Miljøbilene på Paris-utstillingen

Snille mot miljøet og lommeboka

På Paris-messa vises det fram en god del biler som er snillere mot miljøet – og dermed også lommeboka.

Sist oppdatert

Bilindustrien får mye av skylda for miljøforandringene vi er vitne til, og har fått beskjed om at de må gjøre noe for å redusere forurensningen.

Se alle Paris-bilnyhetene

Stadig strengere internasjonale krav vedrørende utslipp av CO2 og andre skadelige stoffer gjør at bilprodusentene må lansere mer drivstoffnøysomme modeller. Og gjerne også biler som ikke slipper ut noe som helst.

De strenge kravene tvinger også fram ny teknologi som faktisk kan gjøre bilene bedre, mer interessante og dessuten morsommere å kjøre. Dessuten gir lavere forbruk som oftest lavere driftskostnader, og her i landet også lavere avgifter. Og det liker vi.

Vi har vært i Paris, og filmet det som skjer der. Se video med de heftigste konseptbilene her.

Ren el-drift

Gjennomgangsmelodien på bilutstillingen i Paris er at ren el-drift skal være løsningen på alle våre problemer, men det ble også presentert et knippe hybridbiler som er mer eller mindre klare for produksjon.

Din neste bil presenteres nå i Paris. Les om den her!

Den lille el-bilen Nissan Nuvu er et eksempel. Den er en 2+1-seters mikrobil beregnet for bruk i trange byer; den måler bare tre meter fra snute til hekk. Nissan vil ikke fortelle så mye om teknikken i bilen, fordi akkurat det samme skal komme i en serieprodusert el-bil i 2010, og de vil ikke at konkurrentene skal vite for mye om hva de driver med. Men gulvet i bilen er lagd av fornybart tre-laminat, og det store glasstaket inneholder også solceller som hjelper til med å lade batteriet.

I hekken har de plassert en el-motor som driver bakhjulene, og med en lithium-ion-batteripakke skal denne gi 125 kilometers rekkevidde og en toppfart på 120 km/t.

Folkebil og amerikanere

At Chevrolet skulle presentere en rendyrket miljøbil i Europa, ville vært utenkelig for noen år siden. Men Volt, som du kan lese mer om her, var et av de største trekkplasterne til amerikanerne. Den er nå produksjonsklar, som en fireseters hybrid som også kan kjøres seks mil på el-motoren alene. Og naturligvis kan den lade batteriene via stikkontakten.

Volkswagen hadde med seg tre miljøbiler til Paris: en Golf av sjette og nyeste generasjon som skal nøye seg med 0,38 liter på mila, og et par Passat stasjonsvogner med sterke motorer og imponerende lavt forbruk - og 1700 kilometers rekkevidde mellom hver tankfylling. Alt dette er ting du snart vil se i en bilbutikk nær deg.

Én virkelighet, og én fantasi

Honda Insight, som du kan lese mer om her skal også være en folkelig hybridbil med fem dører og god plass til fem. Den skal være både rommelig og rimelig, men forbruk og utslipp og slikt sies det ikke noe om. Den kommer imidlertid på markedet allerede neste år, med en 1,3-liters bensinmotor som får drahjelp fra en el-motor.

Citroëns heftige konseptbil Hypnos, som vi skrev litt om her, før vi visste så veldig mye om den, er en fireseters, firedørs crossover-coupé som kan minne mye om BMWs X6. Under panseret har den en dieselmotor på 200 hk og 420 Nm, og på bakakselen har den en 50-hesters el-motor. Til sammen gir dette firehjulstrekk og svært anstendige ytelser, i tillegg til at forbruket skal være 0,45 liter på mila. Og i bystrøk kan den drives av el-motoren alene.

Snik-utgave

Volvo viste på sin side fram et eksemplar av kompakt-SUV´en XC60 - vi var blant de første som testet den på norske veier - i snik-utgave. Den har bare forhjulstrekk, men dieselmotoren er finjustert for økt kraft og redusert forbruk. Med 175 hk og 420 Nm fra 2,4-literen bør den flytte veldig greit på seg, samtidig som CO2-utslippet er oppgitt til relativt hyggelige 170 gram per kilometer.

Mazda viser en kompakt bybil de har døpt Kiyora. Den er satt sammen av deler Mazda har utviklet for neste generasjon av bilene sine, blant annet med en 1,3-liters direkteinnsprøytet bensinmotor med start-og-stopp-funksjon, paret med en ny sekstrinnsautomat. Dette skal gi konseptet et CO2-utslipp under 90 gram per kilometer, skal vi tro produsenten.

Den tøffe bilen er ti centimeter kortere enn Mazda 2 - som du kan lese tester av her - og skal være både enkel og morsom å kjøre, og praktisk i daglig bruk. Og det at Mazda ikke har tatt i bruk noe helt nytt, men i stedet oppgradert det eksisterende, gjør jo at veien til serieproduksjon og din egen garasje kanskje er kortere enn for mye av det andre vi viser her.

Velfungerende, rimelig løsning

Kia har lansert en del fine biler i det siste, og vi har stor sans for Cee´d - som du kan lese våre tester av her. Den kjører godt, den er rommelig og velutstyrt, og den er rimelig. Nå kommer snart en utgave med start-og-stopp-funksjon, og en hybrid er på vei. Vi har kjørt begge, noe du snart kan lese om her på Klikk.no/bil, og vi likte det vi opplevde.

Siden Kia bruker enkel teknologi for å forbedre det eksisterende, holdes utviklingskostnadene og dermed salgsprisen på bilen nede. Kort sagt er slike løsninger en effektiv og rimelig måte å spare miljøet og lommeboka på, uten at det går ut over noe.

Se vår film av de heftigste konseptbilene her.

Den lille, spenstige Renault Z.E. er en elektrisk bybil med fancy eksteriør og interiør. El-motoren yter 95 hk, og bilen skal visstnok være både lett og artig å kjøre i byen med. Detaljer som en lysrekke på døra som på mobiltelefon-måte viser hvor mye strøm som er igjen på batteriet, og solcellepaneler i taket som sørger for å holde bilen kjølig når du parkerer den på varme dager, er jo artig.

Les alt om Paris-utstillingen her!

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også