Prøvekjørt: Audi A6 Allroad og Audi A6 Avant 2015

Dette er favoritt-Audien

Nå er den oppdatert.

ALLSIDIG: Audi A6 trives både på hytteveier og i autobahnfart. Luftfjæringen gjør at bakkeklaringen kan endres. FOTO: Øyvind Jakobsen

ALLSIDIG: Audi A6 trives både på hytteveier og i autobahnfart. Luftfjæringen gjør at bakkeklaringen kan endres. FOTO: Øyvind Jakobsen

Publisert Oppdatert

Spør du oss hvilken modell vi synes er Audis beste, trenger vi ikke tenke oss om særlig lenge. Det er A6 Allroad.

Den litt løftede spesialutgaven av A6 stasjonsvogn, med firehjulsdrift, luftfjæring og lett SUV-pynt, er etter vår fattige forstand en fenomenal norgesbil. Vi testet den da den kom i 2012, og vi slo fast at den satte de store SUV-ene i skyggen på en rekke områder.

Det var i grunnen bare prisen for den testede versjonen, som hadde kraftigere motor enn den Allroad-kunder flest velger, vi trakk for.

Forsiktig fornyet

Nå er A6 Allroad her i midtlivsoppgradert utgave. I dette tilfellet snakker vi om tysk «Modellpflege», ikke om gjennomgripende endringer i utseende eller teknologi. Du skal kjenne A6 Allroad godt for å se forskjell på «ny» og «gammel».

QUATTRO: Et klart flertall av Audi A6-ene som selges i Norge, har firehjulsdrift. Allroad-utgaven koster rundt 50.000 kroner mer enn en A6 stasjonsvogn med samme motor. FOTO: Øyvind Jakobsen

QUATTRO: Et klart flertall av Audi A6-ene som selges i Norge, har firehjulsdrift. Allroad-utgaven koster rundt 50.000 kroner mer enn en A6 stasjonsvogn med samme motor. FOTO: Øyvind Jakobsen

De tingene som er enklest å se utvendig, er at den har fått nye lykter (xenon plus med LED-kjørelys er standard) og nye enderør for eksosanlegget. Innvendig kan navigasjonskartet nå også vises mellom turtelleren og speedometeret, og ikke bare på skjermen i midten som før.

Dessuten har den fått mer standardutstyr. DAB+ er endelig på plass. Det samme er parkeringssensorer foran og bak, elektrisk bakluke og dobbeltglass i frontruta og sidevinduene foran. Dobbeltglassene bidrar til å senke støynivået i kupeen. Dataoverføringen er nå 4G, og kartoppdatering kan skje online. Audis heftige full-LED-lyspakke er dessuten tilgjengelige for dem som vil betale.

Audi har også finpusset på motorene og gitt alle de tre trinnene av trelitersdieselen flere hestekrefter.

Allroads gode sider

V6: Audi A6 Allroad selges kun med V6-motorer. Det bidrar til godfølelse, og til å tappe kontoen. FOTO: Øyvind Jakobsen

V6: Audi A6 Allroad selges kun med V6-motorer. Det bidrar til godfølelse, og til å tappe kontoen. FOTO: Øyvind Jakobsen

Flere endringer trengs i grunnen ikke for at A6 Allroad skal beholde sin status som Vi Menn Bil Top Gears favoritt-Audi. Selv en prøvekjøring (vi skiller tydelig mellom prøvekjøringer og tester) er nok til å bekrefte det.

Det har med flere ting å gjøre.

  • Motoren: En 3,0 TDI V6 med 211 hk er minste motoralternativ. V6-motor tilfører en annen opplevelse av klasse enn en firesylindret motor, selv om den ikke nødvendigvis er sterkere (BMW og Mercedes har gått over til firesylindrede motorer i sine alternativer med tilsvarende effekt, eksempelvis BMW 525d xDrive og Mercedes E 250 CDI 4Matic).
  • Allroad-allsidigheten: Litt ekstra fjæringsvei sammenlignet med en vanlig stasjonsvogn gir A6 Allroad fjæringskomfort i luksusbilklassen. Dessuten kan luftfjæringen brukes til å senke og stramme opp bilen i sportsmodus, eller heve den ekstra høyt om hytteveien er krevende.
  • Interiøret: Kvalitetsfølelsen i kostbare Audier er høy. Selv naboene i Sør-Tyskland, altså Mercedes og BMW, sliter med å lage noe som føles like forseggjort.

