Tesla Model S

- Skulle gjerne hatt firehjulstrekk

Vi har spurt tre eiere av Tesla Model S om deres erfaringer med super-elbilen.

TIL FORVENTNINGENE: Peter Heitmann er svært fornøyd med både kjøreegenskapene, ytelsene og komforten, men skulle gjerne hatt firehjulstrekk og bedre service. FOTO: Privat
TIL FORVENTNINGENE: Peter Heitmann er svært fornøyd med både kjøreegenskapene, ytelsene og komforten, men skulle gjerne hatt firehjulstrekk og bedre service. FOTO: Privat
Sist oppdatert

Vi har testet Tesla Model S P85+ på sommerføre. Dessuten har vi tatt den med på langtur i vinterkulda for å sjekke om en 2,2 tonn tung elbil med bakhjulsdrift duger på vinterføre. Vi hadde positive opplevelser med bilen i kulda, og hadde heller ikke nevneverdige ladeproblemer.

Men hva mener de som har kjøpt Tesla Model S, og som bruker den til daglig? Vi har spurt tre eiere.

- Svart til forventningene

Peter Heitmann, Oslo: Tesla Model S P85, kjøpt i august 2013, kjørt 8000 km

Jeg var godt vant fra BMW-en jeg hadde før, men Teslaen har absolutt svart til forventningene. Jeg er mest fornøyd med kjøreegenskaper og -komfort, og ikke minst den vanvittige akselerasjonen. Minst fornøyd er jeg med Teslas service. De har levert mange biler fort og henger etter med organisasjonen.

Det lengste strekket jeg har kjørt på én lading, er Drøbak til Hafjell. Det gikk fint tross mye oppover på slutten. Jeg anslår sikker rekkevidde til 35 mil. Jeg lader hjemme og på jobb med vanlig 16 ampere, og lading oppfattes ikke som noe problem.

Kona har en Audi Q3 med firehjulsdrift. Det har ikke vært kjøreforhold som har gjort det nødvendig å velge den i stedet for Tesla til nå. Jeg skulle likevel gjerne hatt firehjulsdrift.

LITT SMÅRUSK: Eirik Jøntvedt liker sin Model S, men har registrert at Tesla sliter litt med å levere tilleggsutstyr. FOTO: Privat
LITT SMÅRUSK: Eirik Jøntvedt liker sin Model S, men har registrert at Tesla sliter litt med å levere tilleggsutstyr. FOTO: Privat

- Model X står på ønskelista

Eirik Jøntvedt, Oslo: Tesla Model S P85, kjøpt i september 2013, kjørt 8000 km

Bilen er morsom å kjøre, med langt bedre akselerasjon enn man trenger i Norge. Hele familien sitter bra, og bagasjeplassen er god. På minus-siden knirker det i soltaket, og jeg må åpne panseret for å få renset ruta helt for is og snø. Tesla sliter litt med å levere tilleggsutstyr som gummi-matter og ladeadaptere. Det burde vært én standard for ladeutstyr.

Med litt planlegging er ikke rekkevidde noe problem. Ved småkjøring i kulde bruker vi omtrent det dobbelte av estimert. På langtur regner jeg 75 prosent av estimert. Hjemme lader jeg med vanlig husspenning, og det dekker det daglige behovet. På sikt skal vi installere elektrisk opplegg med 32 ampere.

Vi eier også en Audi A4 quattro som kona bruker når det er glatt, og vår gamle Volvo XC90 brukes når vi trenger henger og skiboks. Model X står på ønskelista.

Tur-retur Trondheim uten problemer

Rune Skaiaa, Oslo: Tesla Model S P85, kjøpt august 2013, kjørt 10 000 km

Vi bestilte bilen to år før den kom, og den har definitivt svart til forventningene. Vi var klar over at bilen kunne ha barnesykdommer, og den har hatt noen løse pakninger. Det er nærmest uvesentlig i forhold til fordelene: Superakselerasjon, innovativt dashbord, lave driftsutgifter og mye mer.

INNOVATIVT DASHBORD: Rune Skaiaa klager ikke, tross noen barnesykdommer. FOTO: Privat
INNOVATIVT DASHBORD: Rune Skaiaa klager ikke, tross noen barnesykdommer. FOTO: Privat

Vår lengste tur er tur-retur Trondheim på vinterføre, uten noen problemer. Vinterstid med skistativ og litt last er tommelfingerregelen vår at vi ikke ønsker å kjøre mer enn 30 mil før vi lader. Om sommeren er 40 mil realistisk. Bortsett fra når vi bruker superlader, lader vi med vanlig husspenning i garasjen. I tillegg til Teslaen har vi en veteran-Mercedes, men den brukes bare i fint vær.

Les også:

En forhjulsdreven småbil fra BMW

De viktigste norske bilnyhetene

Toyota RAV4 er blitt mye billigere

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også