Prøvekjørt: Ford Galaxy facelift 2010

Oppdatert familiebuss

Siste generasjon Ford Galaxy har lokket kunder med stort plassbehov til salgslokalene siden 2006. Samtidig som de oppdaterer den populære, men noe mindre, syvseteren S-Max får også Galaxy en makeover.

Sist oppdatert

Akkurat som nye S-Max, som du kan lese mer om her, er ikke forandringene utenpå noe man legger merke til ved første øyekast. Beskjedne forandringer både utvendig og innvendig skiller nye Galaxy fra forrige generasjon.

I fronten er forandringen størst, der finner vi ny øvre og nedre grill samt panser med det Ford kaller tredimensjonal design. Flere detaljer i chrome skal gi Galaxy et mer eksklusivt preg, og et nytt taklastesystem der festene kan flyttes i lengderetningen gjør plassering av for eksempel skiboks enklere.

Mer premium

Nye Galaxy har ikke fått LED-lys i fronten slik S-Max har, men bak er den nye lysteknologien på plass. Dessuten har den fått en mer markant linje på tvers av bakluken. Ford mener de har gitt Galaxy en mer uttrykksfull stil - et nytt nivå av designretningen Kinetic Design.

På innsiden dreier også faceliften i en mer eksklusiv retning, der blant annet materialkvaliteten har blir bedre. Ny stereo med centerhøytaler og god lyd er på plass, det samme er blindsonevarsler og fartsgrensevarsler. Ellers nøyer Ford seg med oppdateringer på detaljnivå i Galaxy. Noe som for så vidt er greit - vi trives nemlig godt bak rattet.

Plassen innvendig er akkurat som tidligere gedigen, et fotballag med tilhørende pakk sklir rett inn. De fem bakerste setene kan slås ned og danne et flatt gulv i tilfelle fotballaget skal ut og en sofa eller lignende skal inn. I samme slengen kan det jo sies at Galaxy fortsatt blir levert som varebil, den selges i flere antall enn personbilen - til en langt snillere pris.

NOE NYTT: Forandringene i interiøret er på detaljnivå, som for eksempel pianolakken rundt girspaken.
NOE NYTT: Forandringene i interiøret er på detaljnivå, som for eksempel pianolakken rundt girspaken. Foto: Handeland, Petter

Kruttsterk

Den 163-hester sterke dieselen har også flere Newtonmeter enn 115 og 140 hk utgavene. 20 Nm opp i forhold til 140 hesteren, som gir totalt 340 Nm. Ikke banebrytende akkurat, men nok til å gi syvseteren gode ytelser.

På bensinsiden er det mer action - bokstavelig talt. En helt ny toliter med turbo (Ecoboost) blir å få i nye Galaxy, en motor som gir den kjøreglade syvseteren gode ytelser. Nå gir ikke toliteren det samme lydbildet som den femsylindrede turbomotoren fra tidligere, men den er kultivert og støysvak. Toliteren erstatter både denne og V6eren fra Fords ST-modeller.

90 000 rimeligere

FOLD FLAT: Fords patenterte fold flat-system gjør Galaxy til en romslig varebil.
FOLD FLAT: Fords patenterte fold flat-system gjør Galaxy til en romslig varebil. Foto: Handeland, Petter

Fordelen med den nye bensinmotoren er at den gjør S-Max og Galaxy langt rimeligere. Takket være lavere CO2-utslipp (189 gr/km) får den en reduksjon på ca 90 000 kroner, selv om det fortsatt er snakk om en kostbar bil som vil bli solgt i få eksemplarer i Norge.

Prisene er foreløpig ikke klare, men informasjonssjef i Ford, Anne Sonsteby, indikerer at prisene vil gå 1,5-2 % opp i forhold til dagens priser. Dette pga. avgiftsendringene som kom ved nyttår.

Dobbeltklutsj

Powershift er navnet på den nye dobbeltklutsj-girkassen som lanseres i S-Max og Galaxy. Vi fikk kjørt bilen med denne girkassen både med bensin og dieselmotor, der den i begge tilfeller gjorde det helt greit.

Vi velger å si greit, for det er naturlig å sammenligne enhver dobbeltklutsj-kasse med VW-konsernet ledende DSG-girkasser.

Powershift er rask og fin i girskiftene oppover, men på vei ut av en sving eller rundkjøring bruker den altfor lang tid til å gire ned. Dessuten passer den bedre sammen med bensinmotoren, den har nemlig en evne til å trekke dieselen vel langt på turtallet.

Gammeldags

Det som er litt vanskelig å forstå - når Ford endelig lanserer en slik girkasse - er at CO2-utslipp og forbruk er høyere enn i tilsvarende bil med manuell girkasse. Det føles gammeldags, og for å ta DSG som eksempel - der trenden på nye modeller er at forbruk og utslipp er lavere enn med manuell. Powershift skal riktignok ha skryt for å være mer komfortabel enn sin arge konkurrent.

UNDERHOLDENDE: Galaxy kjører ikke like godt som S-Max, men i forhold til konkurrentene har den gode kjøreegenskaper.
UNDERHOLDENDE: Galaxy kjører ikke like godt som S-Max, men i forhold til konkurrentene har den gode kjøreegenskaper. Foto: Handeland, Petter

Powershift har en merpris på 22.000 kroner i forhold til manuell, noe som vi mener er i drøyeste laget.

De nye motorene og dobbeltklutsj-kassen er å få i Mondeo senere i år.

Kommer snart

Nye Galaxy kommer til Norge i april, og er å få i to utstyrsversjoner. Innstegsmodellen Trend vil stå for 40 % av salget, mens toppmodellen Ghia vil bli volumselgeren med sine 60 %.

Les også:

Alle våre Ford-tester

Prøvekjørt: Ford S-Max facelift 2010

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også