Leiebil:

Slik leier du bil sikkert

Det er lett å snuble når du leier bil. Her er hva du bør passe på.

GA OPP: Kate og Petter Wik ga opp å få leiebilen de hadde bestilt hos Dollar Rent a Car. Foto: Privat
GA OPP: Kate og Petter Wik ga opp å få leiebilen de hadde bestilt hos Dollar Rent a Car. Foto: Privat
Sist oppdatert
VENTETID: Det er ikke alltid det går like kvikt unna hos leiebilfirmaene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
VENTETID: Det er ikke alltid det går like kvikt unna hos leiebilfirmaene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Bestilte biler du ikke får, forsinkelser, krangling om skader på bilen, pengesummer som trekkes fra kredittkort, svinedyr etterfylling av drivstoff, tekniske mangler - det er mange ting du kan snuble i som leiebilkunde.

Kate Wik fra Oslo, for eksempel, opplevde en klassiker da hun og familien ganske nylig landet på John F. Kennedy-flyplassen i New York i USA.

- Vi hadde bestilt og forhåndsbetalt en bil hos Dollar Rent a Car, men da vi kom dit hadde de ikke bilen vi skulle ha.

Familien ble møtt med likegyldighet og - på toppen av det hele - elendig service. Til slutt ble de forespeilet en VW Polo som de kunne ta med til hotellet, og så kunne de få den bestilte leiebilen dagen etterpå.

- En Polo! Vi var fem stykker med diverse kofferter og bagasje, og det skulle vi få inn i en Polo? Da måtte den hatt tilhenger, sier Kate Wik - som til slutt kansellerte hele avtalen, og tok kontakt med et nytt selskap.

- Så nå venter vi på å få refundert pengene vi hadde betalt.

Opplevelsen er på ingen måte unik. Forsinkelser og bestilte biler som av en eller annen grunn likevel ikke kan utleveres, er gjengangere - men resulterer sjelden i formelle klagesaker. Man svelger irritasjonen, og finner andre utveier.

Verre er det når man får leiebiler med alvorlige tekniske feil, noe som nok sjelden forekommer hos de store firmaene, men gjerne i forbindelse med eldre biler hos små lokale bakgårdsfirmaer, særlig i den tredje verden.

SPAR PENGER: Du kan spare tusenlapper på å gå ned i størrelse på leiebilen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
SPAR PENGER: Du kan spare tusenlapper på å gå ned i størrelse på leiebilen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Men generelt sett kan de dårlige opplevelsene like gjerne komme hos en stor og kjent aktør, som hos et lite lokalt firma på en solfylt øy. Opplevelsene har bare gjerne litt forskjellig karakter.

NAF-tips:

  • Pass på å ha med førerkort og kredittkort slik at bilen kan utleveres til deg
  • Sjekk prisen nøye
  • Sjekk kontrakten nøye
  • Sjekk hva forsikringen dekker og størrelsen på egenandelen ved skade
  • Pass på at det settes en øvre grense for sperret sikkerhet i kredittkortet
  • Hvis flere skal kjøre bilen må navn på samtlige førere oppgis
  • Gjør deg kjent med hva slags drivstoff bilen bruker og om tanken skal fylles opp før tilbakelevering
  • Avklar hva som skjer hvis bilen får motorstopp og hvem som skal kontaktes ved en eventuell skade
  • Pass på at kilometerstand noteres på kontrakten både ved ut- og innlevering
  • Kontroller bilen nøye både ved ut- og innlevering for evt. skader. Ta bilde og sørg for at alle skader er påført skjema før du drar av sted.

Leif Nybø i Norges Bilutleieforbund er klar på hvilke saker som oftest oppstår mellom utleier og kunder.

- De fleste sakene vi behandler i Norge oppstår i forbindelse med skader på leiebiler, der utleier og kunde er uenige om hvem som har ansvaret. Derfor er det viktig at du sjekker bilen for skader før du kjører av sted, og gjerne tar noen bilder av karosseriet for å kunne bevise dine påstander i ettertid.

- Hvor oppstår de fleste klagesakene i utlandet?

- I det sydlige Europa, i Middelhavs-landene. Dit reiser det mange nordmenn, og det er vanlig å ha leiebil. For det første er leiebilen ukjent, og så er veiene ukjente og trange. Det kan være fort gjort å bulke.

I følge Nybø er det forbrukermyndighetene i det landet hvor kontrakten inngås, og leiebilen hentes ut, som skal behandle eventuelle klagesaker. Som en hjelp for forbrukeren finnes Forbruker Europa i de fleste europeiske land, Norge inkludert. De bidrar når det oppstår tvister i forbindelse med kjøp og salg mellom landegrensene.

Bruk kredittkort

Vi møter Kirsti Pamphlett hos Forbruker Europa, som bekrefter at skader på bil er et hyppig tema.

- En typisk klagesak er at en kunde har fått kredittkortet belastet for skader kunden mener ikke å være ansvarlig for. Det kan være vanskelig å dokumentere at bilen ble levert tilbake uskadet, om du ikke har bilder, eller har fått signert på at den ble levert uskadet.

- Hvilke råd vil du gi nordmenn som vurderer leiebil?

- Det viktigste er at du bruker kredittkort når du bestiller bilen. Da kan du gå rett på kredittyter om noe skjer, siden regelen er at du kan rette samme krav mot kredittyter som mot næringsdrivende. Ofte er det enklere og raskere å få igjen penger hos kredittyter.

En annen viktig ting å være oppmerksom på, er at reiseforsikringen som er innbakt i kredittkortet ikke dekker alt.

- Reiseforsikringen dekker ofte ikke medisinsk behandling og skader på tredjeperson. Tyveri av leiebilen er normalt heller ikke dekket, og heller ikke diverse typer skader på den. Så man bør absolutt vurdere å betale litt ekstra for en forsikring utover standard reiseforsikring. Tenk på hvilke områder du leier bilen i, og hvordan den skal stå parkert. Og vurder nøye hvor stor egenandel du vil ha.

Mange har opplevd at penger er blitt trukket fra kredittkortet i ettertid, utenom det som er avtalt, noe som i utgangspunktet ikke er lovlig.

- Når et beløp reserveres på kredittkortet ditt, er ikke det til alt mulig. Utleier kan for eksempel ikke trekke deg for tusenvis av kroner etter en reparasjon. Likevel skjer dette av og til, og da bør du ta kontakt med oss, forteller Pamphlett.

Forbruker Europas sjekkliste (www.forbrukereuropa.no):

* Pass på at du har den forsikringen du trenger.

KREDITTKORT: Bruk kredittkort når du bestiller leiebil, er rådet fra Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa.
KREDITTKORT: Bruk kredittkort når du bestiller leiebil, er rådet fra Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa. Foto: Geir Svardal

* Ta deg tid til å lese liten skrift, og unngå doble forsikringer.

* Skaff dokumentasjon:

Ta bilder ved overtagelse for å påvise at en eventuell skade var der fra før. Sørg også for bilder ved innlevering for å bevise at du ikke har påført bilden skader. Gjør det samme hvis en skade oppstår, så du ikke blir lastet for et større omfang enn du har ansvar for.

* Sjekk om det er lurt å kjøre leiebilen hele veien.

Det kan være restriksjoner på å krysse landegrenser. Kanskje du må, eller kommer bedre ut, ved å leie ny bil ved grensen.

* Før uhellet er ute; sett deg inn hva du i så fall skal gjøre.

Utleier har egne rutiner og faste verksteder. Går du utenom disse, kan det koste deg dyrt.

* Bestem hvor langt du skal.

Du kan få mye spenning av ta ting på sparket, men kjører du lengre enn avtalt med utleier, kan det bli for mye av det gode. Det koster, nemlig.

* Spar der du kan.

Du kan knipe inn noen kroner ved å levere bilen med full tank, betale på forhånd, og ikke velge raskere bil enn du trenger. Er du under 25 år, bør du luke vekk selskap som tar ekstra betalt for alderen din.

* Sett deg inn i trafikkreglene der du er.

I dag er mange land iherdige når det gjelder å inndrive bøter over landegrensene.

PRISSAMMENLIGNING:

Prisene på leiebil kan variere sterkt mellom forskjellige selskap, og innenfor samme selskap i forskjellige perioder. Vær oppmerksom på eventuelle kampanjer, og bruk gjerne formidlere/meglere som ut i fra valgte kriterier finner det beste tilbudet for en gitt periode. Vær klar over at det kan være penger å spare på å bestille og forhåndsbetale bil via utleieselskapenes hjemmesider. Disse priseksemplene gjelder biler i kategorien flere kaller Gruppe D (Renault Laguna/Citroën C5/VW Passat), med standardkontrakt og fri kilometer, hentet på flyplassen i franske Nice kl. 10.00 1. august og levert samme sted til samme tid formiddagen søndag 7. august.

Selskap

Telefon

Online

Hertz

5634 kroner

4688 kroner

Avis

4440 kroner

4440 kroner

Budget

4649 kroner

4198 kroner

Europcar

3672 kroner

3547 kroner

Sixt

4150 kroner

4150 kroner

Auto Europe

3046 kroner

3046 kroner

Auto Europe er en megler, og samarbeider med flere av selskapene. Sixt har ikke fri kilometer, men en grense på 1750 kilometer.

PRISSAMMENLINGING:

Det er verdt å merke seg at du sparer en god del på å velge bil i en lavere klasse. Ved et søk på Kelkoo fikk vi følgende tilbud på leiebil i Nice, 1.8-7-8.:

Ford Focus: 2622 kroner

VW Passat : 3007 kroner

Citroën C5: 3208 kroner

Renault Laguna: 3309 kroner

Opel Insignia: 3527 kroner

Mercedes-Benz E-klasse: 6772 kroner

VW Tiguan: 6696 kroner

Citroën C6: 8331 kroner

Les også:

Fire ukjente veiperler

Dingsene som gjør bilferien bedre

Her blir du sittende i kø

Her er de beste grillpølsene

FORMIDLERE: Det kan lønne seg å bestille leiebil via formidlere som samarbeider med flere utleiefirmaer. Foto: Skjermdropp Auto Europe
FORMIDLERE: Det kan lønne seg å bestille leiebil via formidlere som samarbeider med flere utleiefirmaer. Foto: Skjermdropp Auto Europe

Denne saken ble første gang publisert 02/08 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også