Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter

Lyden gjør musikkanlegget fullstendig overflødig.

MEGA-SUV: Stor SUV med superbilytelser kan høres ut som en dårlig kombinasjon, men det funker. FOTO: Martin Jansen

MEGA-SUV: Stor SUV med superbilytelser kan høres ut som en dårlig kombinasjon, men det funker. FOTO: Martin Jansen

Publisert Oppdatert

Det er ikke lenger helt uvanlig å se Mercedes med de forjettede initialene AMG (Aufrecht Melcher Grossaspach) i Norge. Bestselgeren av AMG-ene har vært SUV-en ML 63 AMG. Nå er tredje generasjon i landet, sterkere, men også mer sivilisert.

Bak rattet på giganten vet man ikke helt om man skal føle seg som en Hollywood-frue eller en barsking.

Men la oss glemme Hollywood-fruenes forkjærlighet for heftig motoriserte overflødighetshorn.

5,5 liters V8-motor med twinturbo på 525 hk og 700 Nm i en bil på over 2,3 tonn sørger for at man automatisk blir høy og mørk.

Og lyden. For en lyd! Den gjør egentlig Harman Kardon Logic7-anlegget fullstendig overflødig.

Her er det bare å oppsøke nærmeste tunnel, åpne vinduet og gi gass.

Lyden!

Lyden var enda råere i forgjengeren med sin 6,2 liters sugemotor på 510 hk og 630 Nm. Det handler om volum. Men lydbildet er fremdeles blant AMGs absolutte fineste varemerker.

NY: Mercedes ML 63 AMG med 5,5-liters V8-er på 525 hk. FOTO: Martin Jansen

NY: Mercedes ML 63 AMG med 5,5-liters V8-er på 525 hk. FOTO: Martin Jansen

Mer retningsstabil

Å kaste seg inn i svingene med forgjengeren var for risikosport å regne. Vekten og tyngdepunktet gjør at heller ikke nye ML 63 AMG blir svingenes herre, men et Active Curve System gjør den langt bedre i svingene enn generasjon to.

Aktive stabilisatorer reduserer krengningen og gir bedre og mer forutsigbare kjøreegenskaper i sving, samt bedre retningsstabilitet i høye hastigheter.

Det merkes. Active Curve-systemet er standard på AMG-versjonen av ML og leveres i kombinasjon med adaptive dempere og luftfjæring, Airmatic i Mercedes-terminologi.

I tillegg har AMG-en 4Matic firehjulsdrift med 50:50-fordeling foran og bak.

Én million i avgifter

FORGJENGEREN: Lyden var enda råere i forgjengeren med 6,2-liters sugemotor på 510 hk. FOTO: Martin Jansen

FORGJENGEREN: Lyden var enda råere i forgjengeren med 6,2-liters sugemotor på 510 hk. FOTO: Martin Jansen

I AMG-kontekst er ML-en rent klimavennlig sammenlignet med forgjengeren. CO2-utslippet er redusert fra 392 g/km til 276.

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 5461
  • Effekt, hk ved o/min: 525/5250-5750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1750-5000
  • Egenvekt, kg: 2345
  • Tilhengervekt, kg: 3050/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 480/193/180
  • Bagasjerom, liter: 690-2010
  • Standard dekkdimensjon: 265/45-20
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 1,18
  • CO2-utslipp, g/km: 276
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,8
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 2 028 700
  • Pris testbil, kr: 2 310 800

Forbruket er også redusert. Det oppgitte forbruket er på 1,18 liter per mil ved blandet kjøring, men tallet må stamme fra Neverland.

Dette er veldig tørste saker. Prisen på AMG-en starter på litt over to millioner kroner hvorav over én million er avgifter. Vår AMG har i tillegg ekstrautstyr for nesten 300 000 kroner, noe som gjør at totalprisen ender over 2,3 millioner kroner.

Legger du til en AMG Performance-pakke til 70 000 kroner, som igjen fører til ytterligere 54 000 kroner i avgifter, kan du plusse på 32 hk og 60 Nm. Det gjør Mercedesen symbolske 2 hk sterkere enn BMW X5 M med sine 555 hk.

Det koster altså flesk både å kjøpe og eie AMG-en. Den er neppe rimelig å forsikre, og når dekkene koster 40 000 kroner, er det klokt å tenke seg om to ganger før man kjører inn på en smal drive-in Men de som kjøper AMG-er er neppe bekymret for økonomien.

De bør kanskje være mer bekymret for sertifikatet. Denne bilen er bygd for råkjøring. Så i et land med strengt fartsregime og lange tradisjoner for lusekjøring, er den som en hedonist på vekkelsesmøte i Pinsebevegelsen.

Turbosound-kasse

Å kuske rundt i 70 km/t i AMG-maskinen er som å kjøpe Cerwin- Vega-høyttalere for å høre på Halleluja-kameratene. Kun et lett trykk på gassen er nok til å sikre et 14 dagers opphold med pallesnekring, og det før man rekker å si; «var det laser?». Samtidig er ML-en så stor og komfortabel at den inviterer til cruising.

HERSKAPELIG: Fire fete potter avslører at dette ikke er en helt vanlig ML. FOTO: Martin Jansen

HERSKAPELIG: Fire fete potter avslører at dette ikke er en helt vanlig ML. FOTO: Martin Jansen

Det gjør imidlertid ML 350 BlueTec 4Matic også, og du får to slike for prisen av én ML-AMG.

TESTDATA

  • 60-100 km/t, 4. gir: 3,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 2,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 3,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 5,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 7. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, kickdown: 2,8
  • Støy tomgang, dBA: 47,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,9
  • Misvisning 50 km/t 48
  • Misvisning 80 km/t 78
  • Misvisning 100 km/t 98

Så hva er egentlig vitsen? Vel, i tillegg til ikke-målbare faktorer som statusfølelse, har AMG-en et lydbilde som 350 ikke er i nærheten av. Lyden er bilens absolutte head-turner.

Og selv om fartsgrensene i Norge ikke inviterer til berserkgang AMG-style, så er ytelsene tilfredsstillende selv om de oftest som en teoretisk mulighet.

Kickdown fra 60-100 og 80-120 er på 2,4 og 2,8 sekunder. Til sammenligning greier BMW X6 ActiveHybrid samme øvelse med 3,1 og 3,4 sekunder (begge med automatkassen låst i 3. gir).

VW Touareg V8 TDI tar samme i kickdown på 3,5 og 4,3. Faktisk er ikke ML'en langt unna SLS AMG som i våre målinger gjorde samme øvelser unna på 2,8 og 2,6 i 3. gir (manuell girkasse). Det er imponerende av en høyreist doning som ML-en.

Det er derfor antagelig ganske tilfredsstillende å vite at man besitter en tungvekter som gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder.

Det muliggjør en del forbikjøringer på riksvei 7 til Hemsedal.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial?

Slik blir Mercedes CLA

TØRST: Forbruket er redusert, men det krever fortsatt svært solid økonomi å holde ML-en med drivstoff. FOTO: Martin Jansen

TØRST: Forbruket er redusert, men det krever fortsatt svært solid økonomi å holde ML-en med drivstoff. FOTO: Martin Jansen

Superbilen du kan bruke til butikken

Über-kabriolet - Mercedes SL 65 AMG

Se flere saker fra: Store SUV-er Se flere saker fra: BMW gjør vei i vellinga
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge
Veil. pris: 969 000 kroner

Volvo XC90 eller BMW X5?

Test: Volvo XC90 mot BMW X5

Volvo XC90 eller BMW X5?
Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta
Veil. pris: 913200

Billigutgaven av BMW X5 holder mål

BMW X5 xDrive25d, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål
Veil. pris: 774600

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr
Veil. pris: 1037900

Herlig luksus-SUV

Range Rover TDV6 2013

Herlig luksus-SUV
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast

Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast
Veil. pris: 1109000

SUV med hybrid-fryd

Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd
Veil. pris: 867900

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Over én million av prislappen er bare avgifter

Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter
Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Hva er det med denne Toyotaen?

Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?
Veil. pris: 780500

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg
Veil. pris: 781000

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Tøff pickup med mye utstyr

Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr
Veil. pris: 319900

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene
Veil. pris: 298700

Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag