Biltog

Snart kan du kjøre sånn

Om ikke lenge kan du lese en bok eller surfe på paden mens du kjører bil. Det er klart for biltogene!

BILTOG: Overlat rattet til en lederbil, og finn frem noe å lese på. Det kan være dagligdags om ti år. FOTO: Volvo
BILTOG: Overlat rattet til en lederbil, og finn frem noe å lese på. Det kan være dagligdags om ti år. FOTO: Volvo
Sist oppdatert

Tenk deg at du kjører på motorveien, der du ergrer deg over at du ikke fikk forberedt deg skikkelig til møtet du er på vei til.

Så lyder det et signal fra et display på dashbordet. Du nærmer deg et biltog. Snart får du øye på det foran deg, kjører inntil det bakfra, og trykker på en knapp.

Automatisk, via diverse sensorer og radarsystemer, henger du på som foreløpig "siste vogn" i biltoget, og bilen din styres automatisk via en lederbil lengre fremme.

Du kan trygt slippe rattet, finne frem papirene eller en pad fra stresskofferten, lene deg tilbake og begynne møteforberedelsene du ellers aldri ville ha fått tid til.

På vei mot fremtiden

SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) er navnet på et EU-støttet prosjekt ledet av Ricardo UK Ltd., og med Volvo som en tung samarbeidspartner fra bilindustrien.

Forsøk med biltog har vært gjort gjennom 2011 og 2012. I forsøkene har tre-fire biler hengt på en ledervogn i hastigheter opp til 90 km/t, og med så lite som fire meter mellom hver bil.

HEKTA: Tanken er at lederbiler med profesjonelle sjåfører skal være tilgjengelige på motorveiene. FOTO: Volvo
HEKTA: Tanken er at lederbiler med profesjonelle sjåfører skal være tilgjengelige på motorveiene. FOTO: Volvo

Nå konkluderes det med at biltoget er liv laga - og kan innføres i nær fremtid!

Poenget er altså at du skal kunne koble deg på et biltog på motorveien, og la automatikken overta styringen av bilens mens du selv eventuelt velger å gjøre helt andre ting.

Det vil altså si noe midt i mellom dagens bilisme og en hos mange forventet fremtidig bilisme, der all trafikk styres automatisk. Eller sagt på en annen måte - du kan nyte kollektivtransportens fordeler bak rattet i egen bil.

Dette foregår kort sagt ved dagens kamera, laser og -radarteknologi, i for eksempel adaptiv cruise control og diverse sikkerhetssystemer, får utvidede funksjoner og jobber sammen.

Dessuten har bilene i forsøket benyttet et touch screen-display når de vil hekte seg på og av biltoget, samt et bil til bil-kommunikasjonssystem.

En lederbil med profesjonell sjåfør kjører først, og så kan personbiler hekte seg på og av etter som bilførerne ønsker. Prinsippet er at bilene som henger på lederbilen foretar akkurat de samme bevegelsene som den.

Når går biltoget?

KOMMUNIKASJONSSENTRAL: Via et display knytter du deg til, og hekter deg fra, biltogene. FOTO: Volvo
KOMMUNIKASJONSSENTRAL: Via et display knytter du deg til, og hekter deg fra, biltogene. FOTO: Volvo

Visjonen til SARTRE er at det en dag skal bli mer fristende å hekte seg på et biltog enn å sette bilen fra seg for å bruke kollektivtransport over lange avstander.

Denne måten å "kjøre" på vil være mer trafikksikkert og mer miljøvennlig, og dessuten bidra til mindre køer på motorveiene.

Volvo mener at de skal ha denne teknologien fikst ferdig for bruk i blandet trafikk på motorvei innen ti år. Det er de juridiske aspektene ved et slikt transportsystem, og ikke teknologien, som er den største hindringen, hevder Volvo.

Og det er jo lett å tro, når SARTRE allerede har fått til å lede tre Volvo-biler bak en lederbil, i hastigheter opp mot 90 km/t, og ofte med så lite som fire meter mellom hver bil.

Men fortsatt gjenstår det spørsmål SARTRE ikke har fullgode svar på ennå, som for eksempel hvordan biltogene skal takle brå unnamanøvre.

Les også:

Dette er de nye statusbilene

VIL DU VÆRE MED...: Så er det bare å henge seg på bakfra. Og når du vil ut av toget, skal det også være en enkel sak. FOTO: Volvo
VIL DU VÆRE MED...: Så er det bare å henge seg på bakfra. Og når du vil ut av toget, skal det også være en enkel sak. FOTO: Volvo

Volvo V40 i Cross Country-versjon

Mangler et sted å legge solbrillene

Hva 16-åringen KAN og BØR kjøre

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også