Skoda Superb stasjonsvogn 2010, lanseringskjørt

Her er den nye familiestorbilen

Du får enormt med plass for pengene i nye Superb stasjonsvogn - uten at det går nevneverdig på bekostning av verken komfort eller eleganse.

Sist oppdatert

Skoda Superb stv. 1,4 TSI

  • MOTOR, CM3: 1390
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 125/5000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1500-4000
  • EGENVEKT, KG: XXX
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 484/182/148
  • BAGASJEROM, LITER: 633/1865
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,69
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 159
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,7
  • TOPPFART, KM/T: 199
  • PRIS FRA, KR: 306.000,-

Se tabell med alle motorvariantene i bunn av artikkelen.

Stasjonsvognene av de øvrige Skoda-modellene, ikke minst Octavia, har vist seg svært populære. Forventningene er derfor solide når også storebror Superb nå er her som stasjonsvogn.

Les forøvrig:

Og la oss med en gang slå fast at Superb stasjonsvogn primært dreier seg om faktoren plass kontra pris - men med en hygglig bonus: Kvalitetsfølelse.

Stasjonsvognen vil koste 14-15.000 kroner mer enn en tilsvarende sedanversjon.

Og det betyr i praksis at du kan få en skikkelig stasbil - som vi nettopp har kjørt - til bare litt over 300.000 kroner. Det er med den lille, men svært trivelige 1,4 TSI bensinmotoren.

Den kraftigste dieselen med 170 hester koster til sammenlikning fra 399.000 kroner, men det er før leveringskostnader og alt utstyret du likevel kommer til å velge ekstra.

Merk at for eksempel utstyr som DSG girkasse alene vil gi et prispåslag på 32.000 kroner, mens 4x4 alene koster ca 50.000 kroner ekstra.

Fem forskjellige motorer

OVERSKUDD? Toppmodellen med den slemme 3,6-liters V6eren med 260 hester, kan loppe deg for en 750 til 800.000 kroner om det så skulle være - og da er DSG og 4x4 inkludert. Denne motoren er for øvrig ikke mulig å få i sedanen her til lands.
OVERSKUDD? Toppmodellen med den slemme 3,6-liters V6eren med 260 hester, kan loppe deg for en 750 til 800.000 kroner om det så skulle være - og da er DSG og 4x4 inkludert. Denne motoren er for øvrig ikke mulig å få i sedanen her til lands.

Den nye stasjonsvognen kommer med fem motoralternativer - to dieselmotorer og tre bensinalternativer. (Se utfyllende tabell i bunn av artikkelen).

Bensinmotorrekken starter med en 1.4 TSI direkteinnsprøytingsmotor, med turbo. Til tross for det relativt lave sylindervolumet, gir denne lille kraftpluggen likevel fra seg spreke 125 hester.

Og etter en herlig dags kjøring gjennom alt fra de mest krokete italienske landsbyene til 160 km/t cruisingfart på motorvei, kan vi bare si at dette billige motoralternativet kler bilen utmerket.

Vi har riktignok kjørt bilen nesten uten last - og dette er en bil som innbyr til last! - men den trekker så rent og fint alt fra 1200 omdreininger samtidig som den er både lettkjørt og og bunnsterk, at vi faktisk ble litt skuffet da vi gikk over til den mye sterkere dieselmotoren.

De to andre bensinalternativene er en 1.8 TSI på 160 hester, samt toppmotoren 3.6 FSI V6 med 260 hester. Disse har vi foreløpig ikke kjørt.

Til gjengjeld har vi kjørt den sterkeste av de to dieselmotorene, som begge 2,0 litere. Forskjellen er at den ene har "gammeldags" pumpedyseteknologi og yter 140 hester. Den sterkeste versjonen har common rail og yter 170 hester.

DSG og 4x4

De fleste motorversjonene kan leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller en automatisk DSG-girkasse med 6 eller7 trinn. Dvs: 1,4-literen kan kun leveres med manuell kasse og 2WD, mens 3,6-literen kun leveres med DSG og 4WD.

På de tre øvrige modellen kan du velge DSG (men ikke 4WD sammen med 140-hestersdieselen).

Da vi fikk noen mil bak rattet i 170-hesterdieselen med sekstrinns DSG, kunne vi ane konturene av det som kan bli en uhyre populør drosjebil i Norge - dette er et skikkelig kjøreverktøy. Ikke overdrevet sporty, men kompetent og pålitelig ikarakteren.

Superb har etter hvert blitt en populær trekkbil, og stasjonsvognen gjør ikke skam på dette. Den kan med den sterkeste dieselen og den sterkeste bensinmotoren trekke hele 2 tonn, og ESP-systemet har fått en egen hengerstabilitetsfunksjon.

Les også: De beste trekkbilene

Et hav av plass - eller?

Jepp. Vi har allerede skrytt mye av plassen i sedanen. Les langtesten her: Frakteksemplaret . Og det er selvsagt ikke dårligere i stasjonsvognen.

