Prøvekjørt: BMW 330d

Fornyet dieselbeist

Nytt iDrive-system, litt sminke og nye lykter – kan det være så mye mer? Svaret er definitivt ja, men du må under huden på bilen for å finne de viktigste elementene.

Utenom dioder i lyktene, noen små endringer på den nedre delen av bilens frontfanger og noen lekre, sinte linjer på bilens panser, er det lite nytt å melde.
Utenom dioder i lyktene, noen små endringer på den nedre delen av bilens frontfanger og noen lekre, sinte linjer på bilens panser, er det lite nytt å melde. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Det lille som skal til

Vi begynner forfra. Man må nesten ha bilene ved siden av hverandre for å se at noe spesielt har skjedd. Utenom dioder i lyktene, noen små endringer på den nedre delen av bilens frontfanger og noen lekre, sinte linjer på bilens panser, er det lite nytt å melde. At bilen har fått økt sporvidden med inntil 24 mm litt avhengig av hjulvalg, klarer ingen å se med det blotte øyet uansett.

Men det vi skal fram til, er at disse småtingene er akkurat det som skal til for å videreføre bilens dynamiske og sportslige image, og holde den moderne og sofistikert i noen år til.

Bak er det gjort litt større endringer. I tillegg til at baklyktene har fått dioder de også, er linjene på lyktene trukket skarpere inn mot midten bak. På den måten ser hekken mer sint ut, i motsetning til den gamle modellen. Den "nye" 3-Serien er både lekker og aggressiv på samme tid.

Velkjent interiør

På interiørfronten handler endringene først og fremst om teknologi og brukervennlighet. Det fornyede iDrive-systemet har blitt mye enklere å bruke. I tillegg har skjermen fått HD-kvalitet, og i 3-Serie kan man nå få direkte internettkontakt, dog foreløpig kun i Tyskland.

Les alle våre biltester her.

En annen fiks ting er at man kan lagre alle sine mest vanlige gjøremål i iDrive-systemet på hurtigtaster, noe som jo både er raskere og tryggere.

For øvrig er interiøret like typisk BMW som på den "utgående" 3-Serien - sportslig, førerorientert, lekkert og ganske trangt.

På interiørfronten handler endringene først og fremst om teknologi og brukervennlighet.
På interiørfronten handler endringene først og fremst om teknologi og brukervennlighet. Foto: Andreas Handeland

"Grønt" dieselbeist

Mest interessant på motorsiden er kanskje at 320d endelig kommer i kombinasjon med firehjulstrekk. Dessverre var ikke denne tilgjengelig på lanseringen. Men det var til gjengjeld 330d, den nest sterkeste dieselen i 3-Serien, for anledningen med manuelt gir. Den har - til tross for at man vel aldri har følt noen mangel på effekt i 330d - fått litt ekstra krefter å rutte med.

245 hester og 520 Nm holder til å gi bilen sportsbilprestasjoner, samtidig som forbruket og CO2-utslippet holder seg nede på nivå med enkelte konkurrenters firesylindrede dieselmotor. Dette er imponerende ingeniørarbeid som har blitt ytterligere forbedret på den nye modellen, derfor er det synd at den norske stat velger å ta seg godt betalt for effekt, selv om utslippet (152 g/km) er så pass begrenset. Uten avgift ville bilen kostet rett i overkant av 300 000 kroner, i stedet for 618 450 som er startprisen, bare for å bemerke det.

Les tester av BMW her.

Å fysisk kjenne de ekstra kreftene bilen har fått, er vanskelig, men på samme måte som med 231-hesteren, sitter man med en følelse av å kjøre en bil med utømmelige kraftreserver. Og bra moment er det hele tiden; selv når nåla passerer 230 km/t, har motoren nok å gi. Da blir det smått absurd å tenke på at dette ikke engang er den kraftigste dieselmotoren tilgjengelig i 3-serien; 335d byr på vanvittige 286 hester...

Tekniske data BMW 330d

  • MOTOR: R6, 2993 ccm
  • EFFEKT, hk ved o/min: 245 v/4000
  • DREIEMOMENT, Nm ved o/min:520 v/1750
  • EGENVEKT, kg: 1 535
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil:0,57
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 152
  • 0-100 KM/T, sek: 6,1
  • TOPPFART, km/t: 250 (sperret)
  • PRIS, FRA, kr: 618 450
  • PRIS, BILLIGSTE*, Kr: 296 550
  • * Gjelder BMW 316i sedan
245 hester og 520 Nm holder til å gi bilen sportsbilprestasjoner, samtidig som forbruket og CO2-utslippet holder seg nede på nivå med enkelte konkurrenters firesylindrede dieselmotor.
245 hester og 520 Nm holder til å gi bilen sportsbilprestasjoner, samtidig som forbruket og CO2-utslippet holder seg nede på nivå med enkelte konkurrenters firesylindrede dieselmotor. Foto: Andreas Handeland
Selv når nåla passerer 230 km/t, har motoren nok å gi.
Selv når nåla passerer 230 km/t, har motoren nok å gi. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 08/09 2008, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også