Prøvekjørt: Peugeot 3008 HYbrid 4

Sofistikert miljøbil for den teknofile

Vi har prøvekjørt Peugeot 3008 HYbrid 4 – verdens første dieselhybrid for personbiler.

KINDEREGG: SUV-aktig, firehjulstrekk og dieselhybrid - med et forbruk under 0,4 liter per mil - kan man egentlig ønske seg mer?
KINDEREGG: SUV-aktig, firehjulstrekk og dieselhybrid - med et forbruk under 0,4 liter per mil - kan man egentlig ønske seg mer? Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Er du miljøbevisst og teknofil, og trenger en relativt praktisk og komfortabel familiebil med firehjulstrekk?

Da er kanskje Peugeot 3008 HYbrid4 bilen for deg. Om du er villig til å betale hva den koster, noe vi dessverre ikke vet. Men spekulasjoner peker i retning av rundt 400 000 kroner.

Crossoveren 3008 kom på markedet i 2009, og vi har blant annet testet 1,6-litersdieselen med elektronisk styrt manuell girkasse. En spesiell bil som appellerer til den som vil ha noe annerledes, og akkurat det har nok spilt en rolle når Peugeot valgte 3008 ut til å bli verdens første dieselhybrid for personbiler.

Alltid vært gode på diesel

At akkurat Peugeot skulle bli første bilprodusent som bruker en elmotor for å redusere dieselforbruket, er heller ikke tilfeldig. Peugeot har alltid vært gode på diesel, og har produsert elbiler siden 1995 (106 og Partner). Så de kan el og de kan diesel, og utfordringen har således vært å sette sammen deler som allerede er hyllevare.

Pakken består av en 163 hk sterk frontplassert dieselmotor som trekker forhjulene, og en 37 hk sterk elektrisk motor som driver bakhjulene. Dreiemomentet skulle ved enkel addisjon bli voldsomme 500 Nm, siden dieselen har 300 Nm og elmotoren 200 Nm.

Men momentkurvenes forskjellige makspunkt gjør at samlet maksimalt dreiemoment oppgis til fortsatt meget akseptable 415 Nm.

Her finner du flere Peugeot-tester

Størst glede i ZEV-modus

3008: Pakken består av en 163 hk sterk frontplassert dieselmotor som trekker forhjulene, og en 37 hk sterk elektrisk motor som driver bakhjulene.
3008: Pakken består av en 163 hk sterk frontplassert dieselmotor som trekker forhjulene, og en 37 hk sterk elektrisk motor som driver bakhjulene.

Aller først - den kan ved hjelp av en bryter på midtkonsollen innstilles på Auto-modus, 4WD-modus (tilnærmet konstant 4WD), Sport-modus (raske girskift, optimal kjøreopplevelse) eller ZEV-modus. I sistnevnte tilfelle brukes bare elmotoren.

VALG: Bilen kan kjøres i fire forskjellige moduser.
VALG: Bilen kan kjøres i fire forskjellige moduser. Foto: Geir Svardal

Og det var i akkurat ZEV-modus vi hadde størst glede av 3008 Hybrid4. Dieselmotoren kuttes, og i overveldende stillhet ruller vi gjennom bygatene uten å etterlate oss noe som helst plagsomt for luft og allergikere. En bra følelse.

Men ZEV-modus har sine begrensninger. Batteriet må være minst halvfullt før det kan brukes, du klarer bare 3-4 kilometer om gangen før dieselmotoren må inn og hjelpe til igjen, og du kan ikke kjøre fortere enn 50 km/t.

På den andre siden kan ZEV brukes igjen og igjen i løpet av en lengre tur, slik at en betydelig del av reisen foregår elektrisk.

