra ingeniørene, har Opel de siste årene sørge for å sidestille design og teknologi.

- Og skal jeg tippe, så utgjør designdelen kanskje 65 - 70 prosent av nye Insignias suksess, sier Luke ubeskjedent. I tillegg kommer selvsagt det nye navnet, som bidrar til å skille Insignia helt fra forgjengeren Vectra.

Nytt navn kommer det imidlertid ikke på Astra. Så mye tør ikke Opel gamble på det som utgjør minst omtrent en tredjedel av totalproduksjonen.

HUMAN TOUCH: Ergonomi-ingeniørene har hatt i oppdrag å gjøre alle flater, brytere og punkter du kan tenkes å ta i så ""deilige"" som mulig. Du skal føle kvalitet i nye Astra.
HUMAN TOUCH: Ergonomi-ingeniørene har hatt i oppdrag å gjøre alle flater, brytere og punkter du kan tenkes å ta i så ""deilige"" som mulig. Du skal føle kvalitet i nye Astra. Foto: Haakon Førde

Opels viktigste bil

Siden den første Kadetten så dagen lys i 1936, har Opel solgt 21 millioner biler. "Moderne" Kadett kom i 1962, og det var 1991-generasjonen som ble omdøpt til Astra, som bilen har hett i Vauxhall-delen av konsernet.

Førstegenerasjon Astra fra 1991 til 1997 er tidenes mest solgt Opel-modell, med 4,13 millioner. Andre generasjon Astra fra 1998 til 2004 solgte nesten like bra, mens nåværende Astra bare har klart drøyt halvparten.

Bilen, som debuterer offentlig på Frankfurt-messen i september, er imidlertid til forskjell fra Insignia klart gjenkjennlig som en videreutviklet Astra.

Stor, pen og luksuriøs - men er det nok?

SMÅTRIKS: Dette er ferdig eksteriør, ikke noen konseptversjon, men merk at det er brukt småtriks som 19-tommers hjul for å få den til å se lekrest mulig ut.
SMÅTRIKS: Dette er ferdig eksteriør, ikke noen konseptversjon, men merk at det er brukt småtriks som 19-tommers hjul for å få den til å se lekrest mulig ut. Foto: Haakon Førde

Og da spørs det selvsagt om Opel har funnet vinnerresepten med nye Astra, eller om de i frykt for å skremme kunder heller ikke har vært modige nok til å videreutvikle bilen nok.

Kompaktklassen er per definisjon befolket av konservative Golf- og Auris-kunder som vil ha noe trygt og sikkert, og samtidig mest mulig for pengene.

Så under forutsetning av at Astra holder seg konkurransedyktig priset, og samtidig er lekker, blant de største i klassen, og ellers oppfører seg like bra som overnevnte - da burde oddsene være bra.

Noe enda lekrere? Sjekk Citroen DS 2010!

LED-SIGNATUR: Tøffe øyenbryn, altså, men det blir dessverre ikke standard fra billigste utstyrsversjon.
LED-SIGNATUR: Tøffe øyenbryn, altså, men det blir dessverre ikke standard fra billigste utstyrsversjon. Foto: Haakon Førde
SMÅDIGERT: Når bilen vokser, vokser også bagasjerommet. Det er ryddig og boksaktig utformet, men man kan stusse over at plassen rundt hjulbuene ikke er utnyttet bedre.
SMÅDIGERT: Når bilen vokser, vokser også bagasjerommet. Det er ryddig og boksaktig utformet, men man kan stusse over at plassen rundt hjulbuene ikke er utnyttet bedre. Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også