Prøvekjørt: Mercedes CL 65 AMG, 2010

Null til hundre på 4,4 sekunder

Dette er kongen av dreiemoment.

LITEN? TJA: Den gjør 0-100 på 4,4 sekunder, har AMG-emblem på bakluka og har en oppjustert toppfart til det Mercedes omtaler som ca. 330 km/t.
LITEN? TJA: Den gjør 0-100 på 4,4 sekunder, har AMG-emblem på bakluka og har en oppjustert toppfart til det Mercedes omtaler som ca. 330 km/t. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert
Tøffe tall: Ok, den gjør ikke helt de 360 km/t den står oppført med, men det er jammen ikke langt unna.
Tøffe tall: Ok, den gjør ikke helt de 360 km/t den står oppført med, men det er jammen ikke langt unna. Foto: Andreas Handeland

Mercedes CL 65 AMG huser en tilnærmet perfekt blanding av komfort, cruiseegenskaper og enorme superbilkrefter.

Hvis du befinner deg i kundegruppen, de med nok kløver på bok og som leter etter det ultimate luksuslokomotivet, kjenner du sikkert til CL 65 AMG. Hvis du overhodet ikke har råd til en slik bil, kjenner du den sikkert godt likevel, for med sine 1000 Nm byr CL 65 AMG på superbilprestasjoner pakket inn i et nydelig skall. Sånt blir lagt merke til.

Den har vært med oss en stund, og den kommer snart i en ansiktsløftet versjon. Hva er vel da mer på sin plass enn en vakker vestlandstur - bare sånn for å ta et litt høytidelig farvel?

Ganske anonym: CL 65 AMG skriker ikke etter oppmerksomhet til tross for at den er lekker som få. Bak er de fire eksosutblåsene, de brede hjulene og diffusoren omtrent det eneste som sladrer om det voldsomme fartspotensialet.
Ganske anonym: CL 65 AMG skriker ikke etter oppmerksomhet til tross for at den er lekker som få. Bak er de fire eksosutblåsene, de brede hjulene og diffusoren omtrent det eneste som sladrer om det voldsomme fartspotensialet. Foto: Andreas Handeland

Krefter i overflod

Det finnes ikke noe som heter en treg Mercedes CL. Selv innstegsvarianten CL 500 4-matic er kjapp som bare det, for ikke å snakke om den brutale CL 63 AMG .

Likevel har altså AMG valgt å plassere en svær seksliters V12 under panseret på denne doningen - og attpåtil gitt den to turboer å samarbeide med.

Resultatet? 612 hester - det er like mye som superbilen Porsche Carrera GT leverer, bortsett fra at den ikke er i nærheten dreiemomentet de to turboene bidrar til. Opprinnelig produserer kraftpakken 1250 Nm, men av driftsmessige hensyn er den nedtunet til "stakkarslige" 1000 Nm! Det er like mye som 3-4 gjennomsnittlige dieseldrevne personbiler.

Les om den rekordraske Porsche 911 GT2 RS

Uansett hvilket gir eller turtallsområde du befinner deg i, går det noe fryktelig. Elektronikken kjemper en innbitt kamp for å holde bakhjulene på rett kjøl, og hele opplevelsen er nesten surrealistisk.

Det er ikke mange biler, i hvert fall ikke som veier godt over 2,2 tonn og med femtrinns automat, som klarer å gi deg en vibrerende følelse av G-krefter i kinnene. Nesten lydløst, dog med et grovt tolversnerr, skyter den fart som et prosjektil - langt fortere enn både UP og fotobokser setter pris på.

Helt lydløs er den nå riktignok ikke, for tolv sylindre skal høres, og det gjør det. Men en del hardcore bilelskere ville nok satt pris på et litt grovere eksosanlegg, slik at de 612 hestene kunne få brøle enda litt mer.

Den ultimate kjøreopplevelsen

Ingen racerbil

Maks komfort: Det er få steder på denne jord man koser seg mer enn bak rattet i en CL 65 AMG. Man sitter som en konge, og har krefter nok til halve kongeriket.
Maks komfort: Det er få steder på denne jord man koser seg mer enn bak rattet i en CL 65 AMG. Man sitter som en konge, og har krefter nok til halve kongeriket.

Ok, den gjør 0-100 på 4,4 sekunder, har AMG-emblem på bakluka og har en oppjustert toppfart på det Mercedes omtaler som ca. 330 km/t.

Likevel er CL 65 AMG ingen racerbil. Den kamuflerer selvsagt vekten sin mesterlig, men er laget som den ultimate cruisebil - noe den vel i realiteten også er. Og de aller fleste vil kunne sluke svinger i hastigheter de ikke trodde var mulig med 2,2 tonn bil.

Vi har kjørt den nye måkevingen til Mercedes!

I de polstrede AMG-skinnsetene sitter man bedre enn i hvilken som helst Stressless, og ergonomien er strøken. Dette er bilen man kan kjøre og kjøre i, uten verken uggen korsrygg eller stive bein. Og vår testbil har ALT av utstyr - ingenting nevnt, ingenting glemt.

Prisene starter på 1 975 000 for en Mercedes CL, mens vår 65 AMG koster fra 3 461 000 kroner. Testbilen hadde det lille ekstra og hadde en prislapp på 3 528 000 kroner. Dyrt sier du? Ja, men så har du da cruisebil, superbil og blikkfang i ett.

Prisene på utstyr til bil, varierer voldsomt

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også