PENGER I KOFFERTEN: Med 164 kroner per liter får du maks valuta for bagasjekronene i Superb stasjonsvogn. Du må over til flerbruksbilene for å finne bedre faktor i denne størrelsesklassen.
PENGER I KOFFERTEN: Med 164 kroner per liter får du maks valuta for bagasjekronene i Superb stasjonsvogn. Du må over til flerbruksbilene for å finne bedre faktor i denne størrelsesklassen. Foto: Skoda

Riktignok er ikke stasjonsvognen lenger enn sedanen av Superb, slik ofte tilfellet er for mange bilmodeller. Likevel, 4,83 meters lengde er nok. Bagasjerommet alene er 633 liter, men som økes til hele 1.865 liter når baksetet er slått ned.

Det er opp fra 565/1670 liter i sedanen - altså ikke veldig stor forskjell (12 prosent). men det er svært. Til sammenlikning har en diger SUV som Volvo XC90 (7 seter) for eksempel 613/1837 liter.

Men hvordan står dette seg mot direkte konkurrenter:

  • Ford Mondeo stv har 554/1745 liter, koster fra 306.000 kr. (med 1,8 TDCI)
  • VW Passat stv har 603/1731 liter, koster fra 298.000 kr (med 1,4 TSI)
  • Audi A6 stv har 565/1660 liter, koster fra 455.000 kr.
  • BMW 520 stv har 500/1659 liter, koster fra 490.000 kr.

Merk at biler som Toyota Avensis stv, Opel Insignia stv og Volvo V70 havner langt bak i denne listen.

Men ikke se på plass alene

For - og fortsatt i følge data fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) - det finnes faktisk mange alternativer for dem som først og fremst er er pris&plassbevisste. For eksempel:

  • Citroen Berlingo Multispace har 675/3000 liter, koster fra 206.000 kr
  • Kia cee'd 1,4 SW har 534/1660 liter, koster fra 220.000 kr
  • Peugeot 308 SW har 520/1736 liter, koster fra 262.000 kr.
  • Ford S-Max har 1051/2000 liter, koster fra 357.000 kr

Tar vi derimot regnestykket nypris per liter bagasjeromsvolum, er det ingen av de store stasjonsvognen som matcher Superb stasjonsvogn. Den koster 164 kroner/liter.

Riktignok vil en rekke småbiler slå Superb, og det samme gjelder en rekke flerbruksbiler. Av direkte sammenliknbare modeller, er nestemann på listen Mondeo (170 kr/liter), deretter Passat (173) og Avensis (179).

Vellykket i praksis

Mange småfinesser gjør dessuten Superb stasjonsvogn til en utpreget praktisk bil i. For eksempel er lasteterskelen i bagasjerommet bare 60 centimeter over gateplan. Og en forlengelse av bagasjeromsgulvet kan trekkes ut for å beskytte lakken ved inn- og utlasting.

Skodas nye toppmodell har dessuten en rikholdig utstyrsmeny å velge fra. Det inkluderer blant annet trådløs dør- og tenningsnøkkel, elektrisk bakluke og god belysning av området rundt bakluken når den er åpen. Et todelt panorama soltak sørger for utsikt og følelsen av lys og luft under kjøring.

Bygget for familietrivsel

Etter en lang dag på veiene i Nord-Italia er det også klart at det er dette er en bil som er myntet på funksjonell komfort.

LUFTIG: Det digre glasssoltaket bidrar kraftig til å gjøre innemiljøet lyst og trivelig i den store bilen.
LUFTIG: Det digre glasssoltaket bidrar kraftig til å gjøre innemiljøet lyst og trivelig i den store bilen. Foto: galnor visual design Skoda

Førermiljøet er førsteklasses. Det er akkurat nok delikate elementer til at man får luksusfølelse, samtidig som alt av betjeningshendler og brytere er så inderlig riktig plassert.

Dette er en bil føreren kan trives i time etter time, men som IKKE får hornene til å vokse i pannen.

For selv om bilen er agil nok om den presses, har den en styring med overdrevet stor utveksling (mye styreutslag for lite svingutslag), samtidig som den føles død på mindre presisjonsjusteringer.

Resultatet, antagelig til alle passasjerers store glede, er at føreren ganske fort venner seg av med sportlig kjøring, og faller over til en jevn kjørestil.

ELEGANSE: Men også praktisk med takrails som standard. Selv så god plass denne bilen har, tipper vi såpass mange nordmenn velger en takboks fra Skiguard eller Packline at det nesten kunne vært standardutrustning.
ELEGANSE: Men også praktisk med takrails som standard. Selv så god plass denne bilen har, tipper vi såpass mange nordmenn velger en takboks fra Skiguard eller Packline at det nesten kunne vært standardutrustning. Foto: Skoda

Begge forsetene er romslige dimensjonerte, med store justeringsmonn, og baksetene er rene salongen for de som måtte befinne seg der.

Sammen med lav motorstøy, lav vindstøy og lite dekkstøy - og komfortorientert fjæring - bidrar det hele til en nesten amerikansk følelse.

Kun på ett punkt skinner det fortsatt gjennom at stasjonsvognen hører hjemme i det rimelige segmentet. Den er fortsatt, lik sedanen småubehagelig hard over de skarpe ujevnhetene.

Æææh - miljø?

Skal vi finne et klart ankepunkt mot Superb, så er det at den (i hvert fall enn så lenge) er helt uten grønn profil. Og det er litt snodig i et merke som så til de grader har grønnfarge som en del av profilen.

Laveste CO2-utlipp er det faktisk den sterkeste av de to 2,0-dieselene som står for, med 155 gram per km. Det er kun litt under 1,4-literen og 140-hesters dieselen, som begge slipper ut omtrent det samme (159 og 160 gram).

Merk imidlertid at gjennomsnittlig utslipp fra nye biler siste måned (september) er nå nede i 145 gram.

Og alle som har sett statsbudsjettet, vet at 153 gram per kilometer er det nye skjæringspunktet for avgiftene. Superb stasjonsvogn blir dermed dyrerer i 2010 enn den ville ha vært i 2009.

Merk dessuten at alle relevante konkurrenter, fra Audi A6 og BMW 520 til Volvo V70 og VW Passat, nå kan tilby modeller som går under 145 gram per km med tildels god margin.

Det kommer riktignok også med tid og stunder en GreenLine-utgave. Den utstyres med en 105-hesters diesel på 1,6 liter, og skal slippe ut akseptable 118 gram CO2. Den bilen kan imidlertid ikke bestilles før juli neste år.

FØRSTEKLASSES: Dette er et førermiljø du vil sette stadig større pris på dess lenger du kjører.
FØRSTEKLASSES: Dette er et førermiljø du vil sette stadig større pris på dess lenger du kjører. Foto: Skoda

Bra sikkerhet

Sikkerhetsmessig er det også all grunn til å forvente at stasjonsvognen gjør det like skarpt som sedanen, med fem stjerner i Euro NCAP.

Men sedanen hadde et svakt punkt i nevnte test, og det er whiplashbeskyttelse, som bare fikk middels karakter. Det har ikke lykkes oss å bringe på det rene om Skoda har tatt konsekvensen og forbedret dette i stasjonsvognen.

Konklusjon: Ny familiefavoritt

Vi tror Superb stasjonsvogn har et stort potensial i Norge - selv om importøren ikke har satt seg mål om å selge mer enn 1200 biler neste år.

Det åpnes for bestillinger til Norge 16. november. Da vil de første kundene vil kunne få bil i februar.

Tekniske data

1,4 TSI

DESIGN 1: Superb stasjonsvogn er ikke som man kanskje skulle trodd en forvokst Octavia. Det virker mer som om Skoda fritt har hentet inspirasjon fra alle relevante konkurrenter fra E-klasse til Avensis - litt som Kia gjorde da de lanserte cee'd som et visuelt gjennomsnitt av Golf-klassen.
DESIGN 1: Superb stasjonsvogn er ikke som man kanskje skulle trodd en forvokst Octavia. Det virker mer som om Skoda fritt har hentet inspirasjon fra alle relevante konkurrenter fra E-klasse til Avensis - litt som Kia gjorde da de lanserte cee'd som et visuelt gjennomsnitt av Golf-klassen. Foto: Skoda

1,8 TSI

3,6 V6 FSI

2,0 TDI 140

2,0 TDI 170

UVANT LUFTIG: Skoda har forlatt det trange og dystre til fordel for hvitt Volvo V70-skinn og Citroen surround-utsikt.
UVANT LUFTIG: Skoda har forlatt det trange og dystre til fordel for hvitt Volvo V70-skinn og Citroen surround-utsikt. Foto: Skoda

Motor, ccm

1390

1798

3597

1968

1968

Effekt, hk/turtall

125

160

260

140

170

Moment, Nm/turtall:

200/1500 - 4000

250/1500 - 4000

350/2500 - 5000

320/1800 - 2500

350/1750 - 2500

Egenvekt, kg:

1504

1533

1746

1569

1577

Forbruk EU, l/mil:

0,69

0,73

1,02

0,61

0,59

CO2-utslipp:

159

171

237

160

155

0-100 km/t, sek:

10,7

8,8

6,6

11,0

11,0

Toppfart, km/t:

199

218

247

205

220

Pris fra, kr:

306.000,-

360.000,-

347.000,-

399.000

DESIGN II: Nøktern eleganse er konseptet. Som kollega Haug i DN D2 skrev (fritt gjengitt): Nå som enhver alminnelig ny bil skriker ut i eksotiske linjer, er det rom for et design hvor antall kromlister kan telles på en hånd.
DESIGN II: Nøktern eleganse er konseptet. Som kollega Haug i DN D2 skrev (fritt gjengitt): Nå som enhver alminnelig ny bil skriker ut i eksotiske linjer, er det rom for et design hvor antall kromlister kan telles på en hånd. Foto: Skoda

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også