Test, sammenlikning av SUV under 400.000 kroner:

Sikkerhet og framkommelighet i fokus

Skoda Yeti er vår nye favoritt i kompakt-SUV-klassen. Les sammenlikningstesten.

SKODA FORAN: Yeti sniker seg foran Kuga og Forester.

SKODA FORAN: Yeti sniker seg foran Kuga og Forester. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

De koster litt mer, de veier litt mer, og bruker litt mer. Men folke-SUVene har alle egenskapene du trenger til hverdag og fest i Norge.

Og nye Skoda Yeti har for alvor satt fart i små-SUV-markedet. Vi snakker om de mindre og billigere kompakt-SUV-ene og crossovermodeller.

Men hva kan de egentlig?

Vi snakker om SUVene som egentlig ikke er SUVer. I alle fall ikke i ordets egentlige betydning. For det er ikke er vanskelig å se at større biler som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og VW Tiguan virkelig er høyreiste firehjulstrekkere.

I sammenlikning blir den nye biltypen Yeti representerer mer en krysning mellom SUV og en mellomstor familiestasjonsvogn.

VALGMULIGHETER: Du kan bli Yeti eier fra under 240 000 kroner med en forhjulsdreven 1,2 TSI med 105 hk. Rimeligste versjon med firehjulsdrift en 110 hk diesel til 299 900 kroner.

VALGMULIGHETER: Du kan bli Yeti eier fra under 240 000 kroner med en forhjulsdreven 1,2 TSI med 105 hk. Rimeligste versjon med firehjulsdrift en 110 hk diesel til 299 900 kroner. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bredt spekter av konkurrenter

Som flere andre av de mindre crossovermodellene leveres dessuten også Yeti i flere versjoner uten firehjulsdrift.

Siden Yeti spenner over et bredt prisområde, er det flere potensielle konkurrenter. Vår testbil er en velutstyrt 2,0 TDI CR 140 hk 4x4 Experience, som i utgangspunktet koster snaut 370 000 kroner.

Vi har kjørt denne bilen i direkte sammenlikning med to andre meget aktuelle biler:

  • Subaru Forester, med 2,0-liters bokserdiesel på 150 hk, pris mellom 380 000 og 420 000 kroner avhengig av utstyrsvariant.
  • Ford Kuga, med 2,0-liters diesel på 136 hk, koster fra 366 000 til 386 000 kroner med Trend- eller Titanium-pakke.

Kjøreegenskaper

Kjøremessig er dette tre ganske ulike typer, selv om utgangspunktet ser temmelig likt ut.

Ikke uventet tar Ford Kuga på seg rollen som trekløverets "sportsbil". En meget kvikk og direkte styring følges opp av et stramt og presist understell med solid grep på tørt føre. Dermed er Kuga helt på hjemmebane når du i oppstemte øyeblikk jager gjennom svingene.

Det rake motsetningen er Subaru Forester. Den liker seg bedre i kutråkk enn på en racerbane. Det har både fordeler og ulemper, siden Forester er den bilen som føles mest på hjemmebane når vi går over til øvelser i offroad light-kategorien.

Nykommer Skoda Yeti etterlater et kompetent inntrykk når det gjelder veiegenskaper. I likhet med de andre finner den ikke på noe tull i unnamanøvertesten, og er likeledes enkel og lettkjørt både i byen og på langtur. Men den har ikke samme knivskarpe presisjon som Ford Kuga.

Fjæringskomfort

Også på fjæringskomfort leverer Yeti et relativt godt kompromiss. Den har riktignok en fast og stram i understellsregi, men det blir sjelden direkte plagsomt selv på ruglete overflater i lav fart.

Også Ford Kuga klarer fjæringsbrasene bedre enn de sportslige veiegenskapene skulle tyde på, men har en tendens til å slå noe hardt på tverrgående ujevnheter.

Skogvokter Forester har det klart mest ettergivende understellsoppsettet, men en tendens til å la seg forstyrre av skarpe ujevnheter som rett og slett påvirker stabiliteten et lite øyeblikk. I landeveishastighet blir den lett duvende på større ujevnheter.

Støybildet på de tre bilene er relativt jevnt, selv om Kuga er noe mer bråkete.

Funksjonalitet

Vi regner med at de fleste som kjøper seg en crossover med firehjulsdrift er aktive i sin bilbruk, og gjerne skal ha litt plass til både folk og bagasje.

Vi har sagt det før om SUV og crossover med firehjulsdrift, og kan gjenta det etter denne testen: Om du er ute etter mest plass pr. krone, bør du egentlig se på helt andre biler enn dette.

REKKEFØLGEN: Ford Kuga, Skoda Yeti og Subaru Forester.

REKKEFØLGEN: Ford Kuga, Skoda Yeti og Subaru Forester.

Kuga er den minste av bilene, og det er spesielt i baksetet at dette merkes. Det er akkurat nok plass for fire voksne rundt 180 cm. Småbarnsfedrene i testteamet rister på hodet både med tanke på bakovervendte barneseter og plass til vogner eller annet utstyr i bagasjerommet.

Ikke det at Skoda Yeti er så veldig mye større innvendig enn Kuga, men den har de nødvendige centimeterne på akkurat de rette stedene.

Dermed blir plassfølelsen noe bedre i baksetet, og det blir litt enklere å stable ting inn i bagasjerommet. Dessuten hjelper seteløsningen bak, med justering i lengderetning og av ryggvinkelen på setet, til at interiøret blir mer fleksibelt.

Den beste beinplassen finner du i baksetet til Subaru Forester, mens takhøyden er noe lavere enn i Yeti. Bagasjerommet er greit, men det er ganske kort avstand fra gulvet og opp til toppen av seteryggen.

Førerplassen

Vi sitter bra i alle bilene, men selve sittestillingen er mest personbilaktig i Ford Kuga - spesielt fordi rattet er vinklet som i en hvilken som helst bil, mens de er noe brattere i Forester og Yeti.

I sistnevnte var det for en del av sjåførene vanskelig å finne en bra høyde på rattet, uten at det skjermet for speedometer og turteller. I Ford har forsetene sittepute som er korteste laget, mens Skoda og Subaru har forseter av akseptabel kvalitet.

Våre testbiler hadde utstyrsspesifikasjoner i den øvre delen av skalaen, noe som selvsagt bedrer trivselen i kupeen spesielt og kjøreopplevelsen generelt.

Betjeningsmessig er det egentlig lite å utsette på bilene, men vi opplever instrumenter og dashbord i Subaru Forester som vel spartansk og enkelt i en bil som kjapt bikker 400 000 kroner.

Også i Ford og Skoda skinner en del folkebil-finish igjennom, spesielt i materialer og plastdetaljer. Disse testbilene var utstyrt til en totalpris på rundt 400 000 kroner. Dermed rr det ikke alle iboende egenskaper som matcher kvalitetsfølelsen man forventer i denne prisklassen.

Dieselharmoni

Alle testbilene hadde navigasjonssystemer, og slik vi kan bedømme det er det Skoda som har den beste løsningen både betjenings- og funksjonsmessig, med Ford og Subaru på de følgende plassene.

På fremdriftssiden er det Subaru som skiller seg mest ut, med sin bokserdiesel. Det medfører en smidig og lite dieselaktig gange, men vi synes girskiftet i Forester er ganske omstendelig og lite presist.

Fords toliter går relativt pent, men knurrer ivrig på høye turtall.

FORD KUGA: Best på veien, en liten racer.

FORD KUGA: Best på veien, en liten racer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Skoda har VW-konsernets nyeste toliter med common rail-diesel, som ligger lysår foran den gamle toliteren når det gjelder gange og ikke minst turtallsvilje.

Forbruksmessig skiller det relativt lite mellom de tre. I vår forbrukstest brukte Forester mest, med 0,75 kontra 0,65 l/mil for Yeti og 0,67 l/mil for Kuga.

Jevnt spurtoppgjør

Heller ikke på akselerasjonsfronten opplever vi forskjeller av betydning mellom de tre bilene.

Sett under ett var Skoda Yeti litt langsommere enn Ford og Subaru i forbikjøringstestene fra 60-100 og 80-120 km/t, mens de to sistnevnte er jevnt matchet.

Vi skal også gjøre oppmerksom på at Yeti var helt fersk med snaut 1000 km på telleren, mens de to andre hadde gått henholdsvis 4500 og 8500 km.

Erfaringsmessig har dette noe betydning i akselerasjonsmålinger.

SUBARU FORESTER: Best i kutråkket, når ting blir vanskelige.

SUBARU FORESTER: Best i kutråkket, når ting blir vanskelige. Foto: Egil Nordlien HM Foto Egil Nordlien

Konklusjon: Yeti er best

Det blir en seier - om enn med knapp margin - til Skoda Yeti. Mens Ford Kuga og Subaru Forester har noen områder med definitiv spisskompetanse, stiller Skoda Yeti med gode allroundegenskaper og pene manerer.

At du også kan få en firehjulsdreven versjon til rundt 300 000 kroner gjør nok heller ikke vondt for populariteten til Skoda Yeti.

1. SkodaYeti - Norges neste folkebil

2. Ford Kuga - kjører knallbra

3. Subaru Forester - nå komplett SUV

4. VW Tiguan - folkevogn på stylter

5. Honda CR-V - en suksessoppskrift

6. Toyota Rav4 - med make-up

SKODA YETI: Best nå alle egenskaper er lagt sammen og summert.

SKODA YETI: Best nå alle egenskaper er lagt sammen og summert. Foto: Egil Nordlien HM Foto

7. Mitsubishi Outlander - 2,0 D fra 2007

Se alle våre biltester her

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag