Euro NCAP-videoer av bestselgerne
Så sikre er bestselgerne
Lurer du på hvor sikker din nye bil er? Her får du se hvordan de ti mest solgte bilmodellene her i landet takler Euro NCAPs kollisjonstest.
Sikkerhet er et viktig poeng når man skal kjøpe bil. I dag brukes kollisjonstestresultatene fra Euro NCAP som det viktigste momentet i sikkerhetsvurderingen, og bilprodusentene benytter også gode resultater fra disse kollisjonstestene i sine egne reklamer. Euro NCAP er et uavhengig europeisk institutt som sjekker bilers krasjsikkerhet.
Organisasjonen har krasjtestet et stort antall biler siden oppstarten i 1997. Resultatene er satt inn i et forenklet system, der stjerner eller prosentangivelse forteller hvor sikker en bil er på tre, og nå fire ulike områder. I tillegg får bilen en totalkarakter.
Les også:
Grønn og billig start på livet
Enda strengere krav
Fra i år har Euro NCAP fornyet seg kraftig. Det er blitt vanskeligere å oppnå full score på hovedkarakteren - som betyr at vi bilkjøpere lettere vil kunne skille ut biler som virkelig er sikre. Euro NCAP-bedømmelsen omfatter nå også aktive sikkerhetssystemer - og hvor elektroniske antiskrenssystemer (best kjent som ESP, men omtalt som ESC av Euro NCAP) og liknende vil være helt sentrale.
Les også:
Denne maten kan gravide trygt spise
Lær deg alt om barn og sikkerhet
Vi har testet de ti sikreste familiebilene
Se verdens verste krasjtestvideoer
Inkluderer det meste
Kollisjonstestingen, og publisering av resultatene, har åpenbart bidratt til sikrere biler. I dag forventes det fem stjerners totalscore på nye biler. Og svært gode resultater på underområdene sikkerhet for voksne, sikkerhet for barn, fotgjengersikkerhet, og for sikkerhetshjelpemidler.
De regner også inn fare for nakkeslengskader, ved hjelp av britiske Thatcham. Thatcham er en forskningsorganisasjon med formål å forske på utfordringer knyttet til forsikringer (ikke bare bil), og har de siste årene utført whiplashtester av bilseter fra alle merker.
Les også: Bob blir påkjørt for deg.
På Euro NCAPs hjemmesider finner du alle kollisjonstestene de har utført. Her blandes imidlertid biler testet etter den gamle skalaen, og de som er testet etter de nye reglene. Siden testene er merket med årstall, er dette likevel lett å se. Dessuten - en gammel test med god score betyr fortsatt at den er en sikker bil. Og motsatt...
Les også:
Jevnt over god sikkerhet
Her får du en oversikt over hvordan årets ti mest solgte bilmodellene her i landet til og med august i år, takler Euro NCAPs kollisjonstest. Årsaken til at resultatene ikke er direkte sammenliknbare - og at det mangler noen resultater i tabellen - er at noen er testet etter de gamle reglene hos Euro NCAP og noen etter de nye.
Tallene 1-5 angir antall stjerner, skalaen går da fra 1 til og med 5. De høyere tallene angir prosent, der 100 % er maksimal score.
Klikk på bilnavnet for å lese våre tester av bilene!
Nr. |
Bil |
Total- score |
Voksen |
Barn |
Fotgjenger |
Sikkerhets- systemer |
Video |
1 |
5 |
97 |
84 |
61 |
71 |
||
2 |
5 |
90 |
86 |
53 |
86 |
||
3 |
5 |
4 |
2 |
||||
4 |
5 |
4 |
2 |
||||
5 |
5 |
4 |
2 |
||||
6 |
4 |
4 |
2 |
||||
7 |
5 |
4 |
3 |
||||
8 |
5 |
94 |
79 |
40 |
71 |
||
9 |
5 |
93 |
84 |
39 |
71 |
||
10 |
5 |
4 |
2 |
Kilder: Euro NCAP og Opplysningsrådet for vegtrafikken
Denne saken ble første gang publisert 12/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.