Aberet er prisen

Noen folkebil blir Audi A6 Allroad aldri. Grunnen er, som vi allerede har vært inne på, prisen. Billigste utgave koster fra 737.500 kroner, og i tillegg kommer ekstrautstyr som Audi vet å ta seg fryktelig godt betalt for.

BOMBESIKKERT: Interiøret i A6 og A6 Allroad setter normen for storbilklassen når det gjelder kvalitetsfølelse. FOTO: Audi

BOMBESIKKERT: Interiøret i A6 og A6 Allroad setter normen for storbilklassen når det gjelder kvalitetsfølelse. FOTO: Audi

Dermed er det fortsatt rom å spille i for bilen som av konsept minner mest om A6 Allroad, nemlig den aldrende Volvo XC70. Med automatgir, firehjulsdrift og 163 hk koster den fra 581.900 kroner.

Dessuten tilbyr VW-konsernet, som Audi er en del av, nå en rekke biler bygd etter «allroadmalen» som er betydelig billigere enn høvdingen. Eksempler er den nye VW Passat Alltrack som nettopp er presentert, og Skoda har en ypperlig Octavia-variant med tilnavnet Scout.

Også de andre A6-ene fornyes

Samtidig med Allroad-oppgraderingen fornyes også de øvrige A6-modellene. Endringene er de samme som for Allroad, men for den vanlige A6 er fronten pusset opp på en litt mer synlig måte.

MER KRAFT: Før hadde det minste motoralternativet i Audi A6 Allroad 204 hk. Med midtlivsoppgraderingen er det økt til 211 hk. FOTO: Øyvind Jakobsen

MER KRAFT: Før hadde det minste motoralternativet i Audi A6 Allroad 204 hk. Med midtlivsoppgraderingen er det økt til 211 hk. FOTO: Øyvind Jakobsen

Dessuten kaster Audi nå ut den trinnløse automatkassen som er brukt i modeller med forhjulsdrift, og S tronic-kassen (dobbeltclutch med sju trinn) tar over. Ikke minst blir firehjulsdrift tilgjengelig i en rimeligere utgave enn hva tilfellet har vært fram til i dag. En 2,0 TDI med 190 hk skal øke A6' evne til å konkurrere med den rimeligste BMW 5-serie med firehjulsdrift, 520d xDrive.

Audi skryter dessuten av at forbruket for A6 er minsket med inntil 22 prosent. Normen for fastsetting av forbruk blir imidlertid stadig kritisert for å være virkelighetsfjern, og Audi A6 er nevnt blant bilene som overskrider normforbruket mest.

Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad
Dette er favoritt-Audien

Prøvekjørt: Audi A6 Allroad og Audi A6 Avant 2015

Dette er favoritt-Audien
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Den perfekte hyttebilen

Prøvekjørt: Skoda Octavia Scout, 2009-modell

Den perfekte hyttebilen
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Bedre enn SUV, og deilig automat

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2009

Bedre enn SUV, og deilig automat
Veil. pris: 484900

Norgesbilen er endelig god nok

Test Subaru Outback 2,0D 2009

Norgesbilen er endelig god nok
Veil. pris: 489900

En perfekt norgesbil

Langtest: 11 000 km med Subaru Outback 2,0D 2009

En perfekt norgesbil
Mye bra

Test: Subaru Outback 2.5i aut. 2007

Mye bra
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Denne bilen er for dårlig

Test: Saab 9-3X 2,0T XWD

Denne bilen er for dårlig
Veil. pris: 625800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning