Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT C

Gi denne bilen en miljøpris

Det gode miljøet som Mercedes-AMG GT C og GT R skaper, oppveier CO₂-utslippet.

Pluss ikon
GT C: Ekspressfart eller søndagstur – GT C håndterer begge deler med glans.
GT C: Ekspressfart eller søndagstur – GT C håndterer begge deler med glans. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Godt miljø handler ikke bare om redusert CO₂-utslipp. Det handler også om å skape godt miljø i form av ikke målbare verdier, som å sette folk i godt humør. Slik Mercedes-AMG GT R og GT C gjør.

Folk stimer sammen der den kommer. Smiler og ler. Lurer på hvor fort den går og antall hestekrefter. Andre kan allerede masse om bilen, men vil ta bilder av den, høre lyden og bli avfotografert sammen med den som om den var en idrettsstjerne.

Nakker snus så fort at whiplash-plager truer. En mann sier at livet hans ble litt rikere etter å ha sett en GT R i levende live. Tomler i været overalt hvor vi ferdes. Barn vinker. Vi opplevde sågar en syklist som stoppet ved fotgjengerfeltet, som bukket dypt og andektig og vinket oss innstendig videre. Vi har allerede opplevd maken begeistring for en bil.

Det er en fest av en bil som kommer i 50-årsjubileet til AMG. Kanskje kan bare den virkelige jubileumsbilen, den 1000-hesters hyperbilen Mercedes-AMG Project ONE, sette GT-bilene i skyggen, men lite annet.

Du må antagelig stille med en skrikende grønn Lamborghini Aventador Roadster for å ha noe håp om å kunne matche oppmerksomheten som GT C trekker. Noen vakrere kabriolet finnes knapt.

GT C har noe færre hester enn GT R, som også ser mer aggressiv ut med sin aktive karbonleppe foran, digre hekkvinge i karbon og voldsomme diffuser med kraftig enderør på midten flankerte av to mindre rør på hver side for eksosen.

Søndagstur

På norske landeveier savner vi ikke noe mer stivhet i GT C-ens karosseri, og de 100 kiloene ekstra sammenlignet med GT R som kabrioleten påfører plager oss ikke. Med 557 hester, dreiemoment på 680 Nm, en toppfart over 300 km/t og 3,7 sekunder fra 0-100, handler det om å tøyle tilbøyeligheten og om å ikke slippe alle de ville hestene løs samtidig.

Det lange panseret kan gi et feilaktig inntrykk av bilens lengde. Den er kun 4,4 cm lengre enn en 911 Turbo kabriolet, hele 63 cm lengre enn kabrioletmesteren MX-5. Med speilene er GT C nesten to meter bred. Men den føles kvikk og snerten selv på trange og svingete landeveier. AMG bakakselstyringen hjelper til på smidighet og stabilitet.

Og med adaptivt understell kan du sette opp bilen akkurat så stivt eller komfortabelt som du lyster. For den kan lett nytes i søndagstempo.

Sett kjøreprogrammet i komfort, trykk på knappen som setter eksosen i sportsmodus (man vil jo ha lyden) og sett på airscarf-kontrollen som sender varm luft ut fra nakkestøtten dersom de skulle være litt kjølig, Og så er det bare å lene seg tilbake i setene, la det syvtrinns AMG Speedshift-giret gjøre mesteparten av jobben og nyte verdens vakreste kabriolet.

Denne saken ble første gang publisert 27/12 2017, og sist oppdatert 08/03 2024.

Les også