Prøvekjørt: VW Touareg R50

Super-SUV

Vi bare måtte til Wolfsburg for å prøvekjøre sports-SUV-en og dieselkjempen VW Touareg R50.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel autobahn-racer

+ Distinkt R-design

+ Bare litt dyrere enn V10 TDI

- Fortsatt ikke en statusmodell

- Høy dieselknatring på tomgang

- Dyr i Norge

Det ruller ett og annet SUV-monster rundt på norske veier. Porsche Cayenne, for eksempel. Enkelte ekstra spreke versjoner av Mercedes-Benz ML, BMW X5 og Audi Q7.

VW Touareg går det også en del av. Men i forhold til sine mer respekterte chassisbrødre Cayenne og Q7, holder modellen en relativt lav profil. Selv Touareg V10 TDI slår blikket ned når den møter en åttesylindret Cayenne eller Q7. 313 hk blir liksom litt spedt. Et voldsomt dreiemoment på 750 Nm klarer ikke helt å oppveie for mangelen på effekt og - ikke minst - status. Modellen finnes ikke i Norge.

Les også:

Best av de store SUV-ene - stor testoversikt

Våre kompakte favoritt-SUV-er - stor testoversikt

Men det finnes en Touareg som absolutt ikke bakker ut når konkurransen om å være den kuleste SUVen i klassen hardner til. En Touareg som sparker hardt fra seg i kampen om å være sjef i venstrefila.

R50 skiller seg stylingmessig klart fra V10 TDI. Modellen er mer outrert eksteriørmessig, uten å være overlesset

R50 skiller seg stylingmessig klart fra V10 TDI. Modellen er mer outrert eksteriørmessig, uten å være overlesset Foto: Nordlien, Egil

850 Nm

Tekniske data:

Touareg R50

Touareg V10 TDI

Motor:

V10 turbo- diesel, 4921 ccm

V10 turbo- diesel, 4921 ccm

Effekt:

345 hk

313 hk

Dreiemoment:

850 Nm

750 Nm

0-100 km/t:

6,7 sek

7,4 sek

Toppfart:

235 km/t

231 km/t

Forbruk, EU-mix:

1,26 l/mil

1,22 l/mil

CO2-utslipp:

333 g/km

333 g/km

Egenvekt:

2524 kg

2524 kg

Dekkdim.:

295/35 R 21

255/55 R 18

Pris:

1,6 mill. kroner

1,4 mill. kroner

R50 er betegnelsen. Og mens de fleste av aktørene i denne yppersteklassen toppes av bensindrikkende modeller, satser VW på en oljebrenner. I utgangspunktet en Touareg med den tidligere nevnte V10 TDI-motoren. Men nå har doktor-ingeniør-karene vært inne og endret turbooppsett og motorstyring, og henter med det ut pene 350 hk. Samt - og her gjelder det å holde seg fast - et dreiemoment på 850 Nm, allerede ved 2000 omdreininger!

R50 (tidligere har Golf og Passat fått sine R-versjoner) har vært på markedet i rundt ett år. Av en eller annen grunn er det ikke solgt en eneste til Norge. Hittil. I skrivende stund er én bil bestilt, men ikke levert.

Les test av VW Passat R36 her!

Om nølingen har sin bakgrunn i at bemidlede børsmeklere og andre kapitalsterke hytteeiere ikke liker dieselmotorer, er uvisst. Men liker man å skille seg ut, er jo modellen et genialt valg. Og den koster faktisk ikke så mye mer enn en vanlig V10 TDI, hvis vi tar høyde for at alt, inklusive bilpriser, er relativt.

Uansett - vi må ut av landet for å oppleve R50. Til VW-byen, tre timers hastig kjøring sørøstover fra Kiel. Til Wolfsburg. Der venter en "Campanella-hvit" Touareg påsatt 21-tommers hjul med blålakkerte bremsekalipere. Lekkert!

R-pakka innebærer takspoiler, utbygde skjermer, kraftige støtfangere, modifisert grill, sideskjørt og doble ovale eksosrør. En styling som både er distinkt og diskré.

Vanvittig skyv

Vi starter. På tomgang er dieselknatringen høylytt og skjemmende hørt fra utsiden. Men ved gasspådrag endrer motorkarakteren seg til det bedre. Sammen med god støydemping er den auditoriske opplevelsen absolutt godkjent fra innsiden av SUVen. Eller sagt på en annen måte - vi prater uanstrengt sammen i 220 km/t.

Autobahn lokker. De voldsomme kreftene i R50 merkes umiddelbart. Skyvet er brutalt. Vi presses tilbake i setene, som i et fly under avgang (V10 TDI har jo dratt en 155 tonn tung Boeing 747 "Jumbojet" som et velregissert PR-stunt i redaksjonell innpakning).

Vi sluker motorvei-mil i et tempo som kvikt fører oss til Harz nasjonalpark. Fjellområdet huser blant annet Nord-Tysklands høyeste fjell, 1142 meter høye Brocken. For øvrig et samlingssted for hekser i senmiddelalderen, ifølge gammel overtro.

Den tisylindrete dieselmotoren er enormt sterk. I R50 er dreiemomentet på hele 850 Nm.

Den tisylindrete dieselmotoren er enormt sterk. I R50 er dreiemomentet på hele 850 Nm. Foto: Nordlien, Egil

De ville nok ha kastet seg på kosteskaftene og dratt sin kos i panikk, ved synet av den hvite ridderen som svinger seg lettbent over Brockenplatået - for øvrig et militært sperreområde i årene da Tyskland var delt i to. Grensen mellom Vest- og Øst-Tyskland gikk nemlig gjennom Oberharz, som den øverste delen av nasjonalparken kalles. Noe som forklarer hvorfor vi stadig vekk kjører gjennom landsbyer med kjedelig og grå arkitektur; kjemisk frie for de klassiske tyske bindingsverkhusene.

Vi lar oss imponere av de enorme, men samtidig siviliserte kraftressursene i R50. Over hvor lekent den turnerer sine 2,6 tonn gjennom svingete fjellveier så vel som langstrakte høyhastighetsveier. Strammere understell og et senket chassis hjelper den til å takle en høy vekt bedre enn Touareg V10 TDI.

En sekstrinns tiptronic automatgirkasse leverer kjappe og nesten umerkelige girskift. Elektronisk styrt luftfjæring med manuell innstilling gir oss valgmuligheter hva chassishøyde og fjæringsvei angår. Den står stort sett i Auto, slik at systemet selv regner ut hva som fungerer best.

Interiøret er relativt mørkt, men friskes opp av aludekor. Sjåførens arbeidsplass er eksemplarisk utformet.

Interiøret er relativt mørkt, men friskes opp av aludekor. Sjåførens arbeidsplass er eksemplarisk utformet. Foto: Nordlien, Egil

Les også:

Luksusbiler på billigsalg

De beste luksusbilene - testsamling

"Schnellfahrer"

Vi sitter høyt og komfortabelt, som småkonger på veien, i en sports-SUV med stor vekt på komfort. Man blir sliten av å jage av gårde i undermotoriserte biler, men i en modell med overskudd på det meste, glir selv lange turer lett og uanstrengt av gårde.

Sportsseter i skinn, med R50-logo inngravert, holder skrotten komfortabelt på plass også når G-kreftene hugger tak. Aludekoren - også den med diverse R-logoer - spriter opp et ellers mørkt interiør.

Personlig synes vi at Touareg R50 i hvit utgave er enda finere enn i ""Biscay blue"" ¿ en farge som kun brukes på denne modellen.

Personlig synes vi at Touareg R50 i hvit utgave er enda finere enn i ""Biscay blue"" ¿ en farge som kun brukes på denne modellen. Foto: Nordlien, Egil

Vi bestemmer oss for å returnere til Wolfsburg, og overnatte i en av byens tallrike hoteller. Og går på en smell. Det finnes ikke en ledig seng å oppdrive. Smekkfullt overalt! Vi må ut av byen, mot øst, til Magdeburg.

"Zwei stunden", mener den kvinnelige resepsjonisten på Ramada hotell at vi skal bruke på den ti mil lange turen fra Wolfsburg til Magdeburg. Trodde hun kanskje at vi skulle ankomme i en Trabant?

45 komfortable autobahn-minutter senere ønsker hun oss hoderistende velkommen.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 1600000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Test: Volkswagen Touareg
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning