Euro NCAP-videoer av bestselgerne

Så sikre er bestselgerne

Lurer du på hvor sikker din nye bil er? Her får du se hvordan de ti mest solgte bilmodellene her i landet takler Euro NCAPs kollisjonstest.

KRASJ: Bilene kollisjonstestes fra forskjellige vinkler, og påkjenningene måles med utallige sensorer.
KRASJ: Bilene kollisjonstestes fra forskjellige vinkler, og påkjenningene måles med utallige sensorer.
Sist oppdatert

Sikkerhet er et viktig poeng når man skal kjøpe bil. I dag brukes kollisjonstestresultatene fra Euro NCAP som det viktigste momentet i sikkerhetsvurderingen, og bilprodusentene benytter også gode resultater fra disse kollisjonstestene i sine egne reklamer. Euro NCAP er et uavhengig europeisk institutt som sjekker bilers krasjsikkerhet.

Organisasjonen har krasjtestet et stort antall biler siden oppstarten i 1997. Resultatene er satt inn i et forenklet system, der stjerner eller prosentangivelse forteller hvor sikker en bil er på tre, og nå fire ulike områder. I tillegg får bilen en totalkarakter.

Les også:

318 liv tapt på sjøen

Regn ut om forholdet holder

Grønn og billig start på livet

Enda strengere krav

Fra i år har Euro NCAP fornyet seg kraftig. Det er blitt vanskeligere å oppnå full score på hovedkarakteren - som betyr at vi bilkjøpere lettere vil kunne skille ut biler som virkelig er sikre. Euro NCAP-bedømmelsen omfatter nå også aktive sikkerhetssystemer - og hvor elektroniske antiskrenssystemer (best kjent som ESP, men omtalt som ESC av Euro NCAP) og liknende vil være helt sentrale.

Les også:

Denne maten kan gravide trygt spise

Lær deg alt om barn og sikkerhet

Vi har testet de ti sikreste familiebilene

Se verdens verste krasjtestvideoer

Inkluderer det meste

Kollisjonstestingen, og publisering av resultatene, har åpenbart bidratt til sikrere biler. I dag forventes det fem stjerners totalscore på nye biler. Og svært gode resultater på underområdene sikkerhet for voksne, sikkerhet for barn, fotgjengersikkerhet, og for sikkerhetshjelpemidler.

De regner også inn fare for nakkeslengskader, ved hjelp av britiske Thatcham. Thatcham er en forskningsorganisasjon med formål å forske på utfordringer knyttet til forsikringer (ikke bare bil), og har de siste årene utført whiplashtester av bilseter fra alle merker.

Les også: Bob blir påkjørt for deg.

På Euro NCAPs hjemmesider finner du alle kollisjonstestene de har utført. Her blandes imidlertid biler testet etter den gamle skalaen, og de som er testet etter de nye reglene. Siden testene er merket med årstall, er dette likevel lett å se. Dessuten - en gammel test med god score betyr fortsatt at den er en sikker bil. Og motsatt...

Les også:

Dette er de sikreste bilene - basert på virkelige ulykker

Her finner du alle våre biltester

Her er våre testvinnere

Jevnt over god sikkerhet

Her får du en oversikt over hvordan årets ti mest solgte bilmodellene her i landet til og med august i år, takler Euro NCAPs kollisjonstest. Årsaken til at resultatene ikke er direkte sammenliknbare - og at det mangler noen resultater i tabellen - er at noen er testet etter de gamle reglene hos Euro NCAP og noen etter de nye.

TAR STØYTEN: Kollisjonsdukker med utallige sensorer på måler hvor stor påkjenning en menneskekropp får i en kollisjon. Her føreren i en Nissan Qashqai.
TAR STØYTEN: Kollisjonsdukker med utallige sensorer på måler hvor stor påkjenning en menneskekropp får i en kollisjon. Her føreren i en Nissan Qashqai. Foto: Euro NCAP

Tallene 1-5 angir antall stjerner, skalaen går da fra 1 til og med 5. De høyere tallene angir prosent, der 100 % er maksimal score.

Klikk på bilnavnet for å lese våre tester av bilene!

Nr.

Bil

Total- score

Voksen

Barn

Fotgjenger

Sikkerhets- systemer

Video

1

VW Golf

5

97

84

61

71

Se film

2

Toyota Avensis

5

90

86

53

86

Se film

3

VW Passat

5

4

2

Se film

4

Ford Mondeo

5

4

2

Se film

5

Nissan Qashqai

5

4

2

Se film

6

Skoda Octavia

4

4

2

Se film

7

Toyota Auris

5

4

3

Se film

8

Opel Insignia

5

94

79

40

71

Se film

9

Audi A4

5

93

84

39

71

Se film

10

Ford Focus

5

4

2

Se film

Kilder: Euro NCAP og Opplysningsrådet for vegtrafikken

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også