Ford B-Max

Seiler opp som et svært klokt bilkjøp

Ford forsøker seg i en vrien klasse.

GUNSTIG: Prisene på Ford B-Max starter under 230 000 kroner. Foto: Ford

GUNSTIG: Prisene på Ford B-Max starter under 230 000 kroner. Foto: Ford

Publisert Oppdatert

Med en startpris på 221 700 kroner vil Ford B-Max antakelig bli en betydelig konkurrent for modeller som Toyota Verso-S, Hyundai ix20, Honda Jazz og Opel Meriva. Av konkurrentene er det Toyota Verso-S som selger klart mest med 470 solgte biler så langt i år. Det er imidlertid et ganske beskjedent tall sammenlignet med andre bilklasser.

- Vi har testet mange Ford-modeller. Sett i lys av de erfaringene vi har gjort oss, er det mye som tyder på at Ford B-Max i kombinasjon med en liten bensinmotor vil være et fornuftig bilvalg for svært mange nordmenn. Prisen er absolutt konkurransedyktig, sier Øyvind Jakobsen, biljournalist i Vi Menn Bil Top Gear.

- Men om Ford B-Max blir en salgssuksess er et helt annet sak. Nordmenn har tradisjonelt ikke hatt sansen for høyreiste kombibiler, og det er derfor ikke sikkert at Ford vil lykkes med B-Max i Norge, sier Jakobsen.

Unge familier

Ford B-Max er basert på Ford Fiesta, men sjåføren sitter høyere plassert førersete i B-Max, som er 12 cm høyere enn Fiesta.

- B-Max retter seg primært mot unge familier, men også eldre mennesker som trenger en bil det er lett å sette seg inn i, sier Martin Smith, designsjef i Ford Europa.

FLEXI: Fraværet av midtstolper mellom dørene gjør Ford B-Max til en svært fleksibel bil. Foto: Ford

FLEXI: Fraværet av midtstolper mellom dørene gjør Ford B-Max til en svært fleksibel bil. Foto: Ford

B-Max er litt over fire meter lang bil, og er således kortere enn en VW Golf, som er 4,2 meter. Den er lillebroren til C-Max, Grand C-Max og S-Max, men er langt mer unik fordi stolpen mellom dørene er borte. I stedet er den integrert i dørene.

- Den mest åpenbare produktmessige fordelen med B-Max er skyvedører bak og at midtstolpene er integrert i dørene, noe som gir en døråpning på cirka 1,5 meter når både for- og bakdør er åpne. Dette betyr blant annet betydelig enklere inn- og utstigning fra baksetene, men også en klar fordel ved innsetting og uttaking av barn i barneseter, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos Ford Motor Norge AS.

Prisvinnende motor

B-Max kan leveres med 1-liters EcoBoost-motoren på 100 eller 120 hk, som nylig ble kåret til verdens beste bilmotor. I tillegg består motorprogrammet av en 1,6-liters TDCi dieselmotor. Disse motorene kommer med 5-trinns manuell girkasse. I tillegg er det mulig å få bilen med en 1,6-liters bensinmotor med Ford Powershift automatgirkasse.

B-Max er ifølge Ford den første bilen i Europa som kommer med det håndfrie stemmestyringssystemet Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse. Det innebærer at bilen, via en tilkoblet mobiltelefon, automatisk vil ta kontakt med lokal redningstjeneste dersom det oppstår en ulykke der en kollisjonspute løses ut.

AUGUST: De første modellene kommer til Norge i august. Foto: Ford

AUGUST: De første modellene kommer til Norge i august. Foto: Ford

På listen over ekstrautstyr finnes blant annet Active City stop, som skal hindre sammenstøt i lave hastigheter, elektriske innfellbare speil, nøkkelfritt system, parkeringssensorer og ryggekamera

De første bilene forventes til Norge i løpet av august.

Les også:

Volvo vurderer å sette verstingsmodell i produksjon

Bensin eller diesel - hva er best?

Dette irriterer vettet av mange bilister

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag