Jaguar E-type

Splitter ny legende

Den siste Jaguar E-type ble bygd for 24 år siden. Nå har en entusiast bygd en til – av splitter nye originaldeler.

STRØKEN JAGUAR: Ray Parrott bygde en hel Jaguar E-type av splitter nye originaldeler.
STRØKEN JAGUAR: Ray Parrott bygde en hel Jaguar E-type av splitter nye originaldeler.
Sist oppdatert

Jaguar E-type er en legende, og er kanskje den meste kjente engelske sportsbilen gjennom tidene - sammen med James Bonds Aston Martin DB5.

Engelskmannen Ray Parrott har en forkjærlighet for Jaguar, og da spesielt E-type. Det skjønner man fort hvis man tar en titt i garasjen hans, hvor det nå står fem eksemplarer av sportsbil-ikonet.

Les også:

Aston Martin One-77

Verdens første elektriske Elise

Historien om den nye Jaguar E-typen - som er blitt til 24 år etter at Jaguar avsluttet produksjonen av modellen - startet egentlig for mange herrens år siden. Da kjøpte en ukjent mann alle E-type-delene Jaguar hadde liggende til overs.

Delelageret var innom et par hender før Parrott fikk nyss om det, og da han etter hvert fikk oversikt over alle lastebilene fulle av nye deler i original forpakning, skjønte han at det faktisk var nok deler til en splitter ny bil.

Det eneste som manglet av store deler, var batteriet og frontruta - og begge deler var visstnok enkelt å få tak i.

Da delene var i hus, startet det nitidige arbeidet med å sette alt sammen til en komplett bil - en jobb Parrott brukte dag og natt i åtte måneder på.

Da han endelig var ferdig, hadde han det som kanskje kan kalles E-type nummer 72.530 - i den nye luksusgarasjen han fikk bygget for å huse denne og de fire andre klassiske Jaguarene han eier.

Nå venter han på å få registrert bilen, før han kan ta seg sin første tur i en splitter ny E-type - en opplevelse som egentlig var reservert filmstjerner og andre rikfolk på 60- og 70-tallet.

Les også:

Alle våre Jaguar-tester

Villkatt på to hjul

Se veteranbilene på London-tur

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også