SSC Tuatara

Skal klå Bugatti Veyron

Her avdukes superbilen som skal banke Bugatti Veyron. Se bildene!

GRUNNLEGGEREN: Jarod Shelby er grunnleggeren av SSC - Shelby SuperCars. Foto: SSC

GRUNNLEGGEREN: Jarod Shelby er grunnleggeren av SSC - Shelby SuperCars. Foto: SSC

Publisert Oppdatert

"Verdens raskeste", er alltid en grom tittel å smykke seg med, enten det gjelder menneske eller maskin.

Bugatti Veyron har stort sett kunne briske seg med å være kjappest blant bilene de senere år. Med sine 16 sylindere produserer Veyron 16.4s mellom 1020 og 1040 hestekrefter, bikker 400 km/t, og var lenge verdens raskeste (om enn ikke fra 0-100 km/t).

Mange husker sikkert også at "Captain Slow, James May, klarte å passere den magiske hastighetsgrensen i et svært så minneverdig Top Gear-innslag.

Men så ble Goliat utfordret av David, i form av den amerikanske supersportsbil-produsenten SSC - Shelby SuperCars. Grunnlagt av Jerod Shelby, som ikke er i slekt med den mer kjente Carroll Shelby (mannen bak blant annet AC Cobra).

SSC Ultimate Aero TT klarte en toppfart på 412 km/t. Og overtok rekorden.

Slikt kunne ikke Goliat ha sittende på seg. VW-konsernet bevilget de nødvendige ressursene, og tok tilbake rekorden.

Med Veyron Super Sport. 431,072 km/t klarte Bugattis offisielle testfører, Pierre Henri Raphanel, under et rekordforsøk på Ehra-Lessien-banen i fjor (samme bane som James May kjørte på). Nærmere bestemt den 4. juli, uten at vi sikkert vet om det var for å strø salt i såret på amerikanerne.

Foto: SSC

Foto: SSC

Men nå er det klart for revansje. Under et arrangement i Kina lanserte SSC sin nye utfordrer til fartstronen - Tuatara.

Ikke så mange tekniske fakta er lekket så langt. Men vi vet at en syvliters twinturbo-V8er, som yter 1350 hk, stort sett er omgitt av karbonfiber. Karosseriet er i dette superlette og -sterke materialet, chassiset det samme (pluss aluminium). Og felgene er smidd i karbonfiber.

Ennå er ikke modellen offisielt testet, men tallene som er røpet virker fryktinngytende! Og produsenten selv mener den lett vil slå Ultimate Aero TTs rekord på 412 km/t. Og da kan fort 431,072 km/t også stå for fall.

Når forsøket vil bli gjort vites ikke i dag. Men det vil skje i løpet av måneder. Og da er det fare for at ballen igjen ligger hos Bugatti.

Se video av lanseringen:

Foto: Jason Tang

Foto: Jason Tang

Les også:

Denne bilen er sykt rask

Audi R8 5,2 FSI prøvekjørt

Rå biler du kan ha råd til

Hvilken mobil er raskest?

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag