Prøvekjørt: Peugeot 5008 1,6 BlueHDi 120 hk automat

Flerbruksbilen som ble SUV

Peugeot 5008 er blitt en SUV med nesten 24 centimeters bakkeklaring og strammere form. Men den har fortsatt flerbruksbilens praktiske kvaliteter.

Pluss ikon
SUV: Ingen firehjulsdrift, men god bakkeklaring og SUV-pynt. (FOTO: Martin Jansen)
SUV: Ingen firehjulsdrift, men god bakkeklaring og SUV-pynt. (FOTO: Martin Jansen)
Sist oppdatert

En kan forledes til å tro at Peugeot har latt det norske kjøpemønsteret styre utviklingen av Peugeot 5008. Før var den en rund flerbruksbil, en biltype som nordmenn tradisjonelt ikke har vært så veldig begeistret for. Men i likhet med 3008 er også 5008 nå blitt en SUV. Du får den dessverre ikke med firehjulstrekk, men du får høy sittestilling og nesten 24 centimeters bakkeklaring. Og som syvseter har den alle de praktiske kvalitetene til en MPV.

Under panseret sitter en gjerrig 1,6-liters diesel med 120 hk. Vi kjørte ikke bilen med syv personer og last, men med fire personer i bilen synes motoren å passe 5008 som hånd i hanske. Trykker man inn sportsknappen i midtkonsollen, blir gassreponsen litt kvikkere og styringen litt strammer. I kombinasjon med det lille rattet føles 5008 dermed ikke tantete i kjørestilen. Man styrter ikke inn i svingen, men den føles overraskende kvikk til en rimelig syvseter å være. Fjæringskomforten, den høye sittestillingen i myke seter og girkassens sjalting gjør 5008 til en behagelig kjøreopplevelse.

Materialvalget i cockpiten står ikke tilbake for langt dyrere biler. Her er det lite simpel hardplast å spotte. Utformingen er brukervennlig. Skjermen øverst på dashbordet er litt for treg i responsen, men har et passe utvalg direktetaster. Skjermen ved rattet, som erstatter alt av analoge instrumenter, er like moderne som skjermene som nylig har kommet i langt dyrere statusbiler. Du kan velge flere typer visninger, for eksempel å ha kartet foran deg.

Plass til statskasse

TESTDATA: Peugeot 5008 1,6 BlueHDI 120 hk automat
TESTDATA: Peugeot 5008 1,6 BlueHDI 120 hk automat

Men det er de praktiske egenskapene som er 5008s trumfkort. Det syvseters oppsettet er fleksibelt og de to bakerste setene er ikke bare en kuriositet. Andre seterad består av tre separate seter som kan justeres individudelt i lengderetning og som kan foldes ned i gulvet. I to setene i tredje seterad kan også foldes helt ned. Med flatt gulv er lasterommet så stort at det er plass til en rettvinklet kasse med lengde/bredde/høyde 140 x 90 x 105 cm, bedre kjent som "statskassa". 5008 kan dermed fås som varebil med grønne skilter og en startpris på 249 900 kroner (pluss mva.)

Med utstyrsnivå Allure kommer bilen med mye standardutstyr som automatisk nødbrems, filskiftevarsler, blindsonevarsler, full LED-frontlykter med fjernlysassistanse, cruisekontroll med fartsbegrenser, automatisk tosone klimaanlegg, parkeringssensor foran og bak, åttetommers berøringsskjerm og 18-tommers aluminiumsfelger. Prisen er 393 900 kroner og det synes å være ganske mye bil for pengene.

Denne saken ble første gang publisert 02/01 2018, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også