Antirustbehandling

Stopp rusten før rusten stopper deg

Fukt, salt og sur nedbør skaper rust som kan ødelegge bilen din på få år. Bare ett merke utmerker seg positivt.

SJEKKER NØYE: ""Antirust-doktor"" Odd Steen bruker et stetoskop med lyskaster hvis han vil sjekke hvordan det ser ut inne i kanalene.
SJEKKER NØYE: ""Antirust-doktor"" Odd Steen bruker et stetoskop med lyskaster hvis han vil sjekke hvordan det ser ut inne i kanalene.
Sist oppdatert

- Vi har hatt tre år gamle biler her inne som har vært så angrepet av rust at det har vært for sent å gjøre noe med det.

Odd Steen hos Kampen Antirustsenter i Oslo er klar i talen.

- God jobb fra fabrikk

Riktignok rustbeskyttes enkelte nye biler til en viss grad - for eksempel hos produsenten eller på importhavna i Norge - men etter å ha jobbet med antirustbehandling på biler i flere tiår, er det kun ett merke som får godkjent hos Steen.

- Audi. Der gjøres det en kjempejobb fra fabrikk. Ellers er det stort sett like dårlig overalt. Og merkelig nok var fabrikkenes egne antirusttiltak minst like gode for 20-30 år siden.

Les også:

Vinterdekk for viderekomne

Nybil til 120.000 kroner

Bensinprisen betyr lite

Det slurves

Steen har en Mazda inne til etterbehandling. Og viser oss det som er problemet med antirustbehandlingen enkelte modeller får i regi av importøren. Det slurves. Innerskjermene er ikke tatt av. Dermed har store deler av skjermene ikke fått antiruststoffet på seg. Det blir en type hastverksbehandling som er bedre enn ingenting, men som ikke er god nok i det lange løp.

Med andre ord - når du kjøper en ny eller nyere bil, bør du sjekke hvilken antirustbehandling den har fått. En Toyota som skal til Vestlandet, for eksempel, sprøytes gjerne på Drammen Bilhavn før den sendes videre. Skal den til Oslo, der saltet florerer vinterstid, blir den ikke behandlet, ifølge Odd Steen.

- Optimalt sett bør du ta en seriøs antirustbehandling på en bil før den er blitt ett år gammel. Deretter bør du ta nye behandlinger hvert tredje år. Vi gir 15 års rustgaranti hvis dette følges, og garantien følger bilen. Et godt salgsargument, argumenterer Steen.

Som selvsagt har økonomisk interesse av dette. Men han behøver ikke å reklamere for sine tjenester, for Kampen Antirustsenter er til enhver tid fullbooket for 2-3 måneder fremover.

- Vi er vel rundt 120 verksteder i Norge som tilbyr dette. Men vi dekker bare rundt 5 % av markedet. Langt flere bileiere burde rustbehandle bilene sine, og verksmestere og mekanikere burde kurses slik at det ble mer fokus på dette.

DÅRLIG JOBB: Eksempel på hastverk. Innerskjermen har ikke vært tatt bort før sprøyting, og dermed er det et stort område som mangler den ekstra beskyttelsen antiruststoffet gir.
DÅRLIG JOBB: Eksempel på hastverk. Innerskjermen har ikke vært tatt bort før sprøyting, og dermed er det et stort område som mangler den ekstra beskyttelsen antiruststoffet gir.

Antirustbehandling

  1. Bilen tas inn, heises opp, steames og vaskes.
  2. Står til tørk over natten (evt. tørkes i maskin).
  3. Tyntflytende antirustprodukt blir (i henhold til retningslinjer for hver bilmodell) sprøytet inn i kanaler, hulrom, dører, bakluke, panser og dørstolper. Noen ganger borres små hull i karosseriet, for at stoffet skal slippe ordentlig til overalt. Understell og innsiden av skjermene behandles med mer tyktflytende antiruststoff.
  4. Bilen vaskes fri for rester etter behandlingen.

Normalt tid for en antirustbehandling er to dager. Vanlig pris er fra 3000 kroner og oppover (større biler er dyrere). En etterbehandling koster omtrent det samme.

Les også:

Krev din rett i to eller fem år

Disse bilene holder best

VASKES GRUNDIG: Bilene heises opp, steames og vaskes, og står til tørk over natten. Deretter skjer selve sprøytingen med antiruststoff.
VASKES GRUNDIG: Bilene heises opp, steames og vaskes, og står til tørk over natten. Deretter skjer selve sprøytingen med antiruststoff.

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også