Kommer med 4WD

Også 4WD-egenskapene er verdifulle for norske kunder. Drivlinje-systemet er slik at du aldri vil være helt tom for strøm til elmotoren på bakakselen, slik at du uansett vil kunne ta i bruk 4WD som et slags knipetak. Vi fikk testet det så vidt på litt løs sand, og i 4WD-modus kom vi løs der vi sto fast i Auto-modus. Men utfordringen er nok større på snø og is.

Kan dra tilhenger

Bak rattet kjenner vi igjen 3008-egenskapene. Dette er en velkjørende og komfortabel bil, som dessuten byr på bra med plass. Et aber er det riktignok at batteripakken, som er montert sammen med bakakselen, stjeler drøye femti liter av bagasjerommet. Noe som gjør at 3008 HYbrid4 er i grenseland som dugelig familiebil.

Et pluss er det derimot at 3008 HYbrid4, i motsetning til for eksempel Toyota Prius, kan kjøres med tilhenger.

Girkasse trekker ned

Den elektronisk styrte manuelle girkassen er fortsatt ikke noe funn, noe vi merker spesielt godt ved "pedal to the metal". En vanlig automatisk girkasse ville gitt mer komfort, men Peugeot forklarer valget ved at en slik girkasse ikke ville gitt den samme reduksjonen i dieselforbruk.

Forbruk på 0,38 liter per mil

Er så dieselhybrid-teknologien noe som skal redde verden? Selvsagt ikke. Miljøvernere flest med blikk mot bilverdenen applauderer primært nullutslippsbilene, selv om de tross alt foretrekker hybridversjoner fremfor konvensjonelle versjoner.

Det stilles også spørsmål ved effektivitetsgraden til dieselhybrider, men Peugeot hevder at de har fått utnyttet hybrideffekten bedre ved å benytte diesel fremfor bensin.

DIESEL: At akkurat Peugeot skulle bli første bilprodusent som bruker en elmotor for å redusere dieselforbruket, er ikke tilfeldig.
DIESEL: At akkurat Peugeot skulle bli første bilprodusent som bruker en elmotor for å redusere dieselforbruket, er ikke tilfeldig. Foto: Geir Svardal

I en parallellhybrid som dette er elmotorens viktigste oppgave å få ned forbruket og utslippet fra dieselmotoren. Og vi skal ikke kimse av et forbruk på 0,38 l/mil, og et utslipp av CO2 på 99 g/km (på 16-tommers felger).

Men dette er tall stadig flere eco-versjoner av vanlige biler klarer å matche, takket være downsizing, bedre motorstyring og relativt enkle aerodynamiske grep.

Og fortsatt er det slik at diesel forurenser mer lokalt enn bensin, selv om ZEV-moduset gjør 3008 HYbrid4 til en potensiell svært så snill gutt i klassen her.

Kommer til våren

3008 HYbrid4 er ikke på norske veier før til våren eller sommeren neste år. Importøren forventer å selge rundt 200 biler i året, mens Peugeot i Europa - der dieselhybriden hovedsakelig har sitt marked - regner med at 10 prosent av 3008-salget vil være hybridversjoner.

Tekniske data:

Motor:

Elmotor litium ion-batterier, 1,7-liters 4 syl. Diesel

Effekt:

GJERRIG: Vi kimser ikke av et forbruk på 0,38 l/mil, og et utslipp av CO2 på 99 g/km.
GJERRIG: Vi kimser ikke av et forbruk på 0,38 l/mil, og et utslipp av CO2 på 99 g/km. Foto: Geir Svardal

Dieselmotor 163 hk, elmotor 37 hk

Dreiemoment:

415 Nm

0-100 km/t:

10 sek

Toppfart:

191 km/t

Forbruk:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km ved blandet kjøring (16-tommers felger)

Bagasjerom:

377-1501 liter

Pris:

Antakelig rundt 400 000 kroner

Kommer:

Våren 2012

Les også:

Den beste Peugeoten noensinne

Slik blir nye Toyota Avensis

Denne familiebilen knuser alle rekorder

Denne saken ble første gang publisert 23/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også