Prøvekjørt: Ford Ranger Delta, Rap Cab 3,2 TDCi

Slik ble Norges tøffeste pickup enda tøffere

Synes du Ranger-en din er for veik, kan du gi den en dose Delta-styrke.

Pluss ikon
TØFFING Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. I tillegg har den skjermutbyggere lakkert i bilens farge. (FOTO: Martin Jansen)
TØFFING Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. I tillegg har den skjermutbyggere lakkert i bilens farge. (FOTO: Martin Jansen)
Sist oppdatert

Vi har tidligere testet Ford Ranger mot Nissan Navara og Toyota Hilux der vi kåret den testosterontunge Rangeren til å ha høyest Vi Menn-faktor. Dersom vi holder digre pickup-er som Tundra, Ram og F-150m utenfor, er det Ranger som seiler opp som Norges tøffeste pickup - ikke minst på grunn av 3,2-literen med 200 hk. Og gir du bilen en Delta-pakke, løftes den bokstavelige talt enda noen hakk på barskingskalaen.

FORD: Lett gjenkjennelig Ford-interiør. (FOTO: Martin Jansen)
FORD: Lett gjenkjennelig Ford-interiør. (FOTO: Martin Jansen)

Ranger Delta er hevet 100 mm mellom karosseri og ramme. Understellet er originalt. I tillegg har den skjermutbyggere lakkert i bilens farge, 76 mm frontbøyle og 18-tommers aluminiumsfelger kledd i digre dekk fra Mickey Thompson.

Oppmerksomhet

Tekniske data

Ford Ranger Rap Cab 3,2 TDCi, 6-trinns automatgir,

Motor, cm3: 3198

Effekt, hk ved o/min: 200/3000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 470/1500-2750

Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184

Egenvekt, kg: 2109

Tilhengervekt, kg: 3500/750

Lasteromslengde, cm (gulvhøyde) 185

Lasteromsbredde, cm (gulvhøyde): 156

Nyttelast, netto/brutto: 1016/1091

Standard dekkdimensjon: 225/70 R16

Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,87

CO2-utslipp, g/km: 229

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,9

Toppfart, km/t: 175

Pris fra, kr: 409 100

Pris testbil, kr: 589 725

Delta-ombygging: 143 625 kroner

Ford Ranger er i utgangspunktet en stabil og komfortabel pickup, og den lette ombyggingen forringer ikke kjøreegenskapene. Tvert imot synes vi den blir noen knepp mykere og roligere på veien. Den økte avstanden mellom karosseri og ramme gjør plass til 305/60-18-dekk som øker potensialet for fremkommelighet på kjerre- og anleggsveier. Felgene har ikke beadlock, men du kan likevel justere ned dekktrykket på de røslige knastedekkene for å oppnå bedre flyteevne og fremkommelighet på snø og gjørme - eller kun for å oppnå bedre komfort. At ombyggingen gir noe oppmerksomhet fra andre, er ren bonus dersom man er opptatt av slikt. Etter antall blikk å dømme finnes det en del personer der ute som kunne tenke seg en høyere og bredere Ranger.

ANLEGG: En skikkelig anleggsarbeider. (FOTO: Martin Jansen)
ANLEGG: En skikkelig anleggsarbeider. (FOTO: Martin Jansen)

Sertifisert Delta-ombygger

På vanlig vei kan vi glede oss over en ekstrautstyrspakke til 9000 kroner som som inkluderer adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, filskifteassistent og trafikkskiltgjenkjenning. Innvendig er den nær sagt som en hvilken som helst Ford, bare med mer hardplast. Den har imidlertid åttetommers skjerm med multimediasystemet Sync 3, som er både raskere og mer brukervennlig enn Sync 2.

Ombyggingen av Ford Ranger er foretatt av Østfold-bedriften Lafinto AS som er sertifisert Ford-ombygger. Selskapet er norsk representant for tyske Delta som leverer settet til ombyggingen. Delta opererer i samme marked som Arctic Trucks. Modifiseringen omfatter også kalibrering av speedometeret og godkjenning hos Statens vegvesen.

Delta-en som vi prøvekjørte hadde også offroad-pakke (5500 kroner) med elektroniske differensiallås på bakakselen, samt beskyttelsesplate under motor, girkasse og drivstofftank.

PÅBYGG: Østfold-bedriften Lafinto representerer tyske Delta i Norge. (FOTO: Martin Jansen)
PÅBYGG: Østfold-bedriften Lafinto representerer tyske Delta i Norge. (FOTO: Martin Jansen)

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2017, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også