Skiboks på taket og maksvekt:

Slik pakker du takboksen

Noen takbokser tåler bare 20 kilo.

HIVER INNPÅ: - Alt for mange bare lemper innpå, men pass vekten! advarer takboksekspert Tom Erik Farås Engen. Han jobber hos Torshov Bilrekvisita på Storo, og minner om at maks vektgrense selv i de største boksene er 75 kilo. Og for mange biler kan selv det være for mye.

HIVER INNPÅ: - Alt for mange bare lemper innpå, men pass vekten! advarer takboksekspert Tom Erik Farås Engen. Han jobber hos Torshov Bilrekvisita på Storo, og minner om at maks vektgrense selv i de største boksene er 75 kilo. Og for mange biler kan selv det være for mye. Foto: Haakon Førde

Publisert Oppdatert

En feriepakket bil blir fort tung.

For sikkerhetens skyld, gjelder det å fordele vekten riktig.

Og en takboks gir noen ekstra utfordringer.

Les også: Skiboksguiden for dummies

20 kilo lovlig bagasje?

Sjekk din bils vektgrense i vognkortet - se bildet over.

De fleste alminnelige familiebiler har nemlig en maks tillatt bagasjevekt på taket på et sted mellom 50 og 100 kilo. Noen har mindre, de færreste har mer.

Du kan også prøve denne tjenesten fra Mekonomen, basert på opplysninger fra Statens Vegvesen, der du taster inn registreringsnummeret. Ut kommer en rekke sentrale data om din bil, inklusive tillatt takvekt.

De fleste takbokser veier imidertid i seg selv rundt 30 kilo, i hvert fall når lastestativet regnes med. På denne journalistens Mercedes A-klasse er maksvekt totalt 50 kilo. Da er det kun igjen 20 kilo tillatt bagasjevekt på taket. Skal jeg velge melk og øl? Eller nøye meg med spylevæske og oljeflasker?

Svaret er selvsagt nei. Ingen av delene. For det er store, men lette gjenstander som passer aller best i takboksen. Dyner, puter, soveposer - eller chips- og popcornposer. Og selvsagt lange gjenstander.

Tyngdepunktet i takboksen

JEVN BELASTNING: Men også de som kan laste mye må huske på å fordele vekten best mulig, og med hovedmengden på midten.

JEVN BELASTNING: Men også de som kan laste mye må huske på å fordele vekten best mulig, og med hovedmengden på midten. Foto: Haakon Førde

Men hva er egentlig problemet? Det er neppe slik at biltaket kneler bare du legger på 10 kilo for mye. Derimot endrer du bilens kjøreegenskaper betraktelig - til det farligere.

SJEKK VOGNKORTET: Der finner du maks tillat takvekt, som er inkludert vekten av takboksen. Selv om man ikke uten videre skal stole på Statens Vegvesen heller... Dette er for en Hyundai Accent 06-modell.

SJEKK VOGNKORTET: Der finner du maks tillat takvekt, som er inkludert vekten av takboksen. Selv om man ikke uten videre skal stole på Statens Vegvesen heller... Dette er for en Hyundai Accent 06-modell. Foto: Haakon Førde

Det er selvsagt ingen fare så lenge du sitter stille i kø, men i det øyeblikket du brått må svinge unna påskeelgen, da kan det være DU som havner på taket i grøften.

Takbokser - og festene - er heller ikke dimensjonert for mer enn kanskje maks 50 - 75 kilo bagasje. En bråbrems med tyngre last kan da få katastrofale følger for dem du bremser for - dersom takboksen brått kommer som et prosjektil mot dem.

Flere ulemper? Lukk lokket!

De fleste takbokseiere har nok oppdaget ulempen ved øket drivstofforbruk. Det beste tipset for å spare seg for såkalt uønsket bryder er likevel: Sjekk at boksen er lukket før du kjører av gårde!

RIKTIG LASTTYPE: Takboksene egner seg best til luftige gjenstander som dyner og tepper, eller andre store ting som tar plass men ikke er for tunge.

RIKTIG LASTTYPE: Takboksene egner seg best til luftige gjenstander som dyner og tepper, eller andre store ting som tar plass men ikke er for tunge. Foto: Haakon Førde

Her er for øvrig en akkurat passe ukorrekt reklame for Thule fra YouTube. Nye ideer?

haakon [email protected]